جامعه دیندار با تکان‌های دشمن دچار مشکل نمی‌شود

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه دنیای خود را برای دین هزینه کنید و دین را برای دنیا هزینه نکنید، گفت: مراقب باشیم از ما گفتار و رفتاری سر نزند که سبب دین‌گریزی مردم شود. جامعه دیندار با تکان‌های دشمن دچار مشکل نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری نماینده استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبری به مناسبت شب قدر در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به سخنرانی پرداخت و گفت: ما باید بدانیم که در رابطه با دین چه مسئولیت و وظایفی داریم که افعال و اعمال ما مورد رضایت ذات کبریایی حق تعالی و حضرات معصومین(ع) باشد.

 

وی افزود: دین مجموعه قوانین، قواعد، باورها، بایدها، نبایدها و آداب الهی است که اگر کسی از همه آنها برخوردار باشد و طبق آنها عمل کند  سعادت ابدی را برای خود کسب کرده است.

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه طبق آیات قرآن کریم بهترین دین اسلام است، عنوان کرد: در گذشته پیامبرانی آمدند که وظیفه مردم هر عصری این بوده که طبق دستورات آنها عمل کنند. ما مسلمانان اعم از شیعه و غیر شیعه به تک تک این پیامبران ایمان داریم؛ اما دین سیر تکاملی دارد. در نهایت خداوند با عنایت خود دین پیامبر اسلام(ص) را کامل‌ترین دین تا روز قیامت و پیامبر(ص) را آخرین پیامبر قرار داده است.

 

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه ادامه داد: طبق آیات قرآن کریم اگر کسی آگاهانه به حقانیت دین اسلام پی ببرد و دین دیگری را پیروی کند خداوند از او نمی‌پذیرد.

 

امام جمعه موقت قم درباره اهمیت جایگاه دین به خصوص دین اسلام، بیان کرد: وقتی انبیا و اولیا الهی جان خود را فدا کردند و شخصیتی همچون امام حسین(ع) فرزند پیامبر(ص) در صحنه عاشورا برای دفاع از دین اسلام قیام می‌کنند و با آن شرایط به شهادت می‌رسند نشان می‌دهد که جایگاه دین، حفظ و ماندگاری آن در فضای جامعه بسیار مهم است.

 

 نقش دین در زندگی 

وی درباره نقش دین در زندگی ما، اظهار کرد: انسان به دو شکل می‌تواند زندگی کند، یک شکل زندگی او این است که همچون سایر جنبندگان نفس بکشد از امکانات موجود خدادادی در جهت تغذیه و رشد جسمی استفاده کند، تحرک و پویایی و تولیدمثل داشته باشد اما مسئولیتی را در مقابل خداوند نپذیرد به تعبیر روشن‌تر در مقابل نعمت‌های بزرگ خدادادی احساس وظیفه نکند و صرفاً مطالبه‌گر نعمت باشد، به تعبیر امیرمومنان امام علی(ع) این زندگی انسانی و الهی نیست چنین شخصی ظاهری از زندگی دنیا را دارد اما از آخرت چیزی نمی‌داند.

 

 

 

 

نماینده استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبری افزود: رسم دین این است که انسان خوب زندگی کند. دین نمی‌گوید تنها به آخرت توجه کنید و به دنیا بی‌توجه باشید بلکه می‌فرماید از امکانات الهی بهره‌برداری و استفاده کنید اما بدانید که شما در مقابل خداوند، اولیا الهی، خانواده و جامعه مسئولیت دارید. اگر ما نسبت به این مسئولیت توجه کنیم افعال و اعمال ما بر اساس هوی و هوس نخواهد بود بلکه حاکمیت و رضایت الهی بر آن حاکم خواهد شد. این زندگی مومنانه است اگر غیر از این باشد دینداری ادعایی بیش نیست.

 

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه در آیات و روایات تاکید و سفارش شده در تحکیم مبانی دینی خود تلاش کنید، گفت: کسی که برای تحکیم دینداری خود تلاش و فعالیت نمی‌کند حقیقت دین را به دست نمی‌آورد. جایگاه دین به زندگی ما بعد معنوی می‌دهد.

 

 

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه در دین اسلام حقوق همه آحاد جامعه ترسیم شده است. اظهار کرد: نخستین وظیفه دینداران این است که نسبت به دین خود فهم عمیق داشته باشند زیرا دین سطحی انسان را دچار اشتباه می‌کند. امیرمومنان امام علی(ع) می‌فرمایند نخستین گام برای دیندار شناخت از دین است. امروز دشمنان در مسیر دینداری جوانان قرار گرفتند و تلاش می‌کنند که آنها را فریب دهند، مراقب باشید که راهزنان دین شما را از شما نگیرند؛ چراکه شما سلسله تکالیفی دارید که روز قیامت در مقابل خداوند باید پاسخگو باشید.

 

 

وی ادامه داد: در دین سطح انسان دچار اشتباه و لغزش می‌شود به تصور اینکه در مسیر قرار دارد در چاه گمراهی قرار می‌گیرد. باید فهم عمیق از دین در کارنامه ما باشد. دنیا تمام شدنی است ما باید خود را برای آخرتی که جاودان است آماده کنیم.حضرت عبدالعظیم(ع) محدث و عالم دینی بزرگی بودند اما با این وجود دین خود را به امام عرضه کردند، آیا ما جوانان نیز چنین می‌کنیم. همه اقشار جامعه باید تلاش کنیم جامعه ما در مدارس، دانشگاه‌ها، ادارات و بازار از نظر دینداری و فرهنگی در طراز جمهوری اسلامی باشد و نخستین گام برای رسیدن به این هدف فهم درست دین از منبع موثق آن است.

 

 

امام جمعه موقت قم افزود: اگر منابع دینی شما قرآن و احادیث اهل‌بیت(ع) باشد به صراط مستقیم هدایت خواهید شد. امروز دشمن در تلاش است که از طریق فضای مجازی رابطه جوانان را با دین اسلام قطع کند.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه پس از شناخت درست دین انسان باید کاملا تسلیم آن باشد، عنوان کرد: قرآن می‌فرماید برخی بخشی از دین را قبول می‌کنند و بخشی از آن را رها می‌کنند و این درست نیست، انسان باید کامل تسلیم دستورات الهی باشد. دین همچون درختی است که اصل و ریشه آن تسلیم بودن مقابل همه دستورات الهی است.

 

 

وی با بیان اینکه دنیای خود را برای دین هزینه کنید و دین را برای دنیا هزینه نکنید، ابراز کرد: ما به عنوان یک جامعه اسلامی باید دین را از غربت خارج کنیم. دین مرجع و پناهگاه مومنان است باید مراقب باشیم که چه خدمتی می‌توانیم به مردم انجام بدهیم که دیندار شوند، مراقب باشیم از ما گفتار و رفتاری سر نزند که سبب دین‌گریزی مردم شود. جامعه دیندار با تکان‌های دشمن دچار مشکل نمی‌شود.

 

کد خبر 1261094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha