کتاب یک ابزار فرهنگی رسا، مانا و تاثیرگذار است

کتاب یک ابزار فرهنگی رسا، مانا و تاثیرگذاری است که همه نهادها در شرح وظایف و رسالت فرهنگی‌ای که دارند باید به آن بپردازند زیرا کتاب پایه و اساس توسعه فرهنگی در کشور است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان کرمانشاه؛

کتاب، دروازه ای به سوی جهان گسترده دانش و معرفت است و ارائه کتاب های خوب، یکی از بهترین ابزارها برای به کمال رساندن انسان هاست و کسی که در این دنیای زیبا به زندگانی می پردازد، نمی تواند با دنیای کتاب بی ارتباط باشد.

تأثیر عمیق کتاب در گسترش فرهنگ جامعه و سرعت بخشیدن به پیشرفت روزافزون آن، انکارناپذیر است و نمی توان توسعه و رشد همه جانبه جامعه را، بدون در نظر گرفتن مطالعه و کتاب مورد بحث و نظر قرار داد. از این جهت، کتاب و کتاب خوانی، از مقوله های قابل توجه فرهنگی است که ترویج آن در جامعه ضروری به نظر می رسد.

پیرایش فرهنگ از زاویه های زیان آور و آرایش آن با پاکی و خلوص و گسترش آن در همه سطوح و برای تمام قشرهای جامعه، به تلاش و هم بستگی همگانی نیازمند است که کتاب می تواند در این عرصه و میدان، به خوبی به کار گرفته شود و کارایی خود را به نیکی ظاهر سازد.

کرمانشاه تنها استان در غرب کشور است  که کتابخانه مرکزی ندارد

براساس این گزارش، محمد امین بهرامی امروز یکشنبه ۲۱ آبان ماه در نشست خبری که بمناسبت هفته کتاب برگزار شد، گفت: در دولت سیزدهم نسبت به کتاب و ساخت کتابخانه مرکزی اهتمام ویژه ای وجود دارد و کرمانشاه در غرب کشور تنها استانی است که کتابخانه مرکزی ندارد و در برخی شهرستان‌ها از جمله سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی و قصرشیرین هنوز هم یک کتابخانه بازسازی نشده و در برخی محل ها پارکینگ برای ساختمان کتابخانه اجاره شده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه افزود: بی شک گسترش کتاب خوانی به عنوان ضرورتی اجتناب ناپذیر، تنها زمانی به فرهنگی عمومی تبدیل می شود که جامعه آن را نیازی پایان ناپذیر و وسیله ای برای رشد و پویایی شخصیت خود بداند و مطالعه، در کنار سایر کارهای روزانه، در زندگی مردم وارد شود و این گونه نباشد که کتاب، به افراد خاصی از جامعه اختصاص داشته باشد؛ بلکه همگان تکامل و پیشرفت را در انس با کتاب بدانند.

کتاب یک ابزار فرهنگی رسا، مانا و تاثیرگذار است

وی خاطر نشان کرد: آغاز لیگ کتابخوانی و اجرایی شدند آن در سه مقطع تحصیلی، برگزاری مسابقه کتابخوانی فصلی برای اهالی رسانه و فعالین فضای مجازی، نواختن زنگ کتاب در مدارس کرمانشاه، محفل کتابخوانی و محفل ادبی شعر فلسطین با حضور شاعران برتر، برگزاری پویش کتاب خون و اهدای خون از سوی کتابداران، جشن کودک و همایش شهر دوستدار کودک به‌ صورت تخصصی و علمی در تمام شهرها برگزار و میز خدمت نیز در نماز جمعه از شاخص ترین برنامه های هفته کتاب و کتابخوانی در کرمانشاه است.

بهرامی با اشاره به ساختمان کتابخانه مرکزی کرمانشاه، تصریح کرد: این پروژه در حال حاضر و با حذف ٢ طبقه حدود ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در برنامه‌ریزی اولیه ١۵ هزار متر مربع و با تغییر نقشه در ١٢ هزار متر مربع احداث می‌شود و از سفر قبلی رئیس جمهور به کشور اعتباراتی به این پروژه در حدود ٣٠٠ میلیارد ریال اختصاص داده شد که کمتر از ٣٠ الی ۴٠ درصد آن جذب ‌شدهمچنین  به نتیجه رسیدن این فضا نیازمند یک همت جمعی است و تکمیل این کتابخانه کار دشواری نیست مشروط بر اینکه برای آن یک مطالبه عمومی شکل بگیرد.

 مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه تاکید کرد: کتابخانه مرکزی کرمانشاه  یکی از مهمترین بنای فرهنگی استان کرمانشاه که در صورتی که ٢ طبقه حذف شده هم به چرخه احداث  برگردد به یک هزار و ٢٠٠ میلیارد ریال اعتبار به منظور تکمیل و بهره‌برداری آن نیاز است.

حدود ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل کتابخانه مرکزی برآورد شده است

در ادامه این نشست مهدی سلیمانی گفت: مطالعات پروژه کتابخانه مرکزی سال ۱۳۸۰ شروع و در سال ۱۳۸۶ این پروژه کلنگ زنی شده است.

مسئول دفتر فنی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه افزود: این پروژه از سال  ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۰ دچار توقف هایی شد که طی این سال ها اقدامات اندکی صورت گرفت و عملا پروژه تعطیل بود و در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ با تزریق اعتبارات پروژه مجددا فعال شد.

وی خاطر نشان کرد: این پروژه دارای۳۰ فضای اصلی خواهد بود که شامل انبار و مرکز مبادله کتاب با ظرفیت ذخیره ۹۰ هزار جلد کتاب، گالری برای برپایی نمایشگاه ها، نگارخانه تخصصی، تالار علم و خلاقیت ویژه نوجوانان، تالار محققین عمومی، تالار محققین خصوصی، سالن کنفرانس تخصصی، فضای کارآفرینی و خلاقیت، بازارچه کارآفرینی، بخش نابینایان، بخش ناشنوایان، فضای کودک است.  

کتاب یک ابزار فرهنگی رسا، مانا و تاثیرگذار است

کد خبر 1733141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha