جایگاه معلم باید در سند تحول آموزش و پرورش ویژه دیده شود

قناعت با تأکید بر اینکه معلم مبنای تحول و پیشرفت جامعه است، گفت: جایگاه معلم باید در سند تحول آموزش و پرورش ویژه دیده شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، جواد قناعت- استاندار خراسان جنوبی- امروز یکشنبه (۱۷اردیبهشت) در آیین تجلیل از معلمان نمونه استان و منتخبین شهرستان بیرجند با اشاره به جایگاه والا و رفیع مقام معلم، اظهار کرد: برای تبیین جایگاه و اهمیت نقش معلم باید دلایل عقلی و نقلی(روایی) را برای نسل نوجوان و جوان بیان کنیم.

 

وی به دلایل نقلی(روایی) اشاره کرد و گفت: در مقام و جایگاه رفیع معلم همین بس که پیامبر اکرم(ص) فرمود: «من معلم برانگیخته شده‌ام» یا در روایتی حضرت امیر المومنین علی (ع) می‌فرمایند: «من علمنی حرفا فقد صیرنی عبدا؛ کسی که به من یک حرف بیاموزد مرا بنده ی خود کرده است».

 

قناعت با تأکید بر اینکه معلم مبنای تحول و پیشرفت جامعه است، افزود: اگر قرار است در جامعه‌ای تحول و پیشرفتی صورت بگیرد محور آن معلم است.

 

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: برای تحول هر جامعه افراد باید متحول شوند و برای اینکه افراد متحول شوند باید تربیت شوند و در این مسیر باید زیرساخت‌های تعلیم و تربیت هم آماده باشد که شأن این زیرساخت‌ها معلم است.

 

وی با بیان اینکه اگر معلم صحیح، باتدبیر و دلسوزانه عمل کند قطعا مشکلات کشورمان حل خواهد شد، تصریح کرد: البته عوامل خارج از محیط مدرسه مانند خانواده، رسانه و فضای مجازی و اجتماعی در شکل‌گیری شخصیت نوجوانان و جوانان تاثیرگذار است اما سازنده اصلی که می‌تواند ساخت مستحکمی از شخصیت دانش‌آموزان ما ایجاد کند که آن عوامل گوناگون نتواند تاثیر بنیادی بر روی این محصول بگذارد معلم است.

 

قناعت در ادامه معلم را محور تحول آموزش کشور دانست و بیان کرد: هر سندی که برای تحول آموزش کشور طراحی می‌شود این معلم است که باید این سند را اجرا کند.

 

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه جایگاه معلم باید در سند تحول آموزش و پرورش ویژه دیده شود، گفت: معلم صیقل‌دهنده جان و روح اعضای جامعه هستند چون آنچه که او باید بر آن تمرکز یابد شریف‌ترین مخلوقات بشر است.

 

وی افزود: تأثیر معلم گاهی از تاثیر وراثت‌ها بیشتر است و با تمرین و آموزش‌های مناسب خود می‌تواند آن فرد را از خصلت‌های وراثتی رهایی ببخشد.

 

قناعت به ماندگاری تعالیم معلمان اشاره کرد و گفت: به علت مقتضای سنی که دانش آموزان در آن حضور دارند میزان پذیرش در آنها به صورتی است که از سایر سنین مثل دوران تحصیلات تکمیلی به مراتب بیشتر است و همین امر باعث شده تا برای سال ها تعالیم معلمان در اذهان دانش آموزان حک شود.

 

استاندار با اشاره به اینکه تعلیم دهنده بودن معلم‌ها تنها منحصر در آموزش مسائل علمی نیست، بیان کرد: معلم یک الگو در تمامی حوزه ‌‌های رفتاری برای دانش آموزان است، که بسیار تاثیرگذار نیز هستند.

 

وی  ادامه داد: معلم با سخن، منش و رفتار خود می‌توانید به دانش آموز  اعتماد به نفس و امید بدهد و او را روانه‌ی میدان‌های عمل کند.

 

قناعت با بیان اینکه در حوزه پرورش نباید فقط منحصر باشیم بلکه معلم‌ها هم می‌تواند کار پرورشی انجام دهند، گفت: بنا بر فرمایش رهبر معظم انقلاب تقویت و هویت ملی، تقویت عشق به میهن، تقویت پرچم ملی، تعلیم سبک زندگی اسلامی و ایرانی اینها در شمار اصلی‌ترین کارهایی است که بایستی انجام بدهیم.

 

 

کد خبر 1264973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha