مساجد فعال در کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش موثری دارند

اصغر ستایی مختاری با اشاره به این که برنامه های مساجد باید متنوع و هدفمند باشند، اظهار کرد: باید در مسجد خلاقیت همراه با آموزش باشد و ائمه جماعات نیز به طرز خلاقانه ای مباحث دینی و تربیتی را عنوان کنند.

اصغر ستایی مختاری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، با اشاره به نقش مساجد در کاهش آسیب‌ های اجتماعی، تصریح کرد: مسجد به عنوان محل نشر علوم و آگاهی، حضور افراد توانمند و محل اجتماع مردم می تواند نقش بسزایی در کاهش آسیب‌ های اجتماعی داشته باشد.

رییس دادگستری جیرفت با بیان مسجد جزء جدا نشدنی جامعه اسلامی است، اظهار کرد: مسجد محل تبلیغ دینی و امر به معروف و نهی از منکر است، ما باید در کنار اقامه نماز در مساجد از ظرفیت این مکان معنوی استفاده کنیم.



وی تاکید کرد: هر چه مسجد پویا تر، فعال تر و جذاب تر باشد می تواند در جذب نوجوانان و جوانان و همچنین کاهش آسیب‌ های اجتماعی نقش موثر تری داشته باشد.

ستایی مختاری ابراز کرد: مساجد باید با اجرای برنامه های جذاب فرهنگی و ورزشی به سمت جذب کودکان و جوانان بروند.

این مقام قضایی شهرستان جیرفت بیان کرد: می توان با استفاده از ظرفیت ائمه جماعات برای ایجاد جذابیت و جذب نوجوانان و جوانان به مسجد استفاده کرد و همچنین از طریق پدر و مادرانی که برای اقامه نماز جماعت به مسجد می آیند، بچه ها را جذب کرد.

وی با اشاره به این که برنامه های مساجد باید متنوع و هدفمند باشند، اظهار کرد: باید در مسجد خلاقیت همراه با آموزش باشد و ائمه جماعات نیز به طرز خلاقانه ای مباحث دینی و تربیتی را عنوان کنند.

ستایی مختاری اضافه کرد: به طور مثال همه ما کم و بیش مسیر حرکت کاروان امام حسین (ع) تا رسیدن به کربلا و واقعه عاشورا را می دانیم پس باید زوایای جدیدی از این حرکت بزرگ را برای مردم تبیین کنیم.

رییس دادگستری جیرفت با بیان اینکه مساجد ما به نوعی دچار روزمرگی شده اند، عنوان کرد: گاهی فقط برای اقامه نماز باز هستند و گاهی هم در بین اقامه دو نماز احکام شرعی بیان می کنند.

وی تصریح کرد: یک مسجد پویا مسجدی است که با برگزاری مسابقات مختلف و اهدای جوایز هر چند کوچک بتواند کودکان، نوجوانان و جوانان را جذب کند.

ستایی مختاری خاطرنشان کرد: روانشناسان و کارشناسان دینی بر این باورند که آموزش در سنین کودکی تاثیر بیشتری بر بچه ها دارد و علایق در این سنین به وجود می آید پس اگر کودکان با مسجد مانوس شوند در سنین نوجوانی و جوانی با اشتیاق به مسجد می آیند.

این مقام قضایی شهرستان جیرفت با اشاره به این که توهین در صدر مسائل کیفری قرار دارد، عنوان کرد: توهین ریشه در مشکلات فرهنگی و اقتصادی دارد و متاسفانه دامن گیر شهر ما هم شده است.

وی ادامه داد: به دلیل فشارهای مالی گذشت در جامعه کمرنگ شده است و جدا از شخصیت افراد، آموزه های خانوادگی و دینی و تعلیم و تربیتی وقتی فرد در تنگنا باشد آستانه تحملش پایین می آید و با کوچکترین تلنگری واکنش نشان می دهد.

ستایی مختاری با بیان اینکه جغرافیا نیز بر روی جامعه کیفری و نوع جرائم تاثیر دارد، گفت: در هوای گرم افراد کم حوصله می شوند و آستانه تحمل آنها پایین می آید.



رییس دادگستری جیرفت خاطرنشان کرد: با انجام کار فرهنگی می توان به کودکان آگاهی بخشید و از آنجایی که کودکان در حال پرورش، بزرگ‌ترهای آینده هستند بنابراین با آگاهی بخشی می توان آنها را در برابر آسیب های اجتماعی در سن نوجوانی و جوانی واکسینه کرد.

وی ابراز کرد: ما می توانیم از طریق مدرسه، دانشگاه و جامعه به کودکان آگاهی بخشید البته خود  فرد هم باید به دنبال آگاهی باشد.

ستایی مختاری اظهار کرد: در راستای پیشگیری از وقوع جرم و کاهش آسیب های اجتماعی امسال برای دومین سال متوالی جشنواره تئاتر خیابانی برگزار می شود که یک کار فرهنگی با هدف آگاهی بخشی است.

این مقام قضایی شهرستان جیرفت ابزار هنر در انتقال مفاهیم را موثر دانست و افزود: می توان از هنر در جهت کاهش آسیب های اجتماعی استفاده کرد.

وی یکی از عمده ترین معضلات امروز جامعه را ازدواج های زود هنگام برشمرد و عنوان کرد: دستگاه قضا در دو مسیر با این مشکل مواجه است یکی وقتی والدین برای فرزندانشان نیاز به صدور حکم رشد دارند و یکی هم وقتی این زوج های کم سن و سال برای طلاق مراجعه می کنند.

ستایی مختاری تاکید کرد: طلاق در زوج های کم سن و سال به دلیل عدم آگاهی آنها است زیرا دختر بچه یا پسر بچه ۱۳ یا ۱۴ ساله از مسئولیت زندگی چیزی نمی داند.

کد خبر 1729969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha