امام جواد(ع) انتظار فرج را عمل می‌دانند نه صرفاً حالت روحی و معنوی

حجت‌الاسلام فوادیان با اشاره به مهدویت در کلام امام جواد(ع)، گفت: ایشان می‌فرمایند: «برترین اعمال شیعیان ما انتظار فرج است»؛ این سخن حضرت(ع) نشان می‌دهد انتظار عمل است نه صرفاً حالتی روحی و معنوی.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت نهمین امام شیعیان(ع) حضرت جوادالائمه(ع) و در گفتگو با حجت الاسلام محمدرضا فوادیان، دبیر علمی اندیشکده مهدویت و کارشناس و مولف مهدوی گفتگو کرده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

حجت الاسلام فوادیان درباره تبیینی که امام جواد(ع) در موضوع غیبت امام مهدی(عج) انجام داده اند، اظهار کرد: صَقرُ بن ابی دُلَف هم نقل می‌کند از امام جواد (ع) شنیدم که می‌فرمودند: همانا برای او غیبتی است که روزهای آن زیاد و مدت آن طولانی می‌شود؛ پس مخلصان انتظارش را می‌کشند و افراد شکاک انکارش می‌کنند و منکران، اعتقاد به او را مسخره می‌نمایند. کسانی که وقت مشخص می‌کنند، دروغ گویند و عجله کنندگان در عصر غیبت، هلاک می‌شوند و تسلیم شدگان در برابر قضای الهی در عصر غبت نجات می‌یابند.

 

دبیر علمی اندیشکده مهدویت ادامه داد: امام جواد(ع) در این روایت، به طولانی بودن غیبت هم اشاره می‌فرماید: «له غیبه یکثرایامها و یطول امدها.» دانستن دو ویژگی کثرت ایام و طولانی بودن زمان درباره غیبت هشداری جدی است. کسب آمادگی‌های لازم، مهیا شدن برای مدت طولانی، از دست ندادن روحیه امید و نیفتادن در دایره تردید رهاورد این تبیین و روشنگری برای منتظران در عصر غیبت است.

 

وی با بیان اینکه امام جواد(ع) درباره فتنه های عصر غیبت نیز به شیعیان هشدار داده اند، گفت: ایشان به عبدالعظیم حسنی(ع) فرمودند: هنگامی که فرزندم علی وفات یابد، چراغ دیگری پس از او نمایان شود؛ سپس [چراغ بعد از او] پنهان می‌گردد. پس وای بر کسی که شک کند. و خوشا به حال غریبی که با دین خود بگریزد! سپس به دنبال آن وقایعی روی دهد که در آن پیری بر پیشانی‌ها نقش بندد و کوه‌های سخت و سنگین از جای بجنبد.

 

حجت الاسلام فوادیان با اشاره به مفهوم و جایگاه انتظار در سیره کلامی و اندیشه آقاجوادالائمه(ع)، ابراز کرد: از ایشان نقل است که به عبدالعظیم حسنی(ع) فرمودند: «ای ابوالقاسم! قائم ما همان مهدی است؛ کسی که واجب است در غیبتش، او را انتظار کشند و ... برترین اعمال شیعیان ما انتظار فرج است.» این سخن حضرت(ع) نشان می دهد که انتظار عمل است نه صرفاً حالتی روحی و معنوی. ایشان همچنین از عجله در امر فرج نهی کرده و آن را مایه هلاکت معرفی کرده اند.

 

این کارشناس مهدوی درباره تصریحات امام جواد(ع) در موضوع یاران حضرت حجت(عج)، خاطرنشان کرد: از حضرت جوادالائمه(ع) است که فرمودند: «اصحابش ۳۱۳ تن، به تعداد اصحاب بدر از دورترین نقاط زمین به گرد او جمع گردند و این همان فرمایش خدای تعالی است که فرمود: «هر کجا باشید، خداوند همگی شما را می‌آورد، در حقیقت، خدا بر همه چیز تواناست». ایشان همچنین فرمودند: هرگاه ۳۱۳ نفر مخلص نزد حضرت مهدی (عج) جمع می‌شوند، خداوند متعالی او را ظاهر می‌سازد و هرگاه تعداد به ۱۰ هزار نفر برسد، آن حضرت(عج) با اجازه پروردگار خروج و قیام می‌فرماید.

 

 

 

 

کد خبر 1273798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha