نیم دهه فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد بیانگر نقش هویتی آنان است

نگاه تأملی به روند فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز نشان می دهد که این کانون ها توانسته اند، بخشی از نیازها و مولفه های اصلی فرهنگی استان را تأمین کنند و این مهم فرآیندی اثرگذاری و تشکیلات محور را احیاء کرده است.

خبرگزاری شبستان - البرز: یادآوری یکی از مهمترین اصول اساسی در تفکر رشد یافته بشری است، آنجا که با توجه به این اصل مهم بستر رشد و کارآمدی بیش از پیش فراهم می شود. 

۱۹ مهر یادآوری سخنرانی رهبرمعظم انقلاب در خصوص کانون های فرهنگی هنری مساجد است. آنجا که فرمودند: « من سفارش می کنم، کانون های فرهنگی هنری مساجد را فراموش نکنید ....» یادآوری و تبیین سخنان تاریخی ایشان به واقع راهبردی کلان برای رشد و بالندگی کانون های فرهنگی هنری مساجد با همراهی پایگاه های بسیج مساجد تلقی می شود. 

نگاه تأملی به روند فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز نشان می دهد که این کانون ها توانسته اند، بخشی از نیازها و مولفه های اصلی فرهنگی استان را تأمین کنند و این مهم فرآیندی اثرگذاری و تشکیلات محور را احیاء کرده است.

حجت الاسلام کاظم شکری در این خصوص به خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز گفت: راهبرد فکری و مبنایی فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد بستری برای رشد و تعالی مسجد است اینکه با بهره مندی از ظرفیت های مساجد بستری از نوآوری و خلاقیت ایجاد شود زمینه تحقق مسجد تراز اسلامی را متناسب با نیازهای روز بازتعریف می کند. 

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز افزود: اثرگذاری کار مسجدی به واسطه تشویق و هدایت امام مسجد در دل کانون های فرهنگی هنری مساجد به چشم می خورد و این مهم در قالب باورهای دینی و ایمانی تقویت و رشد پیدا می کند. 

چشم اندازی به فعالیت کانون های مساجد البرز

در نخستین نگاه به کانون های فرهنگی هنری مساجد می توان گفت که بخشی از ظرفیت کانون های مساجد کتابخانه ها هستند. در استان البرز ۱۰۹ کتابخانه مخزن دار ویژه کانون های فرهنگی هنری مساجد وجود دارد ، که بعضی از این کتابخانه ها فعال تر از کتابخانه های نهاد کتابخانه های عمومی هستند.

کانون امام جعفرصادق(ع) از جمله کتابخانه های شبانه روزی استان است. همچنین ۴۵ کتابخانه باز ویژه کانون های فرهنگی هنری مساجد وجود دارد که همواره با استقبال پرشور فعالان کانون های فرهنگی هنری مساجد و خانواده ها همراه بوده است. 

ظرفیت دیگر کانون های فرهنگی هنری مساجد گروه سرود است که در سطح استان ۴۹ گروه سرود ویژه کانون های فرهنگی هنری مساجد و وابسته به کانون های فرهنگی هنری مساجد فعالیت دارند.  تعدادی از این گروه های سرود، گروه های سرود بین المللی هستند.

تعامل کانون های فرهنگی هنری مساجد با حوزه هنری در تولید نمایش و تئاتر

یکی از بسترهای موفق کانون های فرهنگی هنری مساجد در ارتباط با تئاتر و نمایش با مرکز حوزه هنری استان است. طی این سال ها، ۳۶ گروه تئاتر نمایشی در مساجد شکل گرفته است.

هرچند این مطلب الزام هایی دارد و آن این است که نمایشنامه های تئاتر بچه های مسجد، تک جنسیتی است. یا تمامی آن ها از آقایان هستند یا از بانوان.

تا کنون ۲۰۰ نمایشنامه تک جنسیتی با همت حوزه هنر ویژه بچه های مسجد به نگارش درآمده است و سال جاری نیز با تفاهم نامه ای که با مدیر حوزه هنری استان البرز انجام شده است، ۵۰ نمایش جدید ویژه بچه های مسجد اجرا می شود.

گستردگی کانون های فرهنگی هنری مساجد در سطح استان البرز

از حیث ترکیب گستره کانون های مساجد در نظرآباد، ۴۲ کانون مسجد

شهرستان کرج ۲۲۴

فردیس ۳۰ کانون مسجد

شهرستان طالقان ۲۸

ساوجبلاغ و چهارباغ ۲۹ مورد

میزان تحصیلات کانون های فرهنگی هنری مساجد نیز ۲ نفر در مقطع دکتری

۴۸ نفر در مقطع کارشناسی ارشد

۳ نفر سطح سه حوزه علمیه

۱۱۸ نفر در مقطع کارشناسی

در مقطع سطح ۲ حوزه علمیه ۲۵ نفر

سطح ۱ حوزه علیمه ۲۰ نفر

دیپلم و زیر دیپلم نیز ۷۰ و ۶۲ مورد 

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز اظهار می کند: بحث خانواده و حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی و شبکه سازی و کادرسازی در کانون های فرهنگی هنری مساجد از جمله اهداف و چشم اندازهای فعالیت است.

گفتنی است، امروزه کانون های فرهنگی هنری مساجد در استان البرز جایگاه هویتی خود را بیش از گذشته یافته اند و در مسیر رشد و تعالی برنامه های فرهنگی پیشتاز هستند. 

کد خبر 1728219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha