لزوم تحقق مدیریت یکپارچه شهری/ مشکلات کلانشهرها با نسخه واحد حل نمی‌شود

اختتامیه شصت‌ونهمین نشست مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها در محل صحن علنی شورای اسلامی شهر مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی صبح امروز در اختتامیه شصت‌ونهمین نشست مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها که در محل صحن علنی شورای اسلامی شهر مشهد برگزار شد، اظهار کرد: شهرسازی مشهد در گسترش سطحی و ارتفاعی و در معماری در اتصال به فرهنگ رضوی نبوده و باید این رویه اصلاح شود.

وی با تاکید بر اینکه گسترش سطحی مشهد مطابق با مرکزیت و نقطه کانونی بارگاه رضوی نیست، ادامه داد: حاشیه نشینی از دیگر معضلات کلانشهر مشهد است که باید به کمک صاحبنظران و فعالان این حوزه این معضل حل شود.

نظری افزود: کلانشهر زائرپذیر مشهد با مشکلاتی برای دسترسی ارزان و آسان زائران به بارگاه رضوی مواجه است، در زمانهای اوج زائر در حوزه اقامت با مشکل مواجه می شویم و ١٣٠ هزار تخت اقامتی به هیچ عنوان کفایت نمی کند.

وی گفت: برای حل مشکل اقامت در سطح ملی چاره اندیشی شود، همچنین برای سفر به مشهد باید ظرفیت حمل و نقلی ریلی، جاده‌ای و هوایی افزایش یابد.

مساله فلسطین، مساله حق و باطل است

حسن موحدیان،رییس شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این نشست اظهار کرد: ابتدا باید به مساله اول جهان اسلام، یعنی مساله فلسطین بپردازیم؛ هفت دهه جنگ و تجاوز رژیم غاصب صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین آثار زیانباری در منطقه غرب آسیا داشته، که حاصل آن کشته شدن، آوارگی و پناهندگی هزاران فلسطینی از جمله غیرنظامیان بوده است. روند اسفناکی که متاسفانه همچنان ادامه دارد و این روزها، تشدید هم شده است.

وی افزود: این بار روحیه ددمنشی و تجاوزگری رژیم کودک کش صهیونیستی باعث شده، از روی عجز و ناتوانی، علاوه بر تکرار ظلم ها و جنایات و کشتار بی‌رحمانه مردم مظلوم فلسطین در غزه و کرانه باختری، جنایتی دیگر از نوع حمله به بیمارستان‌ها را مرتکب شود. 

رییس شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: این رژیم اشغالگر، با حمله به مراکز درمانی، علاوه بر نقض قوانین بین المللی در عدم حمله به مراکز غیرنظامی، وحشی‌گری خود را به معرض نمایش جهانی قرار داده و دل‌های مسلمانان جهان و حق طلبان را مالامال از کینه، نفرت، بی تابی و انتقام کرده است.تداوم حملات وحشیانه رژیم اشغالگر قدس به مردم بی‌پناه و بی‌گناه غزه و به خاک و خون کشیدن کودکان و زنان را به شدت محکوم می‌کنیم.

وی اضافه کرد: در حالی که حملات وحشیانه هوایی و توپخانه‌ای ارتش رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف نوار غزه همچنان ادامه دارد، کشورهای مدعی حقوق بشر سر خود را همچون کبک در برف فرو کرده و این اقدامات وحشیانه و به دور از خوی انسانیت را نمی‌بینند.مساله فلسطین و رژیم اشغالگر قدس، مساله حق و باطل است؛ تقابل سفیدی و سیاهی است؛ رویایی مظلوم و ظالم است. انشا... به فضل الهی و با وعده خدا، پیروزی و ظفر از آنِ حزب الله است.

برای همه کلانشهرها و شهرها نمی‌توان نسخه واحد پیچید

موحدیان تاکید کرد: خرسندیم که شصت و نهمین مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌های کشور به میزبانی مشهد مقدس از روز گذشته برگزار شده؛ فرصتی برای بحث و تبادل نظر کارشناسی و تخصصی پیرامون مسائل مبتلابه مدیریت‌ شهری ایجاد شده است. همه گرد یکدیگر جمع شده‌ایم چراکه دغدغه ارتقاء سطح کمی و کیفی خدمات‌رسانی به شهروندان خود را داریم؛ وقتی ۷۰ درصد جمعیت کشور ساکن در شهرها هستند و این روند و رویه هرروز رو به افزایش است، رسالت ما بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه امروز مسائل و مشکلات بسیاری گریبانگیر مدیریت‌های شهری شده است، ادامه داد: اول از همه باید توجه داشت که برای همه کلانشهرها و شهرها نمی‌توان نسخه واحد پیچید، به عنوان مثال، براساس قانون، سازمان‌های حوزه حمل‌ونقل و ترافیک و عمران باید ادغام شوند؛ شاید برخی از مجموعه‌های ذیل این سازمان قابلیت ادغام داشته باشند ولی ترکیب سازمان تاکسیرانی و اتوبوسرانی در کلانشهری چون مشهد یا دیگر مراکز استان‌ها، شاید نیاز به بررسی کارشناسی بیشتری باشد.

لزوم تحقق مدیریت یکپارچه شهری/ مشکلات کلانشهرها با یک نسخه واحد حل و فصل نمی‌شود

دولت طبق اسناد بالادستی سهم شهرداری ها را بدهد

موحدیان ادامه داد: یکی دیگر از مسائل و معضلات شهرها، عدم همخوانی منابع مورد نیاز شهرداری‎‌ها با هزینه‌های مدیریت شهری است؛ منابع مالی محدود و هزینه‌های اداره شهر هرروز درحال افزایش ست؛ در همین راستا، به سمت اولویت‌بندی تمام سطوح برنامه‌ها و اجرایی نمودن اولویت‌ها براساس خواست و نیاز مردمی و زمان تامین منابع باید برویم. 

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: اجرای مدیریت هزینه در تمامی سطوح و حذف فعالیت‌ها و اقدامات موازی‌، تکراری، فاقد ارزش افزوده و مهندسی معکوس و .. از دیگر راهکارهاست. پرداخت به موقع منابع مورد نیاز شهر با توجه به اسناد بالادستی توسط دولت دیگر موضوعی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد؛ از جمله این سرفصل‌ها می‌توان به مالیات بر ارزش افزوده، جرائم راهنمایی و رانندگی، عوارض سوخت، عوارض حمل‌ونقلی و ساخت و خرید ناوگان و ... اشاره کرد.

وی گفت: عدم شفافیت در پرداختی‌های دولت، زمان‌بر بودن تایید و اجرایی نمودن مصوبات شورای شهر درخصوص چگونگی جذب منابع درآمدی پایدار دیگر محورهایی است که در این نشست‌ها یا نشست‌های آتی باید مورد بحث و بررسی جدی قرار گیرد چراکه معضلی برای کلانشهرهاست.همه این مسائل به شفافیت در تدوین و تصویب قوانین و مهمتر از آن، چگونگی اجرا با ایجاد سامانه‌های مرتبط و دسترسی مدیریت شهری به داده‌های سامانه‌های یاد شده، برمی‌گردد.

موحدیان اضافه کرد: مشکلات و مسائل استان‌ها را باید با اتحاد و انسجام، اولویت‌بندی کنیم و در پی رفع و حل و فصل آنها برویم؛ امیدواریم در هر دوره شاهد برطرف شدن یک مساله، با تکیه بر نگاهی واقع‌بینانه برویم.

نظام شورایی مترقی‌ترین نمود مردم‌سالاری دینی است

 محمدرضا قلندر شریف، شهردار مشهد مقدس نیز در این نشست اظهار کرد: جنایت‌های رژیم منحوس کودک‌کش، نسل‌کش و ددمنش صهیونیستی را در تمام دوران‌ها به ویژه این ایام محکوم می‌کنیم. اقدامات رژیم صهیونیستی از سر استیصال، سردرگمی و ناچاری است تا روزهایی بر دوام خود بیفزاید. تعداد کودکان و زنانی که در این اقدامات بسیار ددمنشانه رژیم صهیونیستی به شهادت می‌رسند به حدود ۹۰۰۰ نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه نظام شورایی و شوراهای اسلامی یکی از دستاوردهای خون شهدا هستند، عنوان کرد: نظام شورایی و شوراهای اسلامی دستاوردهایی هستند که در دین مبین اسلام به آن تاکید و در قانون اساسی ما در اصول مختلف از این یاد شده است. زمانی که در سال ۷۸ عملیاتی شد، شاید کسی فکر نمی‌کرد که نطام شورایی در خدمت‌رسانی به مردم و کمک به دولت تا این میزان تاثیرگذار باشد.

قلندر شریف افزود: نظام شورایی و مدیریت شهری خدمات ارزنده و تحولات اساسی در کشور ایجاد کرده که نشان می‌دهد نظام شورایی یک نظام موفق بوده، هرچند مشکلاتی در پیش رو داشته است. نظام شورایی مترقی‌ترین نمود مردم‌سالاری دینی است. در سر راه نظام شورایی مشکلاتی بوده و هست که امیدواریم نظام تصمیم‌گیر به این نتیجه برسند که حکمرانی محلی یکی از نیازهای اساسی شهرهاست و باید محقق شود، این موضوع به کمک دولت نیاز دارد.

شهردار مشهد ادامه داد: مدیریت یکپارچه شهری تحقق پیدا نکرده اما در حال عملیاتی شدن بوده و هست. این مدیریت ثمره خود را گذاشته و رضایتمندی خوبی را در نظام حاکمیتی و مردم ایجاد کرده است. باید به سمتی برویم که تحقق بهتری پیدا کند. در دوره‌های مختلف قانون‌گذاری و برنامه هفتم فصلی برای مدیریت شهری در نظر گرفته شده بود اما هفته گذشته با مخالفت دولت و نمایندگان حذف شد.

برخی قوانین بالا دستی قدرت شوراها را کم می کند

وی بیان کرد: یکی از موضوعات مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد  تاکید، پیگیری و حساسیت‌زایی برای مدیران ملی است. کلان‌شهرها با مشکلات و چالش‌های بسیار متعددی روبه‌رو هستند که بسیاری از آن‌ها در قوانین بالادستی پیش‌بینی اما به سیستم مدیریت شهری بار شده است. حاشیه‌نشینی، آلودگی هوا، بازآفرینی شهری و قدیمی شدن قوانین از جمله چالش‌هایی است که وجود دارد.

قلندر شریف خاطرنشان کرد: نکته بسیار مهم این است که نه تنها این قوانین موجب تقویت شوراها نشده، بلکه گاهی کاهش اختیارات شوراهای اسلامی و مدیریت شهری را به دنبال داشته است. این موضوعات باید به صورت ویژه پیگیری شود، قوانین به گونه‌ای مدون شوند که اختیارات را کاهش ندهند.

شهردار مشهد با اشاره به اینکه مدیریت شهری با هرینه‌های هنگفتی روبه‌رو است، تصریح کرد: از دهه ۷۰ که بودجه‌های دولتی مخصوصا برای کلان‌شهرها قطع شد، قرار شد درآمدهای پایدار شهرداری‌ها محقق شود اما این قانون بسیاری از اختیارات را کاهش داد و کارها را پیچیده‌تر کرد. باید نحوه اجرا و قانون یکپارچه مدیریت شهری به نحوی پیگیری و عملیاتی شود که وبال گردن شهرداری و موجب محدودیت نباشد. شهرداری‌ها ویترین خدمات نظام جمهوری اسلامی ایران هستند، بنابراین باید به نوعی اقدام کنیم که در جهت افزایش رضایتمندی مردم و پررنگ شدن خدمات عمل شود.

پایان پیام/

کد خبر 1731551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha