غفلت از سیاست‌های کلی نظام منجر به عقب‌ماندگی کشور می‌شود

آیت الله دژکام غفلت از سیاست‌های کلی نظام را سبب عقب‌ماندگی کشور عنوان کرد و گفت: اگر چنین سیاست گذاری شکل نگیرد در مقام اجرا و عمل به مسیر تعالی نخواهیم رسید.

به گزارش خبرگزاری شبستان از فارس، آیت الله لطف الله دژکام در خطبه های نماز جمعه امروز شیراز گفت: سیاست های کلی نظام اسلامی باید برخواسته از معارف و معنویات دین اسلام باشد اگر چنین سیاست گذاری شکل نگیرد در ادامه در مقام اجرا و عمل هم مسلما به آن مسیری که باید برویم نخواهیم رفت.

وی با اشاره به اینکه بحث سیاست گذاری های کلی در قانون اساسی جمهوری اسلامی جزء وظایف رهبر شمرده شده است، افزود: این سیاست گذاری باید به وسیله رهبر انقلاب و ولی فقیه انجام گیرد.

آیت الله دژکام با اشاره به اینکه پرسشی که باید همه ما داشته باشیم این است که آیا این سیاست گذاری ها انجام شده است یا خیر، خاطرنشان کرد: اینکه در میدان عمل می بینیم گاهی کار زمین مانده است و این پرسش در ابتدا مطرح می شود که چرا این کار زمین مانده و اولین سوال این است که سیاست گذاری داریم یا نه.

وی با اشاره به اینکه اولین قدم این است که ما سیاست های کلی خودمان را در مسائل مختلف نظام واضح کنیم، ادامه داد: این قسمت که مربوط به خود رهبر انقلاب است در کشور ما دقیقا اولین وقت ممکن سیاست ها آماده و ابلاغ شده است.

وی با اشاره به اینکه ما در حدود ۳۷ سند سیاست کلی داریم و کسی نمی تواند بگوید ما نمی دانستیم چون ولی فقیه تعیین کرده چه کار باید بکنند، عنوان کرد: گاهی در مورد سیاست های کلی جمعیت غفلتی وجود دارد و می گویند هیچ چیزی آماده نیست، اگر می خواهیم جمعیت اضافه شود جوان مسکن و شغل می خواهد، امنیت، آرامش و سلامت می خواهد آیا کسی سیاست گذاری کرده یا نه.

به گفته امام جمعه شیراز رهبر انقلاب وقتی سیاست گذاری جمعیت را ابلاغ کرده که ۱۰ سند را قبلش فرموده یعنی کوتاهی نبوده است، اول بحث مسکن و اشتغال را فرموده تا دولت این کار را بکند بعد فرموده افزایش جمعیت داشته باشیم.اگر کوتاهی رخ داده در مسائل فرهنگی و اقتصادی و امثال اینها باید ببینیم چه کسی دستورات رهبر را انجام نداده است و چه کسی طبق قانون به وظایف خود عمل نکرده والا اینکه به صورت کلی بگوییم هیچ کس کار نمی کند درست نیست.

وی با شااره به اینکه در مقام تبیین سیاست های کلی که کار رهبر انقلاب است ۱۲ سال از دولت جلو هستیم و این اشتباه را دولتی ها باید جبران کنند، اظهار کرد: دولت در معنای عمومی یعنی قوه مجریه، مجلس و قوه قضاییه و کوتاهی ها و عقب ماندگی های قوای سه گانه باید جبران شود.

به گفته آیت الله دژکام، یکی از محوری‌ترین سیاست‌های کلی سیاست خانواده است که ۱۰ سند رهبر معظم انقلاب درباره آن ابلاغ کرده اند و مشخص شده که این کشور از نظر مسئله خانواده باید چگونه اداره شود تا بقیه مسائل کشور هم سامان پیدا کند.

وی بیان کرد: در سیاست های کلی خانواده اولین جمله ای که رهبر معظم تاکید بر آن کرده اند و تقریبا خلاصه همه سیاست ها به این بر می گردد اینگونه است که می فرمایند خانواده واحد بنیادی و سنگ بنای جامعه اسلامی و کانون رشد و تعالی انسان و پشتوانه سلامت و بالندگی و اقتدار و اعتلای معنوی کشور و نظام است.

آیت الله دژکام با تاکید بر اینکه اگر کشور مقتدر می خواهیم باید خانواده درست داشته باشیم و اساس از اینجا شروع می شود، گفت: مسائل خانواده در ابعاد مختلف در این سند بررسی شده است و این سند ۱۶ ماده دارد.امروز دسترسی به اطلاعات آسان است و این سیاست های را مطالعه کنید.

وی ادامه داد: اساسی ترین سند به حسب نگاهی که بنده کردم و نظری که صاحب نظران داشتند این سند است و اگر این درست شود بقیه مسائل درست می شود.

وی با تاکید بر اینکه آنچه که به عنوان مبنای این سیاست گذاری ها گفتیم آیات قرآن کریم، عقاید و باورهای دینی ما است، تصریح کرد: آیات قرآن در این زمینه زیاد است اما یک آیه را به عنوان آیه محوری عرض می کنم.سوره مبارکه روم آیه ۲۱ خدای متعال فرموده "وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ".

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه خانواده یک کانون الهی است و محوری ترین مبنای دینی است و پیامبر گرامی می فرماید در اسلام هیچ بنایی گذاشته نشده که از ازدواج مهم تر و اساسی تر باشد، گفت: مسلمانی با آن اوجی که میبینید به شهادت می اندیشد و جانفشانی می کند و در آن معنویات و عرفان با صحنه ازدواج و همسر گزینی پیوند می خورد.

به گفته وی، سیاست های کلی خانواده ۱۶ بند دارد و برای تکمیل و عملیاتی شدن ۹ سند دیگر هم رهبر معظم فرموده اند، سیاست های کلی سلامت، خانواده سالم می خواهیم.سیاست کلی آموزش و پرورش، برای دوران مدرسه فرزندان و سیاست های کلی علم و فناوری برای دانشگاه یعنی مسیر رشد بچه در خانواده مشخص باشد.سیاست های کلی اشتغال، سیاست های کلی مسکن، سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، سیاست های کلی الگوی مصرف و نهایتا سیاست های کلی جمعیت.اگر این سیاست های کلی تامین شود می توان از خانواده ها افزایش جمعیت را انتظار داشت.

آیت الله دژکام با اشاره به اینکه این لنگی و مشکل در ناحیه سیاست گذاری که وظیفه ولی فقیه است نیست بلکه در ناحیه اجراییات است، عنوان کرد: چند سال کشور در بحث مسکن تعطیل بوده است، وزیری در دوره های گذشته اعلام می کند یک خانه نساخته ام و خب وقتی یک خانه نساخته باید امروز یک میلیون ساخته شود و قطعا کار سخت تر خواهد بود.اینها را باید دقت داشته باشیم و مطابق با سیاست گذاری ها از دولت‌ها مطالبه کنیم تا در این مسیر کار کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله فلسطین اشاره کرد و گفت: حماس با چند گردان القسام وارد نبردی شد که در دوره جمال عبدالناصر ۶ کشور عربی از عهده‌اش بر نیامدند.

آیت الله دژکام ادامه داد: چند گردان کاری کرده اند که کیان صهیونیست به لرزه در آمده است و به گفته برخی تحلیلگران سیاسی این اسرائیل نیست که می جنگد بلکه لاشه اسرائیل است که روی دست آمریکا است.

وی با اشاره به اینکه آمریکایی ها در حال از دست دادن تمام منافعشان را در منطقه هستند، گفت: هر چه تا حالا استعمار به شکل‌های جدید خود خون مردم مسلمان را در این منطقه در شیشه کرده است می داند که دیگر نمی تواند ادامه دهد.

وی با اشاره به اینکه فرماندهان در جبهه مقاومت با هم هماهنگ هستند و ربطی به تصمیم‌گیری ما ندارد و هر طور که فرماندهان جبهه مقاومت تحت فرماندهی واحد تصمیم بگیرند اجرا می شود، گفت: در ایران با پویش مردمی «حریفت منم» معلوم شد که جوان ایرانی پای کار ایستاده است.چندین میلیون جمعیت ایرانی ثبت نام کرده و ابراز آمادگی کرده اند که حاضرند بجنگند ولی این تحت فرماندهی واحد باید جای دیگری تصمیم گیری شود و هر چه تصمیم گرفته شود ما مطیع هستیم.

آیت الله دژکام به حمایت مالی از مردم غزه اشاره کرد و گفت: نان در غزه به سختی گیر می آید گرچه این رژیم غاصب و برخی از کشورهای عربی که انسان خشمش از آنها بیشتر است مسیر دسترسی به این مجموعه را می بندند و این کمک به اسرائیل است.بالاخره امید است این مسیر باز شود و اگر بخواهد باز شود باید کمک‌های ما آماده باشد.

وی عنوان کرد: اما چیزی که در سطح بعدی باید انجام دهیم مسئله کمک لسانی و حمایت زبانی است که فردا روز حرکت مردم ایران برای نشان دادن این قضیه در سراسر کشور تعریف شده است.

آیت الله دژکام ادامه داد: فردا ساعت ۹ و نیم صبح همه اقشار، جریان‌ها و گروه‌ها، زن و مرد همت عالی کنیم تا معلوم شود مثل همیشه عاشقان اهل بیت(ع) در حرم سوم ایران اسلامی پای کار دفاع از امت اسلامی ایستاده‌اند.

کد خبر 1733979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha