میان مسلمانان مشترکات بسیاری وجود دارد که می توانیم آنان را تقویت کنیم

حجت الاسلام سالمیان، گفت: میان مسلمانان مشترکات بسیاری وجود دارد که می توانیم آنان را تقویت کنیم؛ یکی از مهمات این اشتراکات روزه است، به تعبیری یک سری از محرمات و واجبات در میان مذاهب اسلامی مشترک است که می تواند نقاط وحدت آفرین باشد.

حجت الاسلام میرعباس سالمیان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کرمانشاه، با اشاره به اینکه ادیان دیگر، مشتركات فروانی با دین اسلام دارند و آنچه كه باعث تمایز آنها می شود احكام فرعی وجزئی است، گفت: خداوند در قرآن می فرماید: «ای كسانیكه ایمان آورده اید بر شما روزه نوشته شد همانگونه كه برای امت‌های كه پیش از شما بودند» این آیه نشان می دهد که فریضه روزه برای امت‌هایی كه پیش از مسلمانان زیست می کردند، واجب بوده است چنانکه در روایات اسلامی نیز آمده كه كتاب‌های آسمانی همچون تورات، انجیل، زبور و صحف بر انجام فریضه روزه تصریح داشته‌اند.

معاون آموزش و پژوهش مرکز اسلامی استان کرمانشاه ،افزود: رمضان، تنها ماهی است که نام آن در قرآن آمده است. این ماه، نزد مسلمانان احترام و جایگاه ویژه‌ای دارد و مسلمانان به عبادت در آن اهتمام ویژه‌ای دارند

 

وی خاطر نشان کرد: «رمضان»، نامى از نام هاى خداوند است و ماه رمضان، ماه الهى است. به همین تعبیر از پیامبر گرامى اسلام (ص) در خطبه شعبانیه وارد شده است: «ایها الناس قد اقبل الیکم شهر الله» «اى مردم! همانا ماه خدا به سوى شما روى آورده است». دین اسلام که آخرین حلقه از سلسه ادیان آسمانی است تاکید دارد تمامی ادیان در طول تاریخ برا ی ارتقاء قوای روحی و روانی پیروان خود آئین‌، مناسک و فرایض مشخصی را واجب دانسته که تقریبا در تمامی آنها روزه وجود داشته است.

 

حجت الاسلام سالمیان با اشاره به تعریف روزه، تصریح کرد: در تعریف روزه وفق شریعت اسلامی این گونه گفته‌اند كه روزه امساك موقت از خوردن و آشامیدن است، اما در ادیان دیگر روزه سكوت، روزه پرهیز از بعضی از غذاهای خاص و یا امساك و دوری از بعضی از رفتارها هم معنی شده است همچنین به جز اسلام و سایر ادیان الهی مانند یهود و مسیحیت، حتی در ادیان غیر الهی مانند بودیسم و هندویسم نیز روزه و ریاضت جسمی و روحی برای ارتقاع روح و جسم وجود دارد.

 

 معاون آموزش و پژوهش مرکز اسلامی استان کرمانشاه در پایان گفت: رسول رحمت می فرماید: مَنْ تَلا فیه آیةٌ مِنَ القرآنِ کان لَهُ مِثلُ اَجْرِ مَنْ خَتَمَ الْقرآنَ فی غیرِه مِنَ الشُّهُور.اگر کسی در این ماه (رمضان) یک آیه از قرآن تلاوت کند، ثوابش مانند کسی است که در غیر رمضان یک ختم قرآن کرده باشد.

 

کد خبر 1259515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha