اربعین و مهدویت گستره مشترک دارند/ انرژی منتظرانه را در ظرف اربعین متمرکز کنیم

کاشانی‌پور با اشاره به مفاهیم مشترک و پیوند معنایی میان عاشورا و مهدویت گفت: این دو مولفه باید در جریان اربعین بیش از پیش متبلور شود چرا که این کنگره عظیم با حضور جمعیت انبوه از ملل مختلف تبدیل به یک رسانه شده و قابلیت معرفی به جهانیان را دارد.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، نشست هم اندیشی مجمع راهبردی اندیشه مهدویت در حوزه اربعین به همت خبرگزاری شبستان و موکب های مهدویت کشور امروز (یکشنبه، ۲۱ خردادماه) در سالن اجتماعات ساختمان شهید بهشتی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار شد.

 

گزارش تصویری این هم اندیشی را اینجا ببینید.

 

بر پایه این گزارش، حسین کاشانی پور، در این نشست طی سخنانی با اشاره به پیوند معنایی میان عرصه عاشورا و مهدویت گفت: این دو حوزه اهمیت بسزایی در گستره معنایی دارد چنان که حتی فوکویاما یک بار به امام حسین (ع) و یک بار به امام زمان (عج) اشاره و مسئله امید به آینده را مطرح کرده است.

 

 

 

دبیر قرارگاه مشارکت های مردمی و نخبگان شهرداری تهران ادامه داد: اعتقاد دارم برای رسیدن به امام زمان (عج) باید بحث ولایت فقیه را به شکل جدی مورد توجه قرار دهیم. از سویی دیگر باید این دو مسئله را که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، مورد توجه قرار دهیم که شامل راه امام (ره) و دیگری توجه و ارجاع به امام زمان (عج) است که این دو مولفه و توجه به آن خط سیر را هموار خواهد کرد. 

 

 

 

 

وی تصریح کرد: با توجه به آنچه که اشاره شد باید منظومه فکری و مجموعه ای منسجم را در اختیارمان باشد تا بتوانیم در اربعین رویکرد صحیح را داشته باشیم و کار درست را انجام دهیم؛ ضمن اینکه بحث قرآن و مهدویت و ارتباط آن با اربعین نیازمند یک نگاه محتوایی است، هرچند که مناسک اربعین اثرگذاری و کارآمدی خود را روی افراد مختلف ایجاد کرده است.

 

کاشانی پور با بیان اینکه دنبال کردن این سیر در کنگره عظیم اربعین حرکت در مسیر شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی است، ابراز کرد: باید یک نگاه عملیاتی داشته باشیم به طوری که از محتوای غنی به وسیله روش های کاربردی در جریان اربعین استفاده کنیم البته این بدان معنا است که باید استعدادهای جامعه را شناسایی کرده و بر اساس آن طراحی و برنامه ریزی داشته باشیم و سپس دست به اقدام بزنیم که این مهم همان آینده پژوهی است که نیاز به طراحی پیشرو دارد.

 

وی افزود: در این راستا پیشنهاد می کنم با هدف جذب هر چه بیشتر مخاطبان یک اپلیکیشن طراحی شود تا هر کسی که می خواهد در عرصه مهدویت فعالیت کند ایده های خود را در این قالب ارایه کرده و بدین سان شاهد تجمیع انرژی منتظران باشیم.

 

وی با بیان اینکه جمعیت حاضر در کنگره عظیم اربعین رسانه بودن این رویداد را نشان می دهد، گفت: امروز اربعین تبدیل به یک رسانه شده است، بنابراین باید شرایطی فراهم کنیم که افراد با گرایش های مختلف به این جریان جذب شوند.

 

این گزارش می افزاید، در ادامه، مریم محمدی، مدیر کمیته بین الملل ستاد بانوان اربعین بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به فعالیت های این ستاد در عرصه خدمت به زائران و امور فرهنگی در جریان اربعین حسینی، گفت: ما فعالیت خود را از سال ۱۳۹۲ آغاز کردیم یعنی زمانی که هیچ ایرانی و یا فرد خارجی در این گستره فعالیت جدی نداشت و در نتیجه با اعزام مبلغ و ارتباط‌گیری با مخاطبان موفق شدیم شش هزار مخاطب از ۵۸ ملیت را جذب کرده و با آنها مرتبط شویم که این آمار اکنون به ۳۰ هزار نفر از ۸۵ ملیت افزایش یافته است که تلاش می کنیم در قالب کادرهای علمی و عملیاتی در عرصه های مختلف این فعالیت را گسترش دهیم.

 

 

وی با بیان اینکه امسال قصد داریم کار ضربتی و زینبی را در گستره فعالیت های مرتبط با پیاده روی اربعین به ثمر برسانیم، افزود: قرار است در این راستا موکب «۵۰ یار منجی» را در اربعین تاسیس کنیم فعالیت های مختلف فرهنگی از جمله تولید سرودهایی همچون «من زینبی هستم» را در دستور کار داریم.

 

محمدی ادامه داد: فعال کردن سفیران زینب از طریق ستاد بانوان اربعین بعثه مقام معظم رهبری اقدام دیگری است که در راستای هم افزایی و فعالیت گسترده و جدی در جریان پیاده روی اربعین صورت گرفته است.

کد خبر 1272544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha