یادبودی برای دو عالم وارسته ملایری / پایه و اساس زندگی علما  بر مبنای مدیریت معنوی است

آیت الله حدادی گفت: پایه و اساس زندگی علما بر مبنای مدیریت معنوی است.

به گزارش خبرنگار شبستان از شهرستان ملایر، پنجم و ششم آبان ماه سالگرد رحلت دو تن از علمای بزرگ ملایر است علمایی که گوهری ارزشمند برای این شهرستان و کشور بودند و هیچ گاه خدمات علمی و معنوی این دو عالم بزرگ از اذهان مردم این شهرستان از یاد نخواهد رفت.

 یادبودی برای دو عالم وارسته ملایری / پایه و اساس زندگی علما  بر مبنای مدیریت معنوی است

 به همین مناسبت مراسم یاد بودی برای این دو عالم بزرگوار در مسجد جامع ملایر با حضور مسئولان،، علما و روحانیون، خانواده‌های معظم آیت‌الله فاضلیان و لطیفی‌گنبدی، اقشار مختلف مردم و خانواده‌های معظم شهدا برگزار شد،

آیت الله «سیدرضا فاضلیان» در سال ۱۳۰۷ هجری شمسی در محله شالبافان شهر همدان دیده به جهان گشود، جدّ پدری ایشان آقا سید محمود فاضل بود که سلسله جلیل القدر فاضلیان به ایشان منسوب است و جدّ مادری ایشان آقا سید علی رضوی که ایشان نیز از علمای زمان خود بود.

آیت الله فاضلیان “معالم” را نزد آقا شیخ محمد تقی نجفی خوانده، “شرح لمعه” را از محضر ۲ عالم جلیل القدر آقا شیخ محمد حسین بهاری و مرحوم حاج محمد علی دامغانی استفاده کرد، “رسائل و قوانین” را نزد حاج میرزا آقا دامغانی و “کفایه” را محضر پر نور آیت الله آخوند ملّا علی معصومی همدانی تلمذ کرد و نیز در فلسفه “شرح منظومه” را نزد حاج شیخ ابوالقاسم ربانی شاهنجرینی خواند.

یادبودی برای دو عالم وارسته ملایری / پایه و اساس زندگی علما  بر مبنای مدیریت معنوی است

این عالم ربانی جزوه­‌ها و رساله­‌هایی را همچون رساله فی الحجاب، رساله فی الربا، رساله فی التداخل الاسباب و المسببات و قاعده علیت تالیف کرده است.

آیت الله فاضلیان در سال ۱۳۶۱ با حکم امام خمینی(ره) به‌ عنوان امام ‌جمعه ملایر منصوب‌ شد و پس از ۳۴ سال که عهده‌دار این مسوولیت بود، شهریور سال ۱۳۹۵ از این سمت کناره‌گیری کرد.

این عالم وارسته  پنجم آبان ۱۳۹۹ پس از تحمل یک دوره بیماری در سن ۹۲ سالگی دار فانی را وداع گفت.

آیت‌الله «جلال‌الدین لطیفی‌گنبدی» نیز از علمای بزرگ شهر ملایر و امام جماعت مسجد عاشورا از فرزندان مرحوم آقا شیخ علی گنبدی بود که امام خمینی(ره) در سال‌های پیش از انقلاب و در دوران زندگی شیخ علی گنبدی، برای درک مباحث اخلاقی به محضر او در گنبد همدان حضور پیدا می‌کرد.

آیت الله لطیفی گنبدی از حدود سه سالگی فعالیت طلبگی خود را شروع کرد و بیشتر اوقات در کنار پدر بود و درس را با صرف و نحو آغاز کرد تا به معالم و شرایع و مقداری طب اسلامی و ادبیات عرب رسید و مقدمات را نزد پدرش گذراند.

وی نیز از خدمت حاج سید علی عرب و مرحوم آقا نجفی که هم اکنون یکی از خیابان‌های ملایر به نام وی مزین است، استفاده کرد و رسائل و مکاسب را نزد آیت الله آقا حیدر و آیت الله تالهی آموخت.

این عالم فاضل و وارسته عمر شریف خود را در راه تبلیغ دین مبین اسلام و خدمت به اسلام و ترویج فرهنگ اسلام سپری کرد.

  ایشان  ششم آبان ۱۳۹۸ به علت کهولت سن در ۹۸ سالگی درگذشت.

یادبودی برای دو عالم وارسته ملایری / پایه و اساس زندگی علما  بر مبنای مدیریت معنوی است

آیت الله مهدی احدی در مراسم گرامیداشت یاد و خاطره علمای فقید شهرستان ملایر آیت الله گنبدی و آیت الله سید رضا فاضلیان  در مسجد جامع ملایر ضمن گرامیداشت یاد و خاطره این دو عالم بزرگ  به مقام عالمان و شهدا در قران کریم اشاره کرد و گفت: علما  ما مصداق آیه سوم سوره بلد که می‌فرمایید «والِدٍ وَ ما وَلَدَ »«به پدر، و فرزندی که پدیدآورد، سوگند.»  هستند .

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه همین یک آیه برای حوزه‌های علمیه تشییع جهان کافی است که عالمانی در این طراز تربیت کنند افزود: شاید بسیاری  طراز فکری این قضیه را درک نکنند چرا که درک این فراز بسیارعظیم است .

وی با اشاره به اینکه جامعه امروز ما نیازمند مدیریت معنوی است گفت: مدیریت معنوی باید در سطح مدارس و مراکز علمی و دانشگاهی اجرا شود.

 وی با اشاره به اینکه مدیریت علمای ما از نوع مدیریت معنوی  نه اجرایی است گفت: اگر امروز می بینیم رهبر معظم انقلاب تمام آنچه را که می‌گوید  به درستی رخ می‌دهد این همان مدیریت معنوی است که در وجود این عالم واجد الشرایط نهفته است.

احدی داشتن مدیریت معنوی را بر چهار پایه آگاهی، هدف، قدرت و مسئولیت دانست و برشمرد و افزود: این موارد پایه و اساس زندگی اهل بیت، علما، شهدا و مکتب ما بوده است.

یادبودی برای دو عالم وارسته ملایری / پایه و اساس زندگی علما  بر مبنای مدیریت معنوی است

 وی اضافه کرد: وقتی انسان به درجه ای برسد که در خدا ذوب شود  آن موقع صاحب علم می‌شود و و وقتی صاحب علم شوی همه چیزت خداست و این را در مکتب سلیمانیها و شهدای جان بر کف می‌ بینیم.

وی با بیان اینکه امروز دشمن از همین مدیریت معنوی می ترسد تصریح کرد: ضرورت امروز جامعه آگاهی بخشی به جوانان با مدیریت معنوی است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه  وقتی مدیریت معنوی حاکم شود امدادهای غیبی  به کمکت می‌آید گفت:مدیریت معنوی سپری می شود که حاکمان دنیا با همه تلاش و زوری که دارند نمی توانند در برابر این سپر کاری کنند..

وی با تاکید بر تقویت مدیریت معنوی در بین خانواده  گفت: باید اختیار نورانی را  در سطح جامعه و خانواده تقویت کرد و راهگشای این معنویت و اختیار نورانی  مسیر مکتب ساز قرآن است راهی که قرآن  به ما نشان می‌دهد هیچ چیزی نمی‌تواند آن را به ما نشان دهد.

 احدی علمای بزرگ ،گلزار شهدا، علما، جانبازان،را اختیارات نورانی دانست که  نسل امروز ما نیازمند این فرهنگ اختیار نورانی است.

یادبودی برای دو عالم وارسته ملایری / پایه و اساس زندگی علما  بر مبنای مدیریت معنوی است

 وی با تاکید بر مال و سرمایه دنیوی راه رسیدن  انسان به سعادت نیست بلکه  با عقل و اراده نورانی می‌ توان به جایی رسید گفت: آنچه که  فرامین زندگی را تشکیل می‌دهد دین و ایمان است و بر این دو پایه می‌توان به آینده روشن حرکت کرد و نیاز امروز خانواده‌ها تربیت دینی  است  و والدین باید برای تربیت دینی فرزندان خود وقت بگذارند و اگر دین و معنویت را در خانواده پیاده شود بی شک هیچ گاه  دشمن نمی‌تواند برنامه های خود را عملی کند.

وی  گفت: فقط ایمان و قدرت معنوی است که در برابر دشمن جواب می دهد  چرا که دین ما دین واقعی و حقیقت است

احدی همچنین به فضایل اخلاقی و معنوی دو عالم بزرگ آیت الله فاضلیان و آیت الله گنبدی  اشاره کرد و افزود: زندگی این دو عالم بزرگوار بر پایه علم و معنویت بود و در سایه دین داری و تقوای الهی تونستند به این مقام والا دست پیدا کنند.

فاطمه رحمتی

کد خبر 1730560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha