خشم عرب‌ها و مسلمانان آمریکا از بایدن/ آیا بایدن در انتخابات آینده موفق می‌شود؟

حمایت بایدن از رژیم صهیونیستی و همدستی او در نشل کشی فلسطینیان در غزه این سوال را به ذهن می‌رساند که موفقیت بایدن در انتخابات آینده چند درصد خواهد بود؟

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از شفقتنا العربی، به دلیل حمایت مطلق از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه، با افزایش حمایت نظامی  و امتناع از درخواست آتش‌بس، خشم اعراب و مسلمانان در آمریکا نسبت به دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، افزایش یافته است.

در همین راستا، سوال اینجاست که این موضوع بر شانس بایدن برای پیروزی در دور دوم ریاست جمهوری چه تاثیری خواهد گذاشت.

در پاسخ به این سوال باید گفت که مسلمانان بسیاری در ایالت میشیگان در انتخابات دوره نخست ریاست جمهوری به بایدن رأی دادند، اما به دنبال حمله صهیونیست‌ها به غزه، مسلمانان در روز ۹ نوامبر تجمعی را مقابل مقر فدرال در دیترویت، میشیگان ترتیب دادند و در آن اعلام کردند که از رای دادن به بایدن به دلیل حمایت او از «نسل کشی» علیه فلسطینیان صرفنظر می‌کنند، با علم به اینکه اکثریت مسلمانان معمولاً به حزب دموکرات رأی می دهند، کمپینی نیز  برای تبلیغ عدم رای دادن دوباره به بایدن را راه اندازی کرده‌اند.

بایدن در انتخابات گذشته در ایالت میشیگان که درصد زیادی از مسلمانان در آن زندگی می کنند، با اختلاف تنها  ۱۵۴ هزار رای برد که به او کمک کرد تا ریاست جمهوری را به دست آورد.

به طور کلی، ۶۴ درصد از مسلمانان در انتخابات گذشته ۲۰۲۰ به بایدن رای دادند، در حالی که این رقم برای دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، ۳۵ درصد بود. اما در مناطقی که اعراب در ایالت میشیگان اکثریت را تشکیل می دهند، بایدن حدود ۷۰ درصد آرا را به دست آورد.

اگرچه کمپین خشم در میان اعراب و مسلمانان در ایالت‌های مختلف آمریکا به دلیل جنگ با غزه در حال گسترش است، اما بحث بر روی ایالت میشیگان متمرکز است، زیرا این ایالت مرکز تجمع اعراب و مسلمانان در آمریکا است و رای دادن مردم این ایالت می‌تواند بر نتایج انتخابات ریاست جمهوری تأثیر بگذارد.

امام عمران صالح در یکی از سخنرانی‌های خود در این تجمع گفت: جو خواب‌آلود قاتل است و این نسل‌کشی و پاک‌سازی قومی است و دستانش به خون آلوده است. ترامپ رقیب خود بایدن در آن زمان «جو خواب آلود» توصیف کرد.

امام داوود ولید، از سازمان شورای روابط اسلام-آمریکا نیز با حضور در این تجمع، با اشاره به صحبت‌های دولت آمریکا در مورد تلاش‌هایش برای افزایش کمک‌های وارده به غزه و آتش بس کوتاه مدت، گفت: به فلسطینی‌ها نان و آب بدهید، سپس به اسرائیلی‌ها چراغ سبز بدهید وغیرنظامیان را بکشید.

مونا مواری، یک فعال آمریکایی در سخنرانی خود در این تجمع گفت: شما به کسانی که از نسل کشی حمایت می‌کنند، رای نخواهید داد.

این تجمع پس از تظاهرات گسترده در شهرهای مختلف آمریکا، روشن ترین پیام جوامع عرب و مسلمان در ایالات متحده به بایدن است و با این تجمعات، طرفداری خود را از فلسطین و رد حمایت آمریکا از اسرائیل اعلام کردند.

شبکه رادیویی آمریکایی «ان پی آر»  نیز اعلام کرد: حمایت اعراب و مسلمانان از بایدن در انتخابات آینده در هاله ای از ابهام قرار دارد.

در یکی از تظاهرات‌ها، ابراهیم عیاش، رهبر اکثریت مجلس نمایندگان ایالتی، گفت: حمایت آمریکا از اسرائیل به منزله بی اعتنایی به جان فلسطینی‌ها و به گونه ای است که مستقیماً با اصول اولیه آمریکا در تضاد است.

این شبکه به نقل از ناصر بیضون، فعالی که از حزب جمهوری خواه به حزب دموکرات رفته بود و در سال ۲۰۲۰ از بایدن حمایت کرد، گفت: اکنون این کار را نخواهد کرد و احساس می‌کند بایدن و دموکرات‌ها، آمریکایی های عرب را ناامید کرده اند و این ممکن است هزینه سیاسی داشته باشد.

بیضون معتقد است که بایدن حوزه‌ای را از دست داد که در میشیگان به شدت به او در دوره گذشته رای دادند،اگر او به دنبال انتخاب مجدد است، به میشیگان نیاز دارد و اکنون آن را ندارد.

نازیتا لاجوردی، محقق علوم سیاسی در دانشگاه ایالتی میشیگان که علاقه مند به مطالعه نگرش مسلمانان در ایالات متحده است، می گوید که اعراب و مسلمانان آمریکایی می‌بینند که مشکل بایدن است و دستان او به خون آلوده است و پیامی که در میان آنها منتشر می‌شود این است که راه رهایی از توحش، رای دادن به دیگری است.

به گفته لاجوردی، نظرسنجی‌هایی که او در میان رهبران جامعه مسلمان و مساجد انجام می‌شود، نشان از افزایش اختلاف نظر با دولت بایدن از آغاز جنگ دارد و همین امر در رای دادن به بایدن تاثیر دارد.

کد خبر 1734131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha