افتتاح مسجد بزرگ سمرقند در سال 2025 به گنجایش 10 هزار نمازگزار

ازبکستان برای افتتاح مجتمع بزرگ امام بخاری در سمرقند در سال 2025 میلادی آکاده می شود و این مجتمع شامل یک مسجد بزرگ به گنجایش 10 هزار نمازگزار است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه خبری دارالمعارف،  ازبکستان برای افتتاح مجتمع بزرگ امام بخاری در سمرقند در عید قربان سال 2025 میلادی آماده می شود تا پس از اتمام کار ساخت و ساز افتتاح شود.

محمد بخاری یکی از علمای بزرگوار و برجسته در علم حدیث بود که تالیفات متعدد از جمله کتاب صحیح بخاری را به رشته تالیف درآورد.

این مجتمع بزرگ شامل یک مسجد بزرگ با چهار گلدسته متقارن است که 10 هزار نمازگزار گنجایش دارد. علاوه براین، هفت هتل و مراکز متعدد دیگر برای خدمت رسانی به بازدیدکنندگان و گردشگران در این منطقه وجود دارد.

طاهر عبادالله، مدیر بخش نسخ خطی در مرکز بین المللی تحقیقات علمی امام بخاری گفت: این مجتمع شامل موزه بزرگ برای حدیث نبوی است. در این موزه داستان زندگی محمد بخاری و جمع آوری احادیث نبوی و بخش‌های مختلف از علمای مسلمان در ازبکستان به نمایش گذاشته می شود.

عبادالله افزود: قرار است همایش علمی بین المللی با مشارکت نخبگانی از علمای سراسر کشورهای جهان از جمله الازهر برگزار شود.

وی تاکید کرد: اوزبکستان تلاش دارد تا به عنوان مرکز بزرگ گردشگری مذهبی در آسیای میانه تبدیل شود و باشرکت‌های مالزی و اندونزی به منظور تدوین برنامه برای سفر حجاج و بازگشت شان از ادای فریضه حج و عمره توافقنامه امضا کردند.

در همین حال، سمرقند و بخارا موطن علمای مسلمان است که در غنی سازی کتابخانه اسلامی در زمینه علوم مختلف دینی سهیم هستند. دولت ازبکستان به اجرای برنامه بازسازی و توسعه آرامگاه‌ علمای بزرگ باهدف جذب گردشگران توجه دارد.

کد خبر 1731013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha