بوسنی، کانون صادرات محصولات حلال به اروپا

در حالی ساکنین کشورهای اروپایی در سال‌های اخیر علاقه ویژه‌ای به محصولات و خدمات حلال پیدا کرده اند که کشور بوسنی نیز توجه خود برای صادرات غذای حلال را معطوف به اروپا کرده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «رویترز»، در حالی ساکنین کشورهای اروپایی در سال‌های اخیر علاقه ویژه‌ای به محصولات و خدمات حلال پیدا کرده اند که کشور بوسنی نیز توجه خود برای صادرات غذای حلال را معطوف به اروپا کرده است.

 

دولت بوسنی اعلام کرده است که این کشور با موقعیت جغرافیایی که دارد می‌تواند به افزایش صادرات محصولات غذایی حلال به بازارهای اروپایی که تعداد مسلمانان در آنها افزایش پیدا کرده است،کمک کند.

 

کشور بوسنی که نیمی از جمعیت آن را مسلمان تشکیل می‌دهند از زمان راه اندازی یکی از اولین آژانس های اروپایی برای صدور گواهینامه کیفیت حلال در سال 2006 به کانون منطقه ای محصولات حلال تبدیل شده است.

 

در همین راستا، بانک‌های بوسنی، تولیدکنندگان مواد غذایی و هتل‌داران در این کشور تصمیم به استفاده از استانداردهای حلال گرفته‌اند تا از این بازار به طور کامل بهره‌مند شوند.

 

«دامیر علیهودزیچ»، مدیر آژانس صدور گواهینامه کیفیت حلال بوسنی در این باره به رویترز گفت: بازار حلال اروپا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا در حالی که تقاضا برای محصولات حلال بسیار زیاد است، بیشتر محصولات ارائه شده حلال نیستند و این می‌تواند ضریه بزرگی به بازار اقتصاد وارد کند.

 

بر اساس گزارش اقتصاد جهانی اسلامی در سال 2022، بازار غذای حلال که یک میلیارد و 900 هزار مصرف کننده دارد و در سال 2021 ارزشی معادل یک  تریلیون و 270 میلیارد دلار داشته است، بر اساس پیش بینی‌ها تا سال 2025 به ارزشی معادل یک تریلیون و 670 میلیارد دلار خواهد داشت.

 

گواهینامه حلال نشان‌دهنده آن است که یک محصول مطابق با قوانین شریعت اسلام تولید شده است و حاوی گوشت خوک یا الکل نیست.

 

محصولاتی که گواهی حلال دارند باید در خطوط تولید بدون هیچ‌گونه خطر آلودگی ساخته شود.

 

علی‌هودزیچ گفت که آژانس صدور گواهینامه کیفیت حلال بوسنی ​​تاکنون گواهی حلال  110 شرکت محلی که 80 درصد آنها تولید کننده مواد غذایی هستند را تایید کرده است.

 

به گفته او این آژانس که حدود 10 هزار نفر نیرو دارد، رشد سالانه بین 15 تا 20 درصد را به ثبت رسانده و دارای حدود 7 هزار محصول دارای گواهینامه حلال و صادرات به کشورهای سراسر جهان است.

 

آژانس صدور گواهینامه کیفیت حلال بوسنی در حاشیه نمایشگاه حلال سارایوو گفت: تولیدکنندگان ما باید بتوانند از فرصت‌هایی که تقاضای در حال رشد محصولا حلال در اروپا ارائه می دهد، استفاده کنند.

 

«عبدالحلیم عبدین» از اتاق صنعت اردن نیز گفت که بوسنی مسئولیت بزرگی برای گسترش محصولات حلال به اروپا دارد، زیرا در مرکز این قاره قرار گرفته است.

کد خبر 1267947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha