کم توجهی به توسعه فرهنگ در برنامه هفتم/ علیرغم این‌که فرهنگ زیربناست، ولی به آن توجه کافی نمی‌شود

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی گفت: ضعیف ترین بخش لایحه برنامه هفتم توسعه بخش فرهنگی بود که در کمیسیون تلفیق مرمت های شد که امیدواریم در صحن مجلس نیز بتوانیم بودجه این بخش را تقویت کنیم.

علی یزدی خواه در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان با اشاره به بودجه بخش فرهنگ گفت: ضعیف ترین بخش لایحه برنامه هفتم توسعه بخش فرهنگی بود که در کمیسیون تلفیق مرمت های شد که امیدواریم در صحن مجلس نیز بتوانیم بودجه این بخش را تقویت کنیم.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: متاسفانه علی رغم اینکه فرهنگ زیربناست، اما آنگونه که باید به بخش فرهنگ توجه نمی شود. با فرهنگ می توان اقتصاد را درست کرد، با فرهنگ می توان رفتار مردم را ساماندهی کرد، با فرهنگ است که می توان به مردم درس صرفه جویی داد. ما اگر در حوزه انرژی پرمصرف هستیم معضل فرهنگی داریم و این مسائل نشان می دهد که ما در حوزه فرهنگ کار آنچنانی انجام ندادیم.

وی با بیان اینکه بودجه های فرهنگی ضعیف است، گفت: بودجه بخش فرهنگ ضعیف است و تخصیص همین بودجه نیز به درستی انجام نمی شود. عمده این بودجه نیز برای زیرساخت های فرهنگی و تملک دارایی اختصاص می یابد و برای فرهنگ به معنای خاص کلمه کمتر در نظر گرفته می شود.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: درست است نگاه دولت در حوزه فرهنگ خوب بوده، اما امکانات کافی نبوده است. دولت سیزدهم تلاش های زیادی برای بهبود و سامان دادن حوزه فرهنگ داشته است اما به دلیل کم بودن منابع بخشی از این اقدامات منجر به نتیجه مطلوب نشده است.

وی ادامه داد: بودجه بخش فرهنگ در دولت قبل یک و سه دهم درصد بود که این بودجه برای حوزه فرهنگ، هنر، دین، ورزش و میراث فرهنگی بود، در دولت سیزدهم با نگاه رئیس جمهور این بودجه به بالای دو درصد رسید منتها در تخصیص همواره مشکل داشته است. افزایش بودجه بخش فرهنگ امیدوار کننده است اما تخصیص آن نیز باید همانند قانون باشد.

یزدی خواه با اشاره به حمایت های مجلس از اقدامات فرهنگی دولت گفت: بنای مجلس حمایت از بخش های مختلف فرهنگی است، چراکه ما معتقدیم با سامان دادن بخش فرهنگ حوزه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی نیز به سامان خواهند شد. در همین راستا نیز در بودجه های سنواتی تمام تلاش خود را برای تقویت بودجه بخش فرهنگ داشتیم و در برنامه هفتم توسعه نیز همین سیاست را دنبال می کنیم و امیدواریم بتوانیم با این حمایت ها به نقطه مطلوب در حوزه فرهنگ برسیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1724095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha