غصب زمین های شیعیان در افغانستان /  افزایش فشار طالبان بر شیعیان هزاره

طالبان از زمان به دست گرفتن قدرت در افغانستان، فشارهای خود را بر شیعیان هزاره افزایش داده و این فشارها همچنان ادامه دارد و به غصب زمین هایشان نیز رسیده است.

خبرگزاری شبستان، گروه جهان اسلام:  فشارهای سیاسی، نظامی و اقتصادی بر شیعیان هزاره در افغانستان از زمانی که طالبان دوباره کنترل این کشور را در سال 2021 به دست گرفته،  افزایش یافته است. طالبان با این فشارها، حقوق شهروندی و آزادی های مذهبی شیعیان را را تضییع می‌کند.

طالبان بر شیعیان هزاره «به عناوین و بهانه‌های مختلف» و «به روش‌های مختلف» فشار وارد می‌کند.

تازه ترین این فشارها، در ایالت بامیان و ولسوالی سرگشمه در ایالت میدان وردک رخ داده است و در هر دو مورد، افراد «تحت حمایت طالبان» بر اساس «اسناد جعلی» و «ادعاهای بی اساس» شکایت های حقوقی علیه املاک آنان مطرح کرده اند.

منابع محلی از بامیان گزارش دادند: گروهی از افراد قومی «پشتون» به رهبری فردی به نام «قلاب شاه» مدعی مالکیت ۷ دونم از زمین های روستای «ریکشاد واسط» در مرکز بامیان است.

منابع محلی در بامیان می گویند: این افراد از حمایت مستقیم عبدالله سرحدی، والی طالبان برخوردارند و قیمت این زمین ها را 10 میلیون و 900 هزار افغانی ارزیابی کرده و از روستاییان محلی خواستار پرداخت آن شده اند.

همین منابع گفتند: این افراد با حمایت والی طالبان در بامیان و فرمانده پلیس و امنیت این ایالت تا کنون 3.3 میلیون افغانی از 13 خانواده ساکن در این زمین به دست آورده اند و برای بدست آوردن مابقی مبلغ  آنها با حفر سنگر در پنج باند راه به روی 500 خانواده مجبور کرده اند.

شیعیان هزاره در این روستا می گویند که والی طالبان در بامیان به شکایت و خواسته های آنان اهمیتی نمی دهد، بلکه از طرف مقابل حمایت می کند.

امروز بیش از یک هفته از بستن راه 500 خانواده شیعه و هزاره در بامیان توسط پشتون های قومی می گذرد، اما مقامات محلی طالبان همراه با مقامات طالبان در کابل به این مسئله هیچ اهمیتی نمی دهند.

در دو سال گذشته ، فشارها برای «غصب اراضی» شیعیان هزاره در مناطق مختلف افغانستان بار دیگر افزایش یافته است. این موارد از ولایت مرکزی دایکندی شروع می شود و به منطقه «جوی نو» در شهر ارزگان ختم می شود و همچنان از بامیان شروع می شود و به ناهور چغتو و دیگر شهرهای ولایت غزنی ختم می شود.

در موارد مختلف، طالبان و دادگاه های آنان به نفع پشتون های قومی رای داده اند و شیعیان هزاره را مجبور به پرداخت میلیون ها افغانی جریمه و حق امتیاز کرده اند.

در برخی موارد، مقامات طالبان ساکنان محلی مناطق شیعه نشین هزاره را به دلیل عدم پرداخت جریمه و حق امتیاز به پشتون ها دستگیر، زندانی و شکنجه کرده اند.

این فشارهای طالبان مستند و در گزارش های رسانه ای منتشر شده و به سازمان ملل متحد و سازمان های بین المللی حقوق بشر نیز ارسال شده است.

فعالان هزاره می گویند که هزاره های افغانستان امروز با موج «نسل کشی»، «کوچ اجباری» و «غصب سرزمین هایشان» مواجه هستند.

پیش از این، انجمن حقوق بشر و توسعه آسیایی با انتشار گزارشی گفته بود که هزاره های افغانستان تحت اقتدار طالبان با تهدید «نسل کشی آهسته» روبرو هستند در حالی که طالبان به دلایل قومی و فرقه ای آنها را تحت آزار و اذیت و سرکوب قرار می دهند.

کد خبر 1623218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha