نشان جهانی انگور در دره جوزان ملایر رو نمایی شد

جشنواره خوشه برتر و رونمایی از نشان جهانی انگور در دره جوزان ملایر با حضور مسئولان کشوری، استانی و شهرستان، اقشار مختلف مردم و گردشگران در روستای تاریخی جوزان ملایر برگزار شد.

 به گزارش خبرنگار شبستان از شهرستان ملایر دهم آذر ماه سال ۹۷ بود که  نظام تولید انگور درُه جوزان در سازمان جهانی خوار و بار کشاورزی ملل متحد(فائو) به عنوان پنجاه و سومین میراث کشاورزی جهان ثبت شد و خوشه های زرین ملایر بر بام جهان نشست و ملایر نام شهر جهانی را به یدک کشید و امروز ملایر با ۲ عنوان جهانی انگور و مبلمان منبت برای مردم جهان شناخته شده شده است.

 امسال نیز جشنواره خوشه برتر و رونمایی از نشان جهانی انگور در  دره جوزان ملایر با حضور مسئولان کشوری، استانی و شهرستان، اقشار مختلف مردم و گردشگران  در روستای تاریخی جوزان ملایر برگزار شد.

نشان جهانی انگور در دره جوزان ملایر رو نمایی شد

در این مراسم صفدر نیازی شهرکی در با بیان اینکه اصلی ترین وظیفه حوزه آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی  ارتقا راندمان آبیاری است گفت: سیستم آبیاری نوین یا کم فشار یکی از روش های ارتقا راندمان آبیاری است

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه  برای سال ۱۴۰۲ پروژه های متعددی در حوزه آب و خاک  در دست اجرا داریم افزود: در حال حاضر سیستم "آبیاری هوشمند" را اجرا می کنیم که ابزارهای دقیق و سنجده هایی روی زمین نصب می شود تا بطور دقیق مشخص کند گیاه چه زمانی و به چه مقدار آب نیاز دارد.

وی سیستم "آبیاری هوشمند" را آخرین تکنولوژی آبیاری برشمرد وتصریح کرد: آبیاری زیر سطحی و استفاده از شرکت های دانش بنیان در حوزه آبیاری از دیگر اهداف جدی ما است.

نیازی شهرکی با اشاره به اینکه پروژه "از آبخیز تا جالیز" را نیز با همکاری سازمان منابع طبیعی دنبال می کنیم گفت: در این طرح  اراضی منابع طبیعی و مناطق پر بارش عملیات آبخیزداری انجام و منابع آبی قنات ها و آب های زیرزمینی در پایین دست تامین و تقویت می شود و ما در پایین دست پروژه های آبی از جمله مرمت قنوات، لایروبی قنوات، احداث استخرها و کانال ها و مجموعه اقداماتی که در پایین دست اراضی کشاورزی انجام می شود را اجرا می کنیم.

نشان جهانی انگور در دره جوزان ملایر رو نمایی شد

وی  با بیان اینکه در استان همدان چهار پروژه "از آبخیز تا جالیز" در حال مطالعه است، افزود: در مجموع حدود ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار ملی برای حوزه آب و خاک مصوب شده و در ملایر نیز جلسه ای تشکیل و این طرح را پیگیری کردیم تا به مرحله اجرا برسد.

نیازی پیگیری رفع مشکلات قنوات شهرستان، نوسازی اراضی، آبیاری تحت فشار و ... را از دیگر مصوبات و موضوعات مطرح شده در جلسه با جهاد کشاورزی ملایر برشمرد.

در ادامه  سلمان اسماعیلی نیز با اشاره به توانمندیها و ظرفیت های شهرستان ملایر در حوزه کشاورزی گفت: با وجود این توانمندی ها شاهد برگزاری جشنواره های متعددی در شهرستان ملایرهستیم.

نشان جهانی انگور در دره جوزان ملایر رو نمایی شد

 فرماندار ویژه ملایرافزود: هدف از برگزاری این جشنواره ها را توسعه و رونق گردشگری، معرفی بیشتر محصولات و جاذبه های فرهنگی تاریخی و رونق اقتصادی شهرستان برشمرد.

 وی گفت: این شهرستان دارای ۱۲ هزار هکتار باغات انگور است و از این باغات بطور میانگین سالانه ۲۷۶ هزار تن انگور برداشت می شود و ۴۳ هزار تن کشمش و ۸۱۰۰ تن شیره در ملایر تولید می شود.

 وی افزود:در یازدهمین جشنواره خوشه برتر ملایر علاوه بر تجلیل از برگزیدگان جشنواره، افتخار تاریخی دیگری در ملایر ثبت می شود تصریح کرد: امروز با افتخار از نشان جهانی انگور دره جوزان ملایر رونمایی می کنیم تا این سند تاریخی برای همیشه به نام ملایر ‌و دره جهانی جوزان ثبت شود.

نشان جهانی انگور در دره جوزان ملایر رو نمایی شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز به ۸۰ هزار هکتار باغات استان همدان اشاره و عنوان کرد: شهرستان ملایر ۲۹ درصد باغات استان را به خود اختصاص داده و یکی از قطب های باغبانی است.

رضا بهراملو با بیان اینکه شهرستان ملایر ۳۷ درصد تولیدات استان را به خود اختصاص داده است، افزود: ۵۰ درصد باغات ملایر انگور است؛ تولید متوسط انگور در کشور ۱۴ تن، در استان همدان ۱۸ تن و در شهرستان ملایر ۲۴ تن در هر هکتار است.

وی از تدوین نقشه راه تولید انگور در ملایر خبر داد و خاطرنشان کرد: اجرای طرح فراز از جمله برنامه های این نقشه راه است که علاوه بر چند برابر کردن عملکرد باغ، کاهش مصرف آب و جلوگیری از سرمازدگی را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه از ۳۰۰ هکتار باغات طرح فراز در استان، ۲۰۰ هکتار آن در ملایر اجرا شده است، افزود: ملایر در حوزه تولید گیاهان دارویی و گل محمدی نیز جز رتبه های اول استان است و در بخش کشاورزی در سطح استان اهمیت ویژه ای دارد.

اجرای ساز و دُهُل محلی، اجرای موسیقی سنتی و چوب‌بازی و اجرای گروه تواشیح مریانج، هنرنمایی هنرمندان استانی و شهرستانی و حمل تَبَق‌هایی از انگور، کلوچه محلی و محصولات تولیدی منطقه، بخش‌های متنوع این جشنواره بود.

نشان جهانی انگور در دره جوزان ملایر رو نمایی شد

اعلام برندگان یازدهمین دوره جشنواره خوشه برتر، رونمایی از سند ثبت جهانی انگور (جیاس) و برپایی غرفه های فروش محصولات کشاورزی از جمله انگور، کشمش، شیره، گردو و بادام از جمله برنامه های این جشنواره بود.

این جشنواره با رقابت بیش از ۲۵۰ باغدار در ۲ بخش تحویل خوشه‌ها و اهدای جوایز برگزار شد.

کد خبر 1727096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha