« عید فطر» روز بازگشت به فطرت الهی انسان است

حجت الاسلام والمسلمین علوی مهر گفت: اللّهُمَّ اَهْلَ الْکِبْرِیاَّءِ وَالْعَظَمَهِ وَاَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ ... دعایی است که عبد بودن انسان بر مقام عبودیت پروردگار را نشان می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین «سیدحسین علوی مهر» در گفت و گو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با اشاره به فلسفه عید فطر گفت: عید فطر و عید قربان از اعیاد بسیار مهم اسلامی هستند.

 

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه افزود: عید قربان ادامه اعمال حج است یعنی دنباله یک طواف، عرفات و مشعر است و حرکتی به سوی انقلاب می باشد. ذبح و قربانی گوسفند و خاکی شدن و از حالت تکبر و غرور بیرون آمدن و یک انسان الهی شدن است.

 

وی خاطرنشان کرد: در عید فطر نیز همین طور است، کسی که 30 روز به میهمانی خدا رفته و سخن بد نگفته، چشم بد نداشته، قلب خود را آراسته و از بدی ها دوری کرده، خود را تطهیر و پاکیزه ساخته، بعد از آن گرسنگی ها، تشنگی ها و عبادات، وقت آن است که به فطرت اصلی خود بازگردد، لذا خداوند متعال عید فطر را عید بازگشت به فطرت اصلی انسان قرار داده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین علوی مهر با اشاره به آیات قرآن گفت: در آیه ۳۰ سوره روم خداوند می فرماید:«فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا ۚ؛ خدا همه را بدان فطرت، بیافریده است» به سوی فطرت گام بردار و این فطرت در تو زنده شد و با نماز عید فطر یک انسان جدید، تازه و الهی متولد می شود. یا در ادامه می فرماید:« فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا ۚ فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا ۚ لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ۚ ذَٰلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ» به یکتا پرستی روی آور که خدا همه را بدان فطرت، بیافریده است و در آفرینش خدا تغییری نیست دین پاک و پایدار این است ولی بیشتر مردم نمی دانند.

 

وی با اشاره به اینکه نماز عید فطر را باید به جماعت اقامه کنیم، گفت: قالب هایی که در خطاب های نماز عید فطر است به شکل جمع آمده مثل ایاک نعبد و ایاک نستعین، همچنین پرداخت زکات فطره که به معنای پالایش اضافات و از بین بردن آنها است. ما نیز با پرداخت زکات فطره قبل از اقامه نماز عید فطر اضافات را از بین می بریم و تصفیه می شویم.

 

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به آیات قرآن که در شان زکات فطره آمده است، گفت: در آیه ۹ سوره شمس آمده است: « قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا؛ كه هر كس آن را پاك گردانيد قطعا رستگار شد » 

 

وی تصریح کرد: در نماز عید فطر نیز به جمع دعوت شده ایم برای اینکه به فطرت خود برگردیم، درون خود را پالایش کنیم و با پرداخت زکات فطره و لو ناچیز از مال دنیا دل ببریم و خود را جدا کنیم تا بتوانیم یک انسان وارسته و انسان مد نظر قرآن و هدایت شده از طریق قرآن و تربیت قرآنی باشیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین علوی مهر، قرآن را کتاب انسان ساز و تربیت انسان برشمرد و گفت: در آیه ۱۴ سوره اعلی خداوند می فرماید: « قَدۡ أَفۡلَحَ مَن تَزَكَّىٰ ؛ ‌به تحقیق هر کس پاکى پیشه کرد، رستگار شد.» 

 

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به قنوت نماز عید فطر گفت: در نماز عید فطر و عید قربان دعایی وارد شده، دعایی که ما را در مقابل مقام ملکوتی و کبریاتی پروردگار به مقام انسان خاکی که به مرحله نهایی عبودیت رسیده، دعوت می کند.

 

وبا اشاره به متن دعای قنوت نماز عید فطر، گفت: اللّهُمَّ اَهْلَ الْکِبْرِیاَّءِ وَالْعَظَمَهِ وَاَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ وَاَهْلَ الْعَفْوِ وَالرَّحْمَهِ وَاَهْلَ التَّقْوی وَالْمَغْفِرَهِ اَسْئَلُکَ بِحَقِّ هذَا الْیَومِ الَّذی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمینَ عیداً وَلِمُحَمَّدٍ صَلَّی اللّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ ذُخْراً وَشَرَفاً وَمَزِیْداً اَنْ تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ وَاَنْ تُدْخِلَنی فی کُلِّ خَیْرٍ اَدْخَلْتَ فیهِ مُحَمَّداً وَ الَ مُحَمَّدٍ وَاَنْ تُخْرِجَنی مِنْ کُلِّ سُوَّءٍ اَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَ الَ مُحَمَّدٍ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلَیْهِمْ اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ خَیْرَ ما سَئَلَکَ مِنْهُ عِبادُکَ الصّالِحُونَ وَاَعُوذُ بِکَ مِمَّا اسْتَعاذَ مِنْهُ خدایا ای اهل بزرگی و عظمت و ای شایسته بخشش و قدرت و سلطنت و ای شایسته عفو و رحمت و ای شایسته تقوی و آمرزش از تو خواهم به حق این روزی که قرارش دادی برای مسلمانان عید و برای محمد صلی الله علیه و آله ذخیره و شرف و فزونی مقام که درود فرستی بر محمد و آل محمد و درآوری مرا در هر خیری که درآوردی در آن خیر محمد و آل محمد را و برونم آری از هر بدی و شری که برون آوردی از آن محمد و آل محمد را - که درودهای تو بر او و بر ایشان باد - خدایا از تو خواهم بهترین چیزی را که درخواست کردند از تو بندگان شایسته ات و پناه برم به تو از آنچه پناه بردند از آن».

 

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه تصریح کرد: عید فطر یک روز عید و ذخیره ای برای زندگی و آینده ما است. شرف و کرامتی برای انسان است و مزید بر هدایت انسان بوده و باعث هدایت انسان می شود.

 

وی افزود: در دعای نماز عید فطر اهل بیت را قرین مسئله قرار می دهیم که حالت عبودیت ما در مقام کبریای الهی تجلی پیدا کند؛ این دعا، دعایی است که عبد بودن انسان بر مقام عبودیت پروردگار را نشان می دهد.

 

کد خبر 1262547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha