شاهرود میزبان بخش علمی همایش ملی «ابن یمین فریومدی» می شود

فلاح لاله زاری از برگزاری بخش علمی همایش ملی «ابن یمین فریومدی» روز چهارشنبه دهم آبان‌ سالجاری  درشهرستان شاهرود خبرداد.    

 به گزارش خبرنگارخبرگزاری شبستان ازسمنان، فرشید فلاح لاله زاری درجمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری بخش علمی همایش ملی «ابن یمین فریومدی» درشاهرود گفت: بخش علمی  این همایش ملی با حضور مهمانانی از جمله استادان و دانشجویان دانشگاه‌ها، معلمان و دانش آموزان دبیرستانی رشته ادبیات، مسئولان استان و شهرستان در سرسرای پورسینای دانشگاه علوم پزشکی شاهرود برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان از ارسال۵۰ مقاله علمی به دبیرخانه این همایش خبردادوافزود: ۴۵ مقاله در پیرایش اولیه به مرحله داوری رسید که از این تعداد، سه مقاله نخست ۱۰۰ میلیون ریال و سه مقاله دوم هر یک ۵۰ میلیون ریال جوایز نقدی دریافت می‌کنند.

فلاح لاله زاری با بیان اینکه داوران و چهار نفر از مولفان کشور که در حوزه این شاعر بزرگ فعالیت داشتند، مورد تجلیل قرار می‌گیرند،  اضافه کرد: مجموع مقاله‌های این همایش ملی در تاریخ ادبیات کشور ماندگار خواهد شد.

وی افتتاحیه این همایش  را روز دوشنبه هشتم آبان‌ با حضور برخی از مفاخر و بزرگان ادبیات کشور در دانشگاه علامه طباطبایی تهران  اعلام کردوگفت:  بخش تبلیغی و ترویجی همایش ابن یمین فریومدی در محل آرامگاه این شاعر بلند آوازه روز پنجشنبه ۱۱ آبان‌ماه در روستای فرومد (فریومد) میامی برگزار خواهد شد.

به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان برگزاری همایش های تخصصی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و دانشگاه های علامه طباطبائی، شاهرود و حکیم سبزواری، تصحیح و چاپ دیوان ابن یمین، انتشار رمان با موضوع زندگی ابن یمین، اجرای برنامه های موسیقایی و برگزاری نمایشگاه های خوشنویسی با موضوع شعر ابن یمین از جمله اقداماتی است که در همایش دو روزه بزرگداشت ابن یمین فَریُومَدی به منصه ظهور خواهد رسید.

امیر فخرالدین محمود بن یمین فریومدی شاعر ایرانی فیلسوف، شاعر و بزرگ ترین قطعه سرای ایرانی قرن هشتم هجری است که بخش اعظم زندگانی وی در روستای فرومد خراسان (در استان سمنان کنونی) و نیز در سبزوار خراسان، سپری شد.

او یکی از بزرگ‌ترین قطعه سرایان ایرانی نه تنها در ایران و سرزمین های آشنا با زبان و ادبیات فارسی؛ بلکه در خارج از این مرز و بوم مشهور و شناخته شده است و در زمینه اشعار اخلاقی و پند و نصیحت و حکمت از جمله شاعرانی است که درباره زندگانی و آثار و افکار به ویژه مفاهیم اجتماعی و اخلاقی قطعات او سخن ها رفته و کتاب ها و مقالات نوشته شده است.

کد خبر 1730058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha