رفتار دوگانه دولت‌های اسلامی در قبال فلسطین

کنعانی مقدم گفت: به نظر می رسد بیشتر دولت‌های اسلامی به دنبال این هستند که اگر فلسطینی ها بتوانند به رژیم صهیونیستی غلبه کنند، طرف فلسطینی ها را بگیرند و اگر دچار شکست شدند، هوادار اسراییل باشند.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی _ فرزانه تهجا: تعامل جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه در سطح حوزه  های مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و پررنگ کردن بسیاری از نقاط مشترک ایران با کشورهای همسایه براساس روابط دوجانبه موجب شد تا طرح منزوی کردن ایران در منطقه از سوی امریکا و اعیادی آن با ناکامی مواجه شود همچنین حضور ایران در پیمان نامه های مختلف تجاری و اقتصادی مانند بیریکس، شانگهای و ... درهای جدیدی از رونق اقتصادی را بر روی جمهوری اسلامی باز کرد و فرصت های بسیاری خوبی از روابط تجاری ایران با کشورهای همسو با دیپلماسی خارجی نظام اسلامی را در اختیار این کشورها قرار داد و تا حدی توانست اثر تحریم های غیر قانونی استکبار جهانی را از میان ببرد. از سوی دیگر جایگاه ایران در حل بحران فلسطین و حضور ایران در اجلاسیه کشورهای عربی در پایتخت عربستان در ریاض توانست نقش تاثیر گذار ایران در منازعات منطقه ای پررنگ کند و دستاوردهای بسیار مطلوبی در نقش محور قدرت ایران در حل این نوع از مناقشات را در منطقه به نمایش بگذارد در همین رابطه گفتگویی با حسین کنعانی مقدم، کارشناس مسائل سیاست خارجی در مورد حضور ایران در اجلاسیه کشورهای اسلامی به شرح زیر ارایه می شود.

عضویت ایران در اجلاسیه های و پیمان های بین المللی چه تاثیری در جایگاه ایران در سطح بین الملل دارد؟

حضور ایران در قراردادها و پیمان نامه های بین المللی طرح منزوی کردن ایران را با شکست مواجه کرد

قطعا بر اساس سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و همچنین سیاست های ابلاغی دولت سیزدهم در خصوص پیوستن ایران به پیمان ها و قراردادهای بین المللی به خصوص در سطح منطقه ما شاهد یک جو بسیار خوب در یک سال گذشته از جمله پیوستن ایران به شورای اقتصادی بیریکس، شانگهای، ورود به اوراسیا و همچنین اکو که یک پیمان منطقه ای و اقتصادی هستیم که  این امر در مبادلات تجاری و بازرگانی با کشورهای همسایه در چهارچوب تعهدات و پروتکل هایی که میان کشورها منعقد شده و هم در چهارچوب محاسبات بین المللی حاکی از آن است بسیار موثر بود و موجب شده تا اولا ایران در محاسبات بین المللی جایگاه خود را پیدا کرده و از سوی دیگر این روند موجب شد تا دنیا هم که تلاش می کرد ایران را منزوی کند، تسلیم قدرت ایران در معادلات بین المللی شده و بر این اساس از حضور ایران در این پیمان ها استقبال شود.

عضویت ایران در این نوع مناسبات و تعاملات بین المللی چه تاثیری در کمرنگ کردن اثرات تحریم های مختلف بر جای می گذارد؟

جنگ اقتصادی نابرابر یک چهره مستحکم از ایران را به نمایش گذاشت

قطعا یکی از راه های دور زدن تحریم ها و رهایی از فشارهای اقتصادی و رونق اقتصادی در داخل کشور گسترش مناسبات اقتصادی با کشورهای دوست و هم پیمان و کشورهایی است که در مقابل هژمونی آمریکا ایستاده اند، است و حتی خود آنها جزو کشورهای تحریمی محسوب می شوند و ما در یک باشگاه کشورهای تحریم شده عضو هستیم که در کنار خودشان می توانند مناسبات اقتصادی را طوری تنظیم کنند که تحریم های دشمن را تحریم کنند و در این جنگ اقتصادی نابرابر یک چهره مستحکم از ایران به نمایش بگذارند.

حضور رییس جمهور کشورمان در اجلاسیه کشورهای عربی در ریاض چه اثراتی داشت؟ نقش ایران در حل بحران فلسطین را توضیح بفرمایید؟

ابتکارات رهبر انقلاب در اجلاسیه کشورهای عربی و اسلامی در ریاض مورد استقبال قرار گرفت

به نظر می رسد یکی از بهترین سخنرانی های آقای رییسی در همین اجلاسیه سران کشورهای عربی و اسلامی در ریاض بود که به طور روشن مواضع ایران و حمایت از ملت فلسطین را تبیین کرد و همچنین ارایه راهکارهایی که رهبر انقلاب پیشنهاد دادند و خصوصا بحث راه حل نهایی که ابتکار مقام معظم رهبری بود در سازمان ملل ثبت شد و اینکه هر فلسطینی یک رای و فلسطین از بحر تا نهر است و با رفراندوم و بازگشت تمام فلسطینی ها به کشور خودشان و برگزاری رفراندوم با حضور همه کسانی که فلسطینی هستند و یا مسلمان یا یهودی، این غده سرطانی باید علاج شود بسیار موثر واقع شد.

در این اجلاسیه چه کشورهایی با پیشنهادات ایران در حل بحران فلسطین مخالفت کردند؟

رژیم صهیونیستی تنها مخالف پیشنهادات ایران در اجلاسیه کشورهای عربی

پیشنهادات ایران در این اجلاسیه مورد توجه رسانه های بین المللی قرار گرفت و تنها مخالفی که این طرح دارد، رژیم صهیونیستی است زیرا احساس می کند اگر فلسطینی ها به سرزمین خود بر اساس قاعده و قانون بین المللی "العوده" یعنی "بازگشت مهاجران به وطن اصلی شان" و حضور آنها در یک رفراندوم قطعا موجب اضمحلال شبکه صهیونیستی در جهان می شود، در عین حال همان گونه که ایران راهکار سیاسی ارایه کرده است راهکار مقاومت و مقابله با رژیم صهیونیستی و همچنین بایکوت رژیم صهیونیستی ازنظر اقتصادی و انرژی و کمک کشورهای اسلامی به مردم فلسطین و تجهیز به سلاح آنها را جزو پیشنهادات خود قرار دادند.

دستاوردهای اجلاسیه در حل منازعات منطقه ای و فلسطین را توضیح بفرمایید؟

یکی از دستاوردهای مهمی که این اجلاسیه داشت، این بود که سران کشورهای اسلامی و عربی در یک موضوع توافق داشتند که در بیانیه پایانی خود رژیم صهیونیستی را به عنوان اشغالگر، کودک کش، جنایتکار معرفی کردند. همچنین عملیات تاخیری عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی کلید خورد و طرح های آمریکایی برای سازش اعراب و اسراییل با شکست مواجه شد و نکته دیگر اینکه برای بازسازی غزه و آتش بس و همچنین کمک به آسیب دیدگان این جنایت جنگی رژیم صهیونیستی متفق القول شدند که یک صندوقی برای این امر و جمع آوری کمک ها و اعانات شکل بگیرد. در بخش حمایت از حرکت جنبش اجتماعی مردم در سراسر دنیا آمریکا، فرانسه، انگلیس، استرالیا و تمام کشورهای اروپایی این اجلاسیه یک پاسخ مثبت را داد.

جایگاه کشورهای عربی در حل منازعات فلسطین را توضیح بفرمایید؟

حضور کشورهای عربی در اجلاسیه کشورهای اسلامی نوشدار بعد از مرگ سهراب

البته معتقدم این جلسه با تاخیر برگزار شد و به عبارتی نوشدارو بعد از مرگ سهراب بود اما باز گام مثبتی بود که می تواند جبران تاخیر اتفاق افتاده را انجام دهد البته خوشبین نیستم که مناسباتی که در میان کشورهای عربی وجود دارد ما را به یک راه حل کوتاه مدت و صریح برساند. به نظر می رسد آنها در یک عملیات تاخیری به دنبال این هستند که اگر فلسطینی ها بتوانند به رژیم صهیونیستی غلبه کنند، طرف فلسطینی ها را بگیرند و اگر دچار شکست شدند، هوادار اسراییل باشند.

کد خبر 1733724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha