تداوم برکات سفر رهبری با رونق کشت طلای سرخ در فاروج

شهرستان فاروج، قطب تولید طلای سرخ در خراسان شمالی است که در سایه تداوم برکات سفر رهبری رونق بیشتری یافته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خراسان شمالی؛ ۱۱ سال از حضور هشت روزه مقام معظم رهبری به خراسان شمالی سپری شده (۱۹ مهرماه سال ۹۱) و برکات این حضور همچون چشمه‌ای جوشان، برای مردم این خطه تداوم دارد. این روزها با نزدیک شدن به زمان برداشت طلای سرخ، شهرستان فاروج زعفرانی شده تا با به گُل نشستن این گیاه دارویی ارزشمند، سفره کشاورزان فاروج رنگارنگ شود. رسیدن سطح زیر کشت این محصول به سه هزار و ۲۰۰ هکتار در سایه تسهیلاتی رقم خورده که از برکات سفر رهبری به کشاورزان شهرستان فاروج اختصاص یافته است.

محمد رحمتی یکی از همین کشاورزان است که با دریافت تسهیلات یک هکتار از زمین های کشاورزیش را زیر کشت زعفران برده است.

وی گفت: از بعد کشت زعفران با توجه به ارزش اقتصادی بالای آن شرایط زندگی برای خانواده تسهیل شده است و حالا برای ما کشاورزی مقرون به صرفه است.

کشاورز دیگری هم گفت: با توجه به شرایط اقتصادی جامعه باید در حوزه کشاورزی هم شاهد تغیر و تحولات باشیم.

رحیم محمدیان افزود : تغیر الگوی کشت به سمت محصولات اقتصادی تر شرایط زندگی را برای کشاورزان بهبود می بخشد که کشت زعفران یکی از همین محصولات است که در سایه تسهیلات سفر رهبری رونق یاقته است.

رونق صنایع تبدیلی و تکمیلی کشت زعفران رویکرد جهاد کشاورزی شهرستان

مدیر جهاد کشاورزی فاروج گفت: از برکت  تداوم تسهیلات سفر رهبری کشت زعفران در شهرستان رونق یافت و گام بعدی در این حوزه تکمیل صنایع تبدیلی و تکمیلی آن است.

عباس حیدری افزود: شهرستان فاروج با گردش مالی بیش از هزار میلیارد تومان و تولید بیش از ۲۱ تُن نگین زعفران سهم بزرگی از بازار اقتصاد کشور داشته است.

وی افزود: هفت واحد صنایع تبدیلی در حوزه بسته بندی  در بخش این محصول در شهرستان فعال است تا به فرموده رهبری از خام فروشی پرهیز شود.

حیدری افزود: تسهیلات افزون بر ۹ میلیارد ریالی  مصوب از محل سفر مقام معظم رهبری  زمینه ساز رونق این محصول استراتژیک در استان و شهرستان فاروج بوده است.

رهبر معظم انقلاب در ۱۹ مهرماه سال ۱۳۹۱ به استان خراسان شمالی سفر کردند و طرح هایی که در جریان این سفر هشت روزه برای جبران محرومیت ها و عقب ماندگی های این خطه مصوب شد، به عنوان سرآغاز شکوفایی و توسعه این استان مطرح است. خراسان شمالی، استانی محروم و توسعه نیافته است اما در سفر مقام معظم رهبری، رسیدن به ۱۰ استان برتر کشور برای این خطه از کشور ترسیم شد و امیدها برای رسیدن به توسعه بیشتر شد.

حدود سه برابر اعتبارات مصوب سفر رهبری به خراسان شمالی تخصیص یافت

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان شمالی گفت: بیش از ۱۴ هزار میلیارد ریال از اعتبارات سفر مقام معظم رهبری از سال ۱۳۹۱ تاکنون به استان اختصاص یافت که معادل حدود سه برابر اعتبار مصوب شده است.

مرتضی بهزادفر در  گفت و گو خبری با رسانه ها اظهارکرد: پنج هزار و ۷۰ میلیارد ریال پروژه در سفر مقام معظم رهبری به خراسان شمالی مصوب شد که این اعتبار توانست رونق بسیار زیادی به توسعه استان دهد.

وی افزود: پروژه های سفر مقام معظم رهبری اجرا و بهره‌برداری شد و هر کدام از این ‌طرح ها زمینه‌ساز اقدامات دیگری برای استان شد.

بهزاد فر بیان کرد: معظم رهبری در این سفر افقی برتر برای توسعه خراسان شمالی ترسیم کردند و ایشان فرمودند که این استان در صورت برنامه‌ریزی به ۱۰ استان برتر کشور تبدیل می‌شود.

وی عنوان کرد: معظم له بر روی پتانسیل‌های گردشگری و کشاورزی تاکید داشتند و بر این اساس منابع مختلفی در این سال‌ها به این حوزه‌ها تخصیص یافت.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۲ شاهد رشد چشمگیری در میزان اقامت گردشگران در استان بودیم و خراسان شمالی از استان عبوری به استانی ماندگار در بخش گردشگری تبدیل شد و همچنان این برکات ادامه دارد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان شمالی گفت: محرومیت زدایی و توجه به مناطق محروم در سفر مقام معظم رهبری به استان مورد توجه قرار گرفت و بر این اساس اعتبارات مناسبی برای توسعه روستاها مصوب شد، به طوری که از یکهزار و ۶۳۵ پروژه این سفر، ۸۰۰ پروژه ماهیت کاملا روستایی دارد.

وی گفت: ۱۴ هزار و ۵۳۰ میلیارد ریال از ۱۷ هزار میلیارد ریال اعتبار ابلاغ شده به استان از محل ردیف سفر مقام معظم رهبری و مابقی از محل سایر ردیف های پیش بینی شده استانی و ملی است.

بهزادفر افزود: دفتر مقام معظم رهبری متعهد شده است که پروژه ها و مصوبه های سفر را تا انتها مورد حمایت و پشتیبانی قرار دهد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: پروژه های آغاز شده از محل ردیف سفر به طور میانگین ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبارات سفر رهبری در بخش کشاورزی

خراسان شمالی، استان کشاورزی است و اقتصاد آن بر پایه زراعی و دامداری است از این رو توسعه این بخش نقش بسیار ارزنده در رونق اقتصادی، پیشرفت و افزایش درآمد خانوار این خطه دارد. در سفر مقام معظم رهبری به خراسان شمالی، بخش کشاورزی اولویت نخست برای توسعه این استان تعیین شد.

بخش کشاورزی در استان خراسان شمالی دارای جایگاه ویژه‌ای بوده به طوریکه حدود ۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی استان و حدود ۳۰.۹ درصد از کل شاغلان استان در بخش کشاورزی فعال هستند.

سطح زیر کشت زراعی و باغی استان حدود بیش از ۳۲۳ هزار هکتار بوده که ۴۵ درصد آن را اراضی آبی و بقیه را اراضی دیم تشکیل داده و از این سطح سالانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی تولید می‌شود.

خراسان شمالی از نظر سطح زیر کشت زراعی در رتبه ۱۵ و از نظر تولید محصولات زراعی رتبه ۲۲ را در سطح کشور در اختیار دارد. در استان خراسان شمالی ۵۹ محصول مشتمل بر ۳۳ محصول زراعی و ۲۶ محصول باغی ساختار اصلی تولید کشاورزی را تشکیل می‌دهد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در این باره  گفت: چهار هزار و ۳۶۶ میلیارد ریال برای ۱۵ طرح کشاورزی در سفر ۱۹ مهرماه ۱۳۹۱ مقام معظم رهبری به این استان مصوب شد که ۱۰۰ درصد این اعتبار تخصیص یافت.

محمد محمدزاده اظهار کرد: این میزان اعتبار در مجموع شامل هزار و ۱۳۲ میلیارد ریال از این اعتبار توسط بخش دولتی، سه هزار و ۵۰ میلیارد ریال تسهیلات، ۲۰ میلیارد ریال اعتبار اداره کل دامپزشکی، ۱۱۰ میلیارد ریال اعتبار اداره کل امور عشایر و ۵۴ میلیارد ریال اعتبار اداره کل منابع طبیعی خراسان شمالی است.

وی بیان کرد: سه هزار و ۵۰ میلیارد ریال از این اعتبار تا پایان سال ۱۳۹۸ به دستگاه های ذیربط ابلاغ و مابقی نیز تاکنون تخصیص یافته است.

وی گفت: اعتبارات سفر مقام معظم رهبری موجب اشتغال ۲ هزار و ۸۹۶ نفر در بخش کشاورزی شد و ۳۲ هزار و ۷۰۰ خانوار از این مزایا بهره مند شدند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی عنوان کرد: همچنین این اعتبارات راندمان آبیاری استان را چهار درصد افزایش داد و افزایش تولید محصولات کشاورزی در پایان نیمه نخست سالجاری به ۱۲۸ هزار و ۳۲۰ تُن رسید.

کد خبر 1729444

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha