نامگذاری سال‌ها از سوی رهبر انقلاب یک جهت گیری فرهنگی است

استاندار خراسان جنوبی معتقد است که تعیین عنوان سال‌ها از سوی مقام معظم رهبری؛ رسمی مبارک و در حقیقت یک جهت گیری فرهنگی است و باید همواره در برنامه‌ریزی ها و سیاست گذاری ها مورد توجه قرار گیرد تا آثار آن طولانی مدت باشد.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی؛ سمیه محمدی: هر ساله مقام معظم رهبری با نامگذاری سال‌ها، چشم انداز و برنامه یک ساله و ماموریت ویژه‌ای برای مردم، مسئولان و صاحب نظران مطرح می‌کنند.

 

نامگذاری هر سال بر اساس شرایط و مقتضیات آن سال و به نوعی همان نقطه ضعف کشور است، شعار هر سال کلیدواژه موفقیت جمهوری اسلامی است که در صورت توجه و لبیک حداکثری به آن انتظارات و افق های آینده ایران بیش از پیش برای توسعه مهیا می‌شود.

 

نامگذاری شعار سال توسط مقام معظم رهبری در هر سال، با توجه به ترکیبی از تاکیدات و ماموریت های مورد نیاز کشور، شرایط زمینه ای ، انتظارات ، افق های آتی و مواردی همانند صورت می پذیرد.

 

پیشینه نامگذاری سال‌ها به طور رسمی از سال 1378 توسط مقام معظم رهبری آغاز شد و مورد حمایت عامه مردم قرار گرفت چراکه این نامگذاری همان مطالبات مردمی از مسئولان است و می توان فلسفه آن را به نوعی حل یک مشکل از جامعه و جلب توجه مردم عنوان کرد.

 

گرچه رسم مبارک نامگذاری سال‌ها در ابتدای کار بیشتر با در نظر گرفتن به جنبه های دینی، اعتقادی و مذهبی بود اما با گذشت زمان و روبرو شدن ایران با مشکلات اقتصادی، نامگذاری سال‌ها بیشتر جنبه اقتصادی و محوری برای تجمیع اراده‌ها و نیروها در سطحی ملی تعیین می‌شد و مقام معظم رهبری طی چند سال اخیر خواستار جهاد اقتصادی مردم و مسئولان در راستای اقتصاد مقاومتی، رفع موانع تولید، رونق تولید، جهش تولید، تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها، تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین و مهر تورم و رشد تولید شدند.

 

در ادامه خبرنگار خبرگزاری شبستان در راستای چرایی این نامگذاری شعار امسال و دلایل مختلف آن با جواد قناعت-استاندار خراسان جنوبی- به گفتگو و بحث و تبادل و نظر  می‌پردازد که در ادامه آن را می‌خوانیم.

 

۱- دلیل نامگذاری هر سال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی چیست؟ طبق قانون اساسي، تدوین، تبیین، ترسيم و ابلاغ سياست‌هاي کلي نظام و جهت گيري برنامه های کشور، از وظایف و اختیارات رهبري است که اين وظيفه در قالب سخنراني ها، ابلاغ ها، نامه ها، دستورات و حتی حکم حکومتي عملیاتی می شود.

 

يکي از روش‌هاي ترسيم سياست‌هاي کلي نظام که از دهه ۷۰ مرسوم شد، نامگذاري سال‌ها به تناسب ضرورت ها و شرايط کشور است. رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشراف به مسایل و مشکلات و نیز به جهت تحولات و رویدادهای مهم، موضوعی را به عنوان یک ارزش تعیین می کنند تا به عنوان نقشه راهی در برنامه ريزي ها و رويکردهاي مسئولان قرار گيرد.

 

تصمیم گیران و تصمیم سازان و بدنه کارشناسی نظام نیز با تمکین از این اصل مهم، سیاست ها و جهت گیری ها را بر مبنای همین شعارها تنظیم و تعیین می کنند.

 

 ۲- نام و شعار هر سال، مبتنی بر چه مختصات و مصالحی، طراحی و تعیین می‌شود؟ تمرکز مقام معظم رهبری بر شناخت مشکلات کشور، رصد دقیق اوضاع و مدیریت صحیح صحنه در تعیین شعارها و عناوین سال، نقش بسزایی دارند. فلسفه تعیین عنوان، توجه دادن مردم به یک ارزش خاص و در نقطه مقابل آن، به یک مشکل است.

 

هرچند اسناد بالادستی مانند برنامه چشم‌انداز بیست ساله، برنامه‌های پنج ساله توسعه و حتی بودجه‌ ریزی سالانه، معیارهایی برای ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی کشور است، اما شعار‌ها نیز می‌توانند معیار و ملاکی مشخص‌تر و عینی‌تر برای ارزیابی اقدامات یک ساله‌ دولت‌ها باشد.

 

۳- آیا با پایان یافتن هر سال، شعار و اولویت سال پیش که در قالب نام تجلی یافته، باید به کنار نهاده شود؛ یا نام و شعار قبلی، ذیل نام و شعار جدید معنا و طبقه‌بندی می‌گردد؟ نامگذاری ها  به این معنا نیست که شعارها در همان سال محقق شده و صددرصد عملیاتی شوند، چرا که اساساً تحقق چنین نام ها و شعارهای بزرگی در بازه زمانی یک ساله امکان پذیر نیست و نمی توان در یک سال برنامه ای را تدوین کرد که در این خصوص کار ویژه ای صورت گیرد.

 

تعیین شعار در حقیقت یک جهت گیری فرهنگی است و می‌بایست همواره در برنامه ریزی ها و سیاست گذاری ها مورد توجه قرار گیرد و آثار آن طولانی مدت است. شعارها در یک سال مورد تأکید قرار می گیرند ولی دائمی هستند و باید همیشه به آنها توجه داشت زیرا اینها بیان ارزش هاست که مورد توجه رهبری قرار می گیرد و ما باید آنها را تقویت کنیم.

 

۴. آیا زمینه و بستر موضوعی نام و شعار سال، به معنای فراموشی یا کم‌اعتنایی به سایر زمینه‌هاست؟ نام‌گذاری سال‌ها اقدام بسیار مفیدی است و کارکردهای متعددی هم دارد، اما صرف نام‌گذاری سال‌ها، نمی‌توان انتظار گره‌گشایی از همه مشکلات را داشت. شعار سال، خط مشی و مسیری را در راستای برون رفت از مشکلات تعیین می کند اما رسیدن به هدف غایی که رهایی از همه مسایل و دشواری هاست، همبستگی همه حوزه ها را می طلبد و چنانچه دیگر زمینه ها مورد غفلت واقع شوند، قطعاً نمی توان انتظار موفقیت چشمگیری در تحقق شعار سال داشت.

 

۵- چگونه نام و شعار سال، جنبه عملی و اجرایی می‌یابد؟ مخاطبان عناوین سال ها، دولت و دستگاه های حکومتی از یک سو و مردم از دیگر سو هستند. عناوین سال ها باید در مجلس، دولت و بین مردم تبیین شوند و زمینه اجرا شدن آن ها نیز در همین سه بستر فراهم شود تا هم مردم به فعالیت های خودشان بر اساس شعار جهت دهند و هم مسئولان این جهت دهی را در برنامه ریزی سالانه خود قرار دهند.

 

همه دستگاه ها باید دست بدست هم دهند و در راستای عملیاتی شدن این شعارها حرکت کنند. هم‌صدایی، برنامه مدون، تعیین چشم اندازهای برمبنای واقعیت ها، اهتمام در تحقق سیاست های مبتنی بر شعار سال و ... از عوامل مؤثر در اجرایی شدن شعار سال است.

 

۶- متولی هدایت واحد، در جهت اجرایی و کاربردی شدن نام و شعار سال، کجاست؟! دولت با همراهی همه ارکان و اجزای نظام

 

۷- این نامگذاری تاکنون واجد چه دستاوردهای کلانی بوده است؟ بدون تردید بخش عمده‌ای از پیشرفت های نظام مقدس جمهوری اسلامی نتیجه و ماحصل تکیه بر شعارهای سال است.

 

 

 

کد خبر 1262065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha