اعتقاد به موفقيت انسان، معنا کننده حکمت آفرينش است

فرهنگي:مشايي گفت:انسان پيش از خود را نمي شناسد و توان پيش بيني پس از خود را هم ندارد و اين نيازمندي او به آدرس صحيح وحي را به اثبات مي رساند.

به گزارش خبرنگار شبستان، مهندس اسفنديار رحيم مشايي، رئيس دفتر رياست جمهوري و رئيس کميسيون فرهنگي دولت، ظهر امروز در جشنواره فارابي به سخنراني پرداخت.

وي در ابتدا گفت: موضوع اين جشنواره، علوم انساني است و تخصيص اسلامي از انساني جداست اما اين دو حوزه در واقع از هم جدا نيستند. در علوم انساني موضوع و محور انسان است همچنانکه انسان موضوع و محور همه عالم است و موفقيت او، معنا کننده حکمت آفرينش.

مشايي در همين زمينه تصريح کرد: اعتقاد به عدم امکان موفقيت انسان به فقدان حکمت آفرينش و به هميت ترتيب و در معنايي بسيار روشن به نقض توحيد منجر مي شود. همچنان که باور به مديريت الهي، خداي واحد، واجب الوجود و ... لزوماً اعتقاد به امکان موفقيت انسان را نتيجه مي دهد. به عبارت ديگر، باور به خداي بزرگ، معناداري آفرينش، نتيجه بخش بودن ارسال رسل، ماموريت اوصيا و همه آن چه در آسمان تدبير شده و مي شود لزوماً مي بايد در مسير تحقق ظرفيت هاي انسان باشد.

رئيس کميسيون فرهنگي دولت در ادامه گفت: درک انسان از حقيقت خداوند که موجب کمال است و ما نيز به غير آن اعتقاد نداريم به طور متقابل در ارتباط ميان انسان و خدا تعريف مي شود. انسان با رشد، دريافت بالاتري از خداوند پيدا مي کند و به واسطه آن فرصتي تازه براي رشد او فراهم مي شود و اين رفت و برگشت او را به اعلي درجه کمال مي رساند.

مشايي هم چنين درباره جايگاه شناخت انسان گفت: همه ماموريت ها در عالم هستي بر محور انسان دور مي زند. اگر انسان به جايگاه واقعي خود نزديک شود توحيد معنا مي يابد و اگر در سير رشد انسان مانع ايجاد شود بر سر توحيد مانع به وجود مي آيد. جايگاه خدا در جهان به جايگاه انسان وابسته است و اگر شان انسان تکريم شود، شان خداوند تکريم شده است.

وي در ادامه درباره رابطه تنگاتنگ ميان شناخت انسان و خداوند افزود: بالاترين درجه فهم نسبت به خداوند به وسيله انسان محقق مي شود و بيشترين تجلي خداوند را بايد در انسان به مشاهده نشست چنان که هيچ موجودي در عالم ظرفيت اين حد از تجلي خداوند را ندارد و انسان بالاترين آيه و نشانه خداست.

رئيس دفتر محمود احمدي نژاد هم چنين به نقش و جايگاه شيطان در نظام آفرينش نيز اشاره کرد و گفت: ماموريت اصلي شيطان برهم زدن اين رابطه تنگاتنگ، همگرايي و همگني ميان انسان و خداوند است. شيطان توان بازداشتن انسان از مسير حق را ندارد اما ظاهراً اين امکان به او داده شده است تا مسير رشد و تعالي و توسعه را در نظر انسان وارونه و در مصداق دروغين آن جلوه دهد.

وي همه ناکامي هاي انسان را منوط به دور شدن انسان از خود حقيقي اش دانست و اضافه کرد: احتياج انسان به وحي به اين خاطر است که شناخت حقيقت انسان به تمام معنا ممکن نيست و دريافت ها و تجارب زميني انسان براي شناخت او کفايت نمي کند. انسان پيش از خود را نمي شناسد و توان پيش بيني پس از خود را هم ندارد و اين نيازمندي انسان به آدرس صحيح از طريق وحي را به اثبات مي رساند.

پايان پيام/

کد خبر 155

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha