رمضان، بهار معنویتی که روح انسان را متحول می کند

علی تن بهار را تغییر و تحول در طبیعت و نشانه ای برای انسان خواند تا درون خود را پالایش کند و گفت: رمضان بهار معنویت که روح انسان را متحول می کند و رشد می دهد.

«علی تن»، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران درباره همزمانی بهار طبیعت با بهار قرآن و تاثیر آن بر تحول درونی و بیرونی انسان به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت: «یا مقلّب الْقلوب و الْأبْصار یا مدبّر اللّیْل و النّهار یا محوّل الْحوْل و الْأحْوال حوّلْ حالنا إلی أحْسن الْحال» از  جمله دعاهایی است که بندگان از کسی که  انقلاب می کند میخواهند که حالشان را به بهترین حال دگرگون کند . این تغییر و تحول هم در فضای درونی و هم بیرونی برای انسان  رخ می دهد؛ فضای بیرونی تغیر و تحولات طبیعت  است که آیه و نشانه برای انسان است، این مرگ طبیعت و زنده شدن دوباره آن درس عبرت و نشانه ای برای انسان هاست که بدانند که خداوند تبارک و تعالی به شکلی که تحول در شکل ظاهری دنیا ایجاد می کند، می تواند همین تحول را در درون انسان ایجاد می کند. در واقع بهار طبیعت شکل ظاهری محیط را عوض می کند و بهار معنویت شکل درون انسان و روح انسان را متحول می کند و رشد می دهد.

 

 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران افزود: بهار فصلی است که طبیعت دچار دگردیسی می شود و بهار جان و بهار معنویت هم ماه مبارک رمضان است که خداوند زمینه ای را برای انسان ها فراهم کرده و لطف کرده و نعمت بزرگ ماه رمضان را برای انسان ها آفریده و دستور داده که انسان ها از این فرصت استفاده کنند و روح خودشان را جلا بدهند و در واقع تحول اصلی که خداوند در « حوّلْ حالنا إلی أحْسن الْحال» می فرمایند که انسان به احسن وجه و کمال برسد یکی از بهترین زمان ها برای این رشد  و کمال ماه مبارک رمضان است که هم رحمت خدا واسع است و هم دست و پای شیطان بسته است و هم زمینه برای عبادت و بندگی فراهم است، اینجا است که شاعر می گوید:« گر گدا کاهل بود تقصیر صاحبخانه چیست»؟

 

 

او با اشاره به کارکردهایی روزه داری و ماه مبارک رمضان بر سلامت جسم و جان انسان گفت: خیلی از ابعاد ماه مبارک رمضان شناخته شده نیست. روزه داری یکی از دستورات خداوند است که انجام آن لطف و رحمت خداوند بر انسان است تا جسم و روان انسان سالم بماند و حتی این اثر روزه داری را علم پزشکی ثابت کرده است.

 

 

علی تن  با اشاره به آثار تربیتی روزه داری و تاثیر روزه بر آرامش انسان اظهار کرد: یکی از تاثیرات روزه و ماه رمضان آرامش خود انسان هاست. انسانی که به خدا و آخرت اعتقاد داشته باشد و خدا را تکیه گاه خود بداند به لحاظ معنوی رشد می کند چون پشتوانه عظیم خداوند را در خود حس می کند و انسان مومن آرام است و اتفاقات اطراف خود را امتحان خداوند می بیند و می داند خداوند همه جا همراه او هست و می خواهد هر کاری انجام می دهد مورد رضایت حق تعالی باشد.

 

کد خبر 1259877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha