توازون میان تولید، توزیع و صادرات از عوامل کاهش تورم است

حجت الاسلام گواهی گفت: توازن درست میان تولید، توزیع و صادرات از عوامل کاهش تورم است. صادرات بی رویه در برخی کالاها موجب می شود همان کالا را با قیمت چند برابری خریدارای کنیم.

حجت الاسلام عبدالعلی گواهی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان  در مورد شعار سال ۱۴۰۲ گفت: رهبر انقلاب با نامگذاری سال هر ساله نقشه راه خوبی را برای مسئولان نظام ترسیم می‌کنند که فرصت طلایی برای مسئولان است که سال پیش رو را با چه اهداف و الولویت‌هایی شروع کنند.

 

 

رئیس عقیدتی سیاسی ستاد کل نیرو‌های مسلح در مورد اهمیت نامگذاری سال اظهار داشت: نامگذاری سال همواره با یک نظر کارشناسی و مشورت با افراد زبده انجام می‌شود تا به عنوان نقشه راه به مسئولان معرفی شود. بیش از ۱۰ سال است که مقام معظم رهبری با رنگ و بوی اقتصادی سال را نامگذاری کردند و مباحث مهم اقتصادی را مطرح می‌کنند و از این منظر مسائل اقصادی را دارای اهمیت ویژه‌ای می‌دانند.

 

 


وی ادامه داد: سال گذشته موضوع دانش بنیان مطرح شد که کمتر مورد توجه قرار گرفته بود یا سالی که اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند هدف روی پای خود‌ایستادن بود. هر نامگذاری شاید یک یا دو کلمه بیشتر نباشد اما محتوای غنی و مهمی را در خود دارد.

 

 


حجت الاسلام گواهی تصریح کرد: سال ۱۴۰۱ علیرغم توفیقات فراوانی که داشتیم و دولتمردان ما اقدامات مهمی در حوزه دیپلماسی و فرهنگی انجام دادند اما در حوزه اقتصادی مردم سال سختی را پشت سر گذاشتند که مقام معظم رهبری درحرم رضوی به آن اشاره کردند.

 

 


وی با تأکید بر نیاز سنجی و تأثیر آن بر کاهش تورم گفت: اصولی‌ترین کار برای مهار تورم آن است که مسئولان نیاز‌های کشور را به خوبی بسنجند و برای پاسخگویی به آن نیاز سنجی و کارنامه‌ای در نظر بگیرند تا در معیشت مردم مشکلی ایجاد نشود و در عرصه مختلف محصولات کشاورزی تا دام طیور با برنامه‌ریزی منسجم و شناسنامه درست از نیاز کشور و همچنین عرضه آن در سطح بین‌المللی و صادرات پاسخگوی نیاز جامعه باشند.

 

 


رئیس عقیدتی سیاسی ستاد کل نیرو‌های مسلح اظهار داشت: ایجاد توازون میان عرضه و تقاضا یکی دیگر از مؤلفه‌های کاهش تورم است وقتی عرضه و تقاضا باهم همخوانی نداشته باشد اجناس به شدت افزایش یا کاهش قیمت دارند و حتی ممکن است به ضرر تولید‌کننده یا مصرف‌کننده تمام شود.

 

 


وی با اشاره به بازار نامتعادل خودرو خاطر نشان کرد: عدم نیاز سنجی درست، نداشتن ثبات قیمت و تفاوت بالای قیمت بازار و سود بالای فروش خودرو در بازار آزاد هر کسی را ممکن است برای خرید خودرو و ورود سرمایه به این بازار وسوسه کند. تولید خودرو در کشور ما بسیار بالاتر از تولیدات کشور‌های پیشرفته در طی یک سال است اما باید ببینیم چه دست‌های پشت پرده‌ای در این بازار بکار می‌رود که این بازار کاذب و خودروی بی‌کیفیت با قیمت بسیار بالا را به مردم عرضه و بازار را ملتهب می‌کند.

 

 


وی با اشاره به برخی کمبود محصولات مصرفی مردم در طی سال گذشته مانند پیاز، روغن و....افزود: باید مهار تورم را با افزایش تولید مد نظر قرار دهیم تا توازن درستی میان تولید، توزیع و صادرات ایجاد شود. گاهی در برخی کالا‌ها با صادرات بی‌رویه مواجه می‌شویم تا جایی که پس از مدتی مجبور می‌شویم همان کالا را وارد کشور کنیم و با قیمت چند برابری خریدارای کنیم.

 

 

وی گفت:‌ امیدواریم با برنامه‌ریزی درست و آینده نگری مسئولان سال شیرینی به تعبیر رهبر انقلاب برای مردم رقم بخورد و معیشیت و زندگی قابل قبولی را برای مردم رقم بزنیم.

 

 

 

کد خبر 1259357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha