جشنواره ترک زبانان در راستای احیای سنت های فراموش شده اجرا شد

سهامی گفت: جشنواره ملی آیینی سنتی ترک زبانان کشور به جهت رشد میراث داری و بازیابی فرهنگ فراموش شده و انتقال آن و هویت بخشی به نسل جدید اجرا شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان، امیر سهامی، دبیر نخستین جشنواره ملی آیینی سنتی ترک زبانان کشور امروز در آیین اختتامیه این جشنواره در فرهنگسرای امام خمینی زنجان اظهار کرد: این جشنواره با حضور هنرمندان ترک زبان کشور از ۲۷ تا ۳۰ مهرماه در زنجان اجرا شد.


وی با یادآوری اینکه در این جشنواره هنرمندان آذری زبان کشور آیین ها و سنت های منطقه خود را با گویش ها، هویت ها و داستان های خاص خود با مابه اشتراک گذاشتند، گفت: در سال ۹۸ این جشنواره را در استان شکل دادیم که به جهت کرونا و مشکلات پیشرو اجرای جشنواره تا امروز به طول انجامید.


سهامی با اشاره به ارسال ۶۰ اثر در دو بخش آیینی و آشیقی به جشنواره ملی ترک زبانان کشور در زنجان، گفت: از این تعداد ۱۱ نمایش آیینی و ۱۲ اثر آشیقی مورد تایید هیت داوران قرار گرفت که سه گروه انصراف دادند. 


به گفته دبیر نخستین جشنواره ملی آیینی سنتی ترک زبانان کشور اضافه کرد: آثار راه یافته به مرحله داوری از استان های آذربایجان غربی، شرقی، قم، اردبیل، قزوین، همدان، زنجان بودند.

وی با بیان اینکه جشنواره ترک زبانان به جهت رشد میراث داری و بازیابی فرهنگ فراموش شده و انتقال آن و هویت بخشی به نسل جدید طراحی شده است، گفت: در زمانه ای که تکنولوژی زندگی انسان را تحت تاتیر قرار داده نیاز به بازیافت گذشته انسان و اینکه چه بوده و از کجا امده ایم و برای احیای سنت های فراموش شده و ارتباط این سنت ها بین نسل امروز و گذشته بنده را بر آن داشت تا برای احیا این آیین ها به عنوان یکی از اقوام بزرگ ایران برای بهبود و روش صحیح بین نسل گذشته و امروز طراحی نماییم.

کد خبر 1729866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha