وجود ۵۸۰۰ موقوفه در گلستان/ ۱۰ وقف جدید امسال ثبت شد

حجت الاسلام مهدیان گفت: در حال حاضر پنج هزار و ۸۰۰ موقوفه با نیت های مختلف در سطح استان گلستان وجود دارد که این موقوفات دارای ۷۵ هزار رقبه هستند.

حجت الاسلام حسین مهدیان به خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان گلستان گفت: وقف یک سنت حسنه الهی است و به معنای حبس و نگهداری اموال به منظور استفاده کردن از عواید و برکات آن است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان افزود: وقف یکی از کارهای پسندیده و خوبی است که جامعه امروز ما از گذشته تا به حال داشته و برکات خوبی هم نیات واقفین برای جامعه بشری داشته است.

وی با بیان اینکه عموم وقف ها بر اساس نیاز روز جامعه انجام شده است، گفت: در برهه ای از زمان وقف به عزای سیدالشهداء و در مقطعی به امور خیریه سوق یافته است و پتانسیل و ظرفیت بسیار بالایی را این سنت حسنه برای رفع نیازهای روز جامعه دارد.

حجت الاسلام مهدیان تاکید کرد: خیرین در تعیین نیت که حیاتی ترین بخش وقف است را بر اساس نیاز روز جامعه انجام دهند تا متولیان به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند.

وی اظهارداشت: در حال حاضر پنج هزار و ۸۰۰ موقوفه با نیت های مختلف در سطح استان وجود دارد که این موقوفات دارای ۷۵ هزار رقبه هستند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان، قدیمی ترین موقوفه استان را مربوط به وقف احمد پتکچی در عراقی محله فرودگاه گرگان با سابقه بیش از ۵۰۰ سال با نیت هزینه برای حوزه علمیه دارالشفاء گرگان اعلام کرد و گفت: بزرگترین باغ موقوفه کشور نیز به نام میرسعدالله در شهرستان آزادشهر وجود دارد که عواید آن صرف طلاب سعدیه شهرستان رامیان می شود.

وی در خصوص درآمدهای وقف، افزود: مجموعه اوقاف یک مجموعه ضابطه مند است و هیچ ضابطه اداری برای هزینه کرد درآمدها نداریم و بر اساس نیات واقفین هزینه می شود.

حجت الاسلام مهدیان ادامه داد: از ابتدای امسال تا کنون ۱۰ موقوفه در سامانه موقوفات استان ثبت شده که از این تعداد هشت موقوفه به صورت انتفاعی و ۲ موقوفه منفعتی است.

وی با اشاره به برنامه های هفته وقف در استان، گفت: در این هفته ۲ طرح عمرانی شامل؛ یک مجموعه مسکونی در آلوچه باغ گرگان و ۲ طرح شمیم خدمت در بقعه متبرکه امامزاده عبدالله(ع) افتتاح می شود.

کد خبر 1726960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha