بازار داغ سجاده‌های «تاتامی» برای مسلمانان در ژاپن

ژاپن اقدام به تولید سجاده‌های تاتامی برای استفاده مسلمانان در این کشور کرده و بسیار مورد توجه آنها قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از « asahi»،شرکت «تاتامی» ژاپن اقدام به تولید سجاده‌های تاتامی برای استفاده مسلمانان در این کشور کرده است.

یوسوکه هوری، 37 ساله، کارمند شرکت تجاری انحصاری تاتامی در این باره گفت: ما در نظر داشتیم استفاده از تشک‌های تاتامی را در خارج از ژاپن گسترش دهیم  اما می‌دانستیم در کشورهایی که اتاق تاتامی ندارند، استفاده از آنها کار دشواری خواهد بود.

وی افزود: یک روز وقتی در حال تماشای تلویزیون بودم، مسلمانان را دیدم که برای نماز سجده می‌کنند و به این فکر افتادم که می توان از مواد اولیه تاتامی برای تولید سجاده های نماز استفاده کرد.

هوری به کشورهای اسلامی سفر نکرده است و آشنایی با مناسک اسلامی ندارد، او یک نمونه اولیه از سجاده تاتامی را بر اساس طرح های فرش های معمولی درست کرد.

او سپس این سجاده را به شورای حلال «کیوتو» که برای ادای نماز مسلمانان در کیوتو  ارائه داد و در کمال تعجب فرش تاتامی در آنجا با استقبال خوبی مواجه شد.

لبه‌های تشک دارای طرح «شپو » متشکل از دایره‌های متعدد و با طرح الگوهای هندسی است که مسلمانان علاقه خاصی به آن دارند.

سبک بودن این فرش به نمازگزاران این امکان را می‌دهد که در هنگام جمع شدن تشک آزادانه حرکت کنند.

هوری پیشنهاد داد تا به نمونه اولیه این سجاده یک متری، 15 سانتی متری اضافه شود تا نمازگزاران راحت تر بتوانند از آن استفاده کنند.

سجاده های تاتامی اکنون در هتل ها و موسسات عمومی مجهز به فضای نماز برای مسلمانان نیز استفاده می‌شود.

«ذوالقرنین بن حسن بصری»، 49 ساله، مدیر مرکز مبادلات گفت: خیلی خوب است که فرهنگ ژاپنی اکنون توانسته پاسخگوی نیاز مسلمانان باشد.

وی افزود: آموزه‌های اسلامی می‌گوید که باید تفاوت‌های فرهنگ‌ها را درک کنیم و به یکدیگر احترام بگذاریم.

بر اساس گزارش‌ها، هر سال تعداد فزاینده ای از گردشگران مسلمان به ژاپن می آیند و انتظار می رود تعداد آنها با نمایشگاه «کانسای اوزاکا» 2025 بیشتر شود.

با این حال، مکان های نسبتا کمی در ژاپن برای اقامه نماز وجود دارد.

هوری گفت: ما در ایجاد محیطی دوستانه برای مسلمانان کمک خواهیم کرد، زیرا انتظار می‌رود ژاپنی‌ها و مسلمانان از هم اکنون بسیار نزدیک‌تر به یکدیگر زندگی کنند.

گفتنی است، سجاده تاتامی در میان مسلمانانی که از ژاپن بازدید می کنند به عنوان یک سوغات محبوب در حال ظهور است.

کد خبر 1728829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha