علی آباد دمق میزبان دومین جشنواره گردو و بادام

امسال جشنواره های زیادی در سطح شهرستان ملایر برگزار شد که آخرین این جشنواره ها برگزاری دومین جشنواره گردو و بادام علی آباد دمق بود

به گزارش خبرنگار شبستان از شهرستان ملایر مهر ماه امسال جشنواره های زیادی در سطح شهرستان ملایر برگزار شد که آخرین این جشنواره ها برگزاری دومین جشنواره گردو و بادام علی آباد دمق بود.

علی آباد دمق میزبان دومین جشنواره گردو و بادام

علی آباد دمق در 37 کیلومتری شهرملایراز سمت جاده همدان، تویسرکان است که بعد از گذر ار دو روستای حسین آباد شاملو و دهنو به عنوان آخرین روستا در دامنه کوه های سر به فلک کشیده الوند واقع شده است.

علی آباد دمق میزبان دومین جشنواره گردو و بادام

در این جشنواره که با برنامه های متنوع فرهنگی همراه بود یوسف کاکاوند با اشاره به اینکه  شهرستان دارای ۲۳ هزار هکتار باغ است که از این میزان اراضی باغی، چهار هزار و ۴۵۰ هکتار زیر کشت گردو است گفت: سالانه سه هزار و ۴۵۰ تُن گردو در این شهرستان تولید می‌شود.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر سطح زیر کشت بادام دیم و آبی این شهرستان را نیز چهار هزار هکتار با میزان تولید پنج هزار تُن بادام برشمرد و افزود: ملایر بعد از تویسرکان دومین تولید کننده گردوی استان همدان است.

علی آباد دمق میزبان دومین جشنواره گردو و بادام

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر ادامه داد: بادام و گردو جزء محصولات خشکباری است و از کیفیت بالایی برخودار است و در بازارهای داخلی و خارجی خریداران خود را دارد.

کاکاوند با اشاره به برگزاری دومین جشنواره بادام و گردوی علی‌آباد دمق، بیان کرد: روستای علی‌آباد بالغ بر ۷۰۰ هکتار اراضی باغی دارد که اغلب زیر کشت بادام و گردو است و قطب بادام و گردوی شهرستان ملایر است.

وی یادآور شد: یکی از تعاونی‌های مطرح باغداران کشور در ملایر فعال است  در باعبانی داریم که گردوکاران به جای تشکیل یک تعاونی جدید، عضو تعاونی باغداران این شهرستان شوند که هم موجب تقویت تعاونی باغداران می‌شود و هم با توجه به سوابقی که این تعاونی دارد، می‌تواند به گردوکاران کمک کند.

علی آباد دمق میزبان دومین جشنواره گردو و بادام

کاکاوند با بیان اینکه تمام کلاس‌های آموزشی جهاد کشاورزی در زمینه سرشاخه‌کاری گردو برگزار می‌شود، افزود: با توجه به وجود نهالستان و زنجیره تولید گردو در تویسرکان، ارقام جدید گردو تهیه می‌شود.

وی ادامه داد: از پیوندک‌های گردوی تویسرکان برای شهرستان ملایر و علی‌آباد استفاده می‌کنیم که بهترین ارقام را از لحاظ کیفیت دارد و میزان برداشت افزایش خوبی دارد.

 محمد فارسی نیز  با اشاره به اینکه روستای علی‌آباد با ۶۷ شهید، تقدیم انقلاب اسلامی کرده بیان کرد: وجود تعداد بالای شهدا و ایثارگران، وظیفه ما را در خدمت‌رسانی به مردم سنگین‌تر کرده است.

علی آباد دمق میزبان دومین جشنواره گردو و بادام

بخشدار جوکار افزود:امسال برای دومین سال است که  جشنواره گردو و بادام علی‌آباد  در این روستا  برگزار می‌شود ورونق بسیار خوبی در این روستا پیدا کرده است.

بخشدار جوکار با اشاره به برگزاری اهداف این جشنواره افزود:  معرفی برند گردو و بادام، رونق اقتصادی، برپایی غرفه‌های فروش محصولات و ایجاد نشاط و شادابی از جمله این اهداف است که  مردم از سراسر این شهرستان، استان و خارج از استان در این جشنواره حضور پیدا کردند و از محصولات تولیدی علی‌آباد با قیمت مناسب خریداری کردند.

وی  به حضور هنرمندان ملی و استانی در این جشنواره اشاره کرد و گفت:  در دومین جشنواره گردو و بادام علی‌آباد آئین شگرگزاری برداشت گردو و بادام و مسابقه گردوی برتر برای اولین سال برگزار شد که با استقبال خوب باغداران مواجه شد.

علی آباد دمق میزبان دومین جشنواره گردو و بادام

بخشدار جوکار یادآور شد: ۴۵ باغدار در سطح شهرستان و روستای علی‌آباد در مسابقه گردوی برتر شرکت کردند و جهاد و مرکز تحقیقات کشاورزی هفت آیتم را برای تعیین گردوی برتر در نظر گرفتند که در نهایت ۱۰ گردوکار برتر انتخاب شدند.

فارسی تاکید کرد: بدون شک مسابقه گردوی برتر سال آینده همپای مسابقه خوشه برتر انگور خواهد بود.

دهیار روستای علی آباد دمق نیز در حاشیه این جشنواره گفت: روستای علی آباد دمق میزبان دومین جشنواره بادام و گردو با هدف اشتغال جوانان، توجه به بومگردی روستا و کمک به کشاورزان است.

باقر هاشمی با اشاره به استقبال خوب مردم از این جشنواره گفت: خوشبختانه جشنواره امسال مورد استقبال اهالی روستا، مردم ملایر، جوکار، ازندریان، اراک، همدان و تویسرکان قرار گرفته است.

علی آباد دمق میزبان دومین جشنواره گردو و بادام

هاشمی از برپایی 16 غرفه در حاشیه این جشنواره خبر داد و افزود: برخی از غرفه ها به ویژه برای اهالی روستا، رایگان در اختیار غرفه داران قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در این غرفه ها انواع محصولات کشاورزی علی آباد از جمله گردو، بادام، شیره انگور و باسلوق عرضه می شود، گفت: امسال بدلیل شرایط جوی و آب و هوایی، جشنواره را به سالن ورزشی هنرستان خیرساز "برادران محسنی" منتقل کردیم.

هاشمی خشکسالی چند سال اخیر را یکی از چالش های جدی باغداران و کشاورزان این منطقه خواند و بیان کرد: استفاده از سموم، کود و توجه ویژه به آموزش های مهندسان جهاد کشاورزی می تواند برخی مشکلات باغداران و کشاورزان را حل کند.

علی آباد دمق میزبان دومین جشنواره گردو و بادام

دهیار روستای علی آباد دمق به ثبت فن تهیه آش سنتی ماسوای روستای علی آباد دمق در فهرست میراث ناملموس کشور به عنوان پانزدهمین میراث ناملموس ملی شهرستان اشاره و خاطرنشان کرد: به دنبال ثبت آش "چغندر به دوغ" و "گرده مغزی" علی آباد به عنوان یک نان سنتی نیز هستیم.

وی ادامه داد: همچنین به دنبال ثبت روستا بعنوان روستای بومگردی و ثبت ملی جشنواره گردو و بادام علی آباد هستیم.

وی ضمن اشاره به جمعیت 5000 نفری این روستا گفت: انتظار داریم با شهر شدن علی آباد بتوانیم اعتبارات خوبی جذب کنیم تا اهالی روستا از امکانات و مزایا شهر شدن روستا بهره مند شوند.

 هادی ملکی  نیز گفت:این روستا دارای ۴۲۰ هکتار باغ گردو و ۳۱۲ هکتار باغ بادام است که به دلیل سازگاری درختان بادام نسبت به کم آبی به باغات گردو در آینده پیشی خواهند گرفت.

علی آباد دمق میزبان دومین جشنواره گردو و بادام

 رئیس شورای اسلامی روستای علی آباد دمق  افزود: خوشبختانه امسال استقبال بسیار خوبی از جشنواره گردو و بادام علی آباد شده و امیدواریم بتوانیم سال‌های آینده نیز با قدرت این جشنواره را در روستای علی آباد برگزار کنیم.

ملکی ابراز کرد: از باغات این روستا  سالانه ۱۱۰۰ تن گردو و بادام برداشت می‌شود که امسال به دلیل سرما زدگی و کم آبی با کاهش محصول روبه رو بودیم و امیدواریم امسال سال آبی و بارندگی بهتری را نسبت به پارسال داشته باشیم تا بتوانیم محصولات بیشتری را برداشت کنیم.

علی آباد دمق میزبان دومین جشنواره گردو و بادام

 وی یادآور شد: درخواست ما از جهاد کشاورزی این است که در بحث آموزش و ترویج در روستا اقدامات بیشتری را انجام دهند و همچنین ما را در تشکیل تعاونی گردو و بادام علی آباد حمایت کنند تا بتوانیم از این ظرفیت بیشتر استفاده بکنیم.

علی آباد دمق میزبان دومین جشنواره گردو و بادام

 برگزاری موسیقی  گروههای موزیک با حضور گروه های مطرح شهرستان ملایر،  برپایی 16 غرفه مختلف آش محلی، صنایع دستی و مبلمان، محصولات کشاورزی و باغی، تولیدات عسل و ...، غرفه کودکان، و ... پذیرایی با چای ذغالی، ساز محلی، اسب دوانی  در محوطه جشنواره، حضور هنرمند  و مجری نام آشنا اقبال واحدی، و.... از بر نامه های این جشنواره بود.

علی آباد دمق میزبان دومین جشنواره گردو و بادام

هاجر حیدری بانوی 51 ساله روستای علی آباد دمق نیز که برای دومین سال است با آش خوشمزه رشته سماق در غرفه آش های سنتی علی آباد میزبان گردشگران و مسافران و اهالی روستا  است و طعم آش خوشمزه رشته سماقش  نظر هر  گردشگری را به سمت غرفه آش هایی سنتی این جشنواره جلب می‌کند گفت: برای پخت این آش اول لوبیای سفید و نخود  را و چغندر را به صورت نگینی خرد شده با هم می‌پذیرم بعد از آن که این مواد با هم کمی پخته شد بعد از آن برگه زرد آلو، آلوچه و پیاز داغ را به مواد در حال پخت این آش اضافه کرده و در انتها  رشته را اضافه می‌کنیم. بعد از این که رشته نیز با مواد پخته شد  چند دقیقه  به پخت غذا مانده سماق غذا را اضافه می‌کنیم که در واقع  این سماق را در ظرفی جدا ریخته و با آب سرد شستشو می‌دهیم که سیاهی و گرد و غبار آن گرفته شود بعد آب جوش روی آن گرفته و بعد از حدود ده دقیقه که طعم سماق در آب در امد آب سماق را که ته نشین شده به این غذا اضافه می‌کنیم و  در انتها نیز با پیاز داغ، گردو ، حالا پسته و یا بادام تزیین کرده و سرو می کنیم.

علی آباد دمق میزبان دومین جشنواره گردو و بادام

وی با بیان اینکه این آش محلی است و مختص روستای علی آباد دمق است گفت: اصولا وقت پاییز این آش پخته میشود چرا که مصلح گردو بوده  و گرمی آن را میگیرد

 این کد بانوی روستایی گفت: روزی حکیمی از منطقه ای عبور می کرد که دید گردوی زیادی در آنجا وجود دارد و گفت درد زیادی در اینجا است  و بعد از گشتی در آن منطقه به درختان سماق برخورد کرد که با خود گفت اگر دردی وجود دارد بی شک درمانی داشته  و این  مصلح همان گردو است که این آش چربی سوز بوده و برای بیماریهای گوارشی، ضد سرفه و مصلح گردو و برای مشکلات ریوی دارد .

 وی افزود: آشهای دیگری نیز مانند دآش دوغ، آش ترخینه، آش چغندر دوغ، آش کاچی و... را نیز  از دیگر آش های  محلی این روستا است.

علی آباد دمق میزبان دومین جشنواره گردو و بادام

انتهای پیام/

 گزارش  فاطمه رحمتی ملایر

کد خبر 1727317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha