مسجد «ضانا» میراثی از تاریخ عثمانی در اردن + فیلم

مسجد تاریخی «ضانا» متعلق به ۵۰۰ سال پیش در دوره امپراطوری عثمانی در منطقه مشرف بر وادی عربه احداث شد.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: در استان الطفیله در ۱۸۰ کیلومتری جنوب غربی امان پایتخت اردن، روستای «ضانا» قرار دارد، ساخت این روستا به آغاز دوره عثمانی برمی گردد.

این روستا با موقعیتی مشرف بر وادی عربه و کوه‌های ضانا قرار دارد. هوای تازه و مناظر جذاب و نفس گیر و صداهای پرندگان آن را خیره کننده کرده است.

فیلم/ مسجد«ضانا» میراثی از تاریخ عثمانی در اردن

انتخاب مکان این روستا برای ساخت مسجد تاریخی ضانا نشانه بارزی از دور اندیشی حکام عثمانی است. به همین دلیل این روستا نخستین روستای میراثی در نوع خود است و برای گردشگری مرمت و بازسازی شده است.

مسجد ضانا به سبک معماری عثمانی در دوره سلطان «عبدالحمید دوم» (۱۸۴۲-۱۹۱۸) احداث شد تا مدرک آشکاری بر سبقه تاریخی این روستا باشد.

صلابت و پایداری در ساخت و سازی این مسجد حفظ شده است و همچنان به عنوان یک مکان عبادی است. ساکنان این روستا عبادت و فرایض دینی خود را هنوز در آن ادا می کنند.

این مسجد بین سال ۱۹۹۳ و ۲۰۱۱ میلادی مرمت و بازسازی شده است.  مساحت مسجد ضانا به ۱۰۰ مترمربع می رسد.

سالم الخوالده، کارشناس محیط زیست در روستای ضانا می گوید: این روستا از زیباترین مناطق موجود در جهان است و چشمه‌های آب فراوانی دارد.

این مکان معنوی برجامانده از افراد نیکوکار است. در سال ۱۹۵۳ میلادی توسط افرادی که از منطقه یطا در الخلیل فلسطین آمده بودند، بازسازی شد. در این مرحله از بازسازی، علاوه بر خاک رس و سنگ، از ماده دیگر به نام «سیمان» استفاده شد.

فیلم/ مسجد«ضانا» میراثی از تاریخ عثمانی در اردن

رائد حسن علی، مدیر گردشگری در منطقه حفاظت شده ضانا می گوید: این مسجد با تاسیس روستای «ضانا» تاسیس شده است و سال تاسیس آن به دوره عثمانی برمی گردد،  این روستا ۵۰۰ سال عمر کرده و بر روی ویرانه های بیزانسی ها، نبطی ها و رومانی ها بنا شده است.

ساخت مساجد به سبک معماری عثمانی در زمان سلطان عبدالحمید دوم، از سال ۱۸۹۰ تا ۱۹۰۸ گسترش یافت. مسجد ضانا نمونه ای از تاریخ اصیل عثمانی است و نشان دهنده توجه امپراتوری عثمانی به ساخت مساجد است.

فیلم/ مسجد«ضانا» میراثی از تاریخ عثمانی در اردن

کد خبر 1731389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha