راه مسجد از مدرسه می‌گذرد|لزوم تقویت مسئولیت پذیری خانواده ها در حوزه فرهنگ

امامی بر توجه به ماجرای نشاط اجتماعی، تقویت زیرساخت دینداری در جامعه ایران به‌خصوص مسجدمحوری در استان مازندران، تمرکز بر روی مدرسه و تاکید بر باز بودن درهای آن به روی فعالیت‌های نوین با تقویت مسئولیت خانواده‌ها در حوزه فرهنگی، تقویت حضور مبلغان در مساجد، ایجاد تفاهم اجتماعی و ایجاد حرکت جدید فرهنگی باوجود نگاه غلط امنیتی در این حوزه، برگزاری کلاس‌های آموزشی مدارس و ...تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان مازندران، سیدمجید امامی-دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در نشست هم‌اندیشی احصا نظام مسائل فرهنگی در مازندران در جمع نخبگان دانشگاهی و صاحب‌نظران فرهنگی که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری برگزار شد، اظهار کرد: احصای پنج مسئله اول استان از نظر نخبگان و مردم و طراحی نقشه فرهنگی ۱۰ساله مبتنی بر زیست بوم و ویژگی‌های تاریخی جغرافیایی استان درخواست دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی مازندران و کشور است.

وی افزود: هر مسئله اجتماعی فرهنگی یک شاخص ذهنی که قابلیت حل شدن دارد، شاخص عینی و شاخص علمی که تحت تاثیر تغییرات میدانی است، دارد، اصولا چندین مسئله در همه استان‌ها برابر است.

امامی خاطرنشان کرد: اندازه مسئله به تاریخ و جغرافیا مربوط می‌شود، ما در نظام فرهنگی کشور فکر می‌کنیم این تعارضی که برخی‌ها می‌خواستند بین زندگی و مقاومت ایجاد کنند اشتباه است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه مردم ما در دهه شصت (مقاومت در دوران دفاع مقدس) به شدت دنبال زندگی بودند، عنوان کرد: مردم دنبال زندگی هستند و این مقاومت را درون زندگی خود زیست‌پذیر میکنند (ماجرای استقبال از شهدای مدافع حرم)، هزار سال است که مردم در این استان با حرم اهل بیت (ع) زندگی می‌کنند و همه چیزشان با اینها عجین شده است.

امامی یادآور شد: زندگی ما عین مرگ و مرگمان عین زندگی است، به گفته شهید حاج قاسم سلیمانی والله جمهوری اسلامی حرم است.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات اجتماعی ما این بوده که نفهمیدیم که مردم ما زندگی می‌خواهند همانطور که مقاومت می‌خواهند هم دشمن این دو را مقابل هم قرار داده و هم امثال منی که بلد نبودم.

امامی همچنین بیان کرد: سطح توسعه و تحولات ما خانواده بوده است، ما خاندان نبوت و اهل بیت (ع) را مجموعه ای میدانیم که سید و سرور آن حضرت محمد (ص) است، این خانواده‌گرایی مردم است که از حقیقت تداعی میکند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به ایجاد تفکرات جدید مدیریتی به‌دلیل حضور بی‌شمار مسافران در مازندران، اظهار کرد: زیست بوم گرایی، خانواده‌گرایی و توجه به استان را رها می‌کنیم می‌خواهیم رفع تکلیف کنیم که زیبنده نیست.

 امامی با بیان اینکه اگر مردم احساس کنند که یک نظام سیاسی در مقابلشان قرار گرفته رفتارشان تغییر میکند، بیان کرد: همیشه گروه کوچکی مخالف هستند، در پیروزی انقلاب نیز همینطور بود اما قالب مردم موافق بوده‌اند.

وی اضافه کرد: تحلیل‌های ما درباره دینداری مردم نباید اشتباه باشد، مردم درون یکدیگر زندگی می‌کنند؛ اگر چنین نگاهی داشته باشیم مسئله اصلی را روی تقویت تفاهم و سرمایه اجتماعی می‌گذاریم. امامی با تاکید بر اینکه در بحث حجاب شاهد ایجاد دوقطبی در جامعه هستیم، عنوان کرد: رعایت ۱۰۰درصدی یا ۴۰درصدی حجاب توسط مردم تیم ملی جامعه ما را تشکیل می‌دهد، پدری که وجود دارد پدر همه اینهاست، نباید شکاف ایجاد کند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور تصریح کرد: مسئله الان ما این است که کشور ما یک جامعه کلی دارد، اختلافات وجود دارد اما اصل خانواده مشترک هستیم، لذا می‌گوییم خانواده را به میدان بیاورید مشکلات حل شود، همچون فرهنگ‌سازی نریختن زباله طی تذکر فرزند به پدرش در داخل خودرو!

امامی گفت: کسی حق ندارد رفتار ضدفرهنگی و ضدشرعی را تایید کند، مثلا بحث حجاب، خیلی ها تقید شرعی و سیاسی کمی دارند اما به جامعه احترام می‌گذارند.

وی اضافه کرد: ما تلاشمان در حوزه صنایع فرهنگی توجه به بحث نوآوری است تا با استفاده از طرفیت دانشگاه‌ها، از طرفی مدرسه نیز قرارگاه فرهنگی است مدیریت آن مسئولیت هماهنگی دستگاه‌های آن محله را برعهده دارد، مدرسه محل اصلی ارتباط ما با مردم است، بعد از این دوست داریم باهم به مسجد برویم، واقعا راه مسجد از مدرسه می‌گذرد.

امامی همچنین بر توجه به ماجرای نشاط اجتماعی، تقویت زیرساخت دینداری در جامعه ایران به‌خصوص مسجدمحوری در استان مازندران، تمرکز بر روی مدرسه و تاکید بر باز بودن درهای آن به روی فعالیت‌های نوین با تقویت مسئولیت خانواده‌ها در حوزه فرهنگی، تقویت حضور مبلغان در مساجد، ایجاد تفاهم اجتماعی و ایجاد حرکت جدید فرهنگی باوجود نگاه غلط امنیتی در این حوزه، برگزاری کلاس‌های آموزشی مدارس و غیره تاکید کرد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در پایان با تاکید بر اینکه تشدید شکاف اجتماعی به بهانه احیا و برقراری امنیت اشتباه است، اذعان کرد: شنیدن و تفاهم مهارت‌های بزرگی است که باید احیا کنیم، ایجاد فضایی همدلانه متعارض را خلع سلاح خواهد کرد، وقتی از مقام لجاجت خارج میشویم تازه به گفتگو می‌پردازیم.

کد خبر 1725506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha