پخش مستند زندگی «ایرج افشار»، پژوهشگر فرهنگ و تاریخ ایران و ادبیات فارسی در «چراغداران» رادیو فرهنگ

«بهروز رضوی» در برنامه مستند «چراغداران » رادیو فرهنگ چهارشنبه ۲۴ خرداد بخش هایی از زندگی «ایرج افشار»، «پژوهشگر فرهنگ و تاریخ ایران و ادبیات فارسی،ایران‌شناس، کتاب‌شناس، نسخه‌پژوه، نویسنده و استاد دانشگاه»را روایت می كند.


به گزارش خبرگزاری شبستان، در برنامه «چراغداران» كه شرح كوتاهی از زندگی مفاخر ادبی و فرهنگی كشورمان است امروز بهروز رضوی بخش هایی از داستان زندگی «ایرج افشار»را روایت می كند،این برنامه امروز گرامیداشت ، ایران‌شناس، کتاب‌شناس، نسخه‌پژوه، نویسنده و استاد دانشگاه و پژوهشگر فرهنگ و تاریخ ایران و ادبیات فارسی است.


افشار یزدی محقق شناخته شده کتاب، ادبیات و فرهنگ ایران و فرزند زنده‌یاد محمود افشار یزدی در روز ۱۶ مهر ۱۳۰۴ در تهران متولد شد. با اطمینان می‌توان او را پرکارترین نویسنده در زمینه فرهنگ و ایران‌شناسی دانست.


علاوه بر موقعیت خانوادگی، مدارس و معلمان نامدار در شکل‌گیری شخصیت و اندیشه‌های ایرج افشار مؤثر بوده‌اند؛ او مقطع دبیرستان را در مدرسه‌ای مشهور به‌نام «فیروز بهرام» گذراند و در همین دبیرستان به انجمن ایران‌شناسی وارد شد؛ سال ۱۳۲۴ دیپلم رشته ادبی گرفت و وارد دانشکده حقوق دانشگاه تهران شد و تا زمان فارغ‌التحصیل به‌طور مداوم با نشریات وقت ارتباط دارد و برای آن‌ها یادداشت و مطلب می‌نویسد.


افشار نزدیک در ۶۵ سال کوشش پژوهشی بیش از ۳۰۰ کتاب و ۳۰۰۰ مقاله در زمینه‌های کتاب‌شناسی، کتاب‌داری، تاریخ، گیتاشناسی، جغرافیای تاریخی، فرهنگ مردم و موضوع‌های دیگر تألیف، تصنیف و تصحیح کرده‌است. کتابخانه بزرگ و گران‌بهای ایرج افشار در مرکز دائرهالمعارف بزرگ اسلامی محفوظ است.


شفیعی‌کدکنی درباره جایگاه علمی ایرج افشار می‌گوید: «پژوهشگرانِ عرصه ایران‌شناسیِ جهان، در حوزه‌های تاریخ، مردم‌شناسی، ادبیّات فارسی، باستان‌شناسی، کتاب‌شناسی و کتابداری و اطّلاع‌رسانی، همواره، در آثار خویش وام دار ایرج افشار بوده‌اند و خواهند بود».


برنامه «چراغداران» را به تهیه كنندگی حسینی باغسنگانی و روایت بهروز رضوی ساعت ۱۲:۲۰ روی موج‌ اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید .
 

کد خبر 1273018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha