جامعه به آثاری چون «سرهنگ ثریا» نیازمند است

جلیل شعبانی عقیده دارد جامعه به آثار متعددی مثل فیلم سینمایی «سرهنگ ثریا» نیازمند است.

به گزارش خبرگزاری شبستان؛ محمد امین نجفیان: «سرهنگ ثریا» به کارگردانی لیلی عاج محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که از زاویه‌ای متفاوت به حضور سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در پادگان اشرف می‌پردازد. به بهانه اکران فیلم با جلیل شعبانی به گفت وگو نشستیم که در ذیل می توانید مطالعه کنید.

این تهیه کننده با اشاره به لزوم حمایت ارگان‌هایی مانند سازمان هنری رسانه‌ای اوج برای افزایش تولیدات بیشتر و با کیفیت‌تری با موضوعاتی مثل «سرهنگ ثریا» گفت:  اگر بعد از تولید فیلم تبلیغات به خوبی انجام شود و دیگر ارگان‌ها نیز برای دیده شدن آن یاری کنند اتفاق بسیار خوبی است. ‌ همچنین اگر ارگان‌ها برای ساخت فیلم‌هایی با این محتوا به کمک بیایند قطعا شاهد تولیدات بیشتر و با کیفیت‌تر نیز خواهیم بود. سازمان هنری رسانه‌ای اوج برای ساخت فیلم سینمایی «سرهنگ ثریا» یک تنه ایستاد؛ اما امیدوارم در زمان پخش فیلم سینمایی دیگر ارگان‌هایی که وظایف اینچنینی نیز دارند تا حمایت کنند؛ حتما این کار را انجام بدهند. بهتر است سازمان هنری رسانه‌ای اوج در ارائه فیلم‌هایی از این دست تنها نباشد و ارگان‌های دیگر نیز بخشی از این بار مسئولیت مهم را برعهده بگیرند.

شعبانی درباره واکنش خانواده‌هایی که فرزندان آنها گرفتار گروهک منافقین شده‌اند بعد از تماشای فیلم بیان کرد: پس از تماشای فیلم توسط خانواده‌های آسیب دیده از گروهک منافقین با واکنش‌های خوب و مثبتی مواجه شدیم. چون خانواده‌ها علاقمند بودند بعد از اتمام ساخت فیلم آن را ببینند و لیلی عاج نیز در زمان نوشتن سناریو با آنها در ارتباط بود و وقتی درباره این موضوع تحقیق می‌کرد آنها متوجه شدند ایشان قرار است در این زمینه یک فیلم سینمایی نیز بسازد. برای همین خودشان پیگیر بودند تا فیلم را در جشنواره ببینند و وقتی این اتفاق رخ داد خودمان هم از واکنش آنها شگفت زده شدیم که هم رسانه‌های داخلی و هم خارجی به آن پرداختند. آنها فیلم را دیدند و به شدت تحت تاثیر قرار گرفتند.

وی در پاسخ به این که تعامل با خانواده ها موقع ساخت فیلم چگونه بود، گفت: خانواده‌ها گاهی در زمان فیلمبرداری به پشت صحنه می‌آمدند و دکورها را می‌دیدند و نظر هم می‌دادند. تلاش شد تا در زمان ساخت فیلم از نظرات آنها نیز استفاده شود تا حال و هوای فیلم به واقعیت نزدیک شود. هنوز هم پیام‌هایی از آنها داریم و از ما تشکر می‌کنند که چنین فیلمی ساخته شده. چون متوجه شدند می‌شود همچنان از این طرق جامعه را نسبت به چنین موضوعاتی آگاه کرد و به هر حال تولیدات اینچنینی قطعا تاثیرگذار خواهد بود.

تهیه کننده «سرهنگ ثریا» سوژه فیلم را جهانی دانست و افزود: موضوع فیلم «سرهنگ ثریا» بین‌المللی است و تنها معطوف به جامعه ما نمی‌شود. به یاد دارم در پیش تولید فیلم، زمان دورخوانی به این نکته اشاره کردم که خارج از ماجرای منافقان این اتفاق می‌تواند در هر کجای جهان و با هر فرقه‌ دیگری رخ دهد. برای همین چنین وقایعی می‌تواند یک اتفاق عمومی در هر کجای دنیا باشد. در نتیجه موضوع «سرهنگ ثریا» می‌تواند یک موضوع بین‌المللی باشد و مخاطبان خارج از کشور هم با دیدن آن متاثر می شوند. لذا دوستان تلاش می‌کنند تا این تصمیم به اجرایی شدن نیز برسد.
شعبانی درباره این که چرا ژاله صامتی برای «سرهنگ ثریا» به سیمرغ دست نیافت، بیان کرد: در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در حق ژاله صامتی اجحاف شد. چون به گواه کسانی که فیلم را دیده‌اند ژاله صامتی یکی از بهترین و ماندگارترین بازی‌های خودش را در مقابل دوربین ارائه داده است. به نظر من در مقایسه با باقی فیلم‌هایی که در این دوره از جشنواره به اکران رسید حق ژاله صامتی بود که سیمرغ را با خود به خانه ببرد. در مورد باقی عوامل هم این موضوع صدق می‌کند. چون وقتی گفته می‌شود فیلم سینمایی «سرهنگ ثریا» فیلم خوبی از آب درآمده؛ برآمده از یک کار گروهی بوده است. از بازیگرها گرفته تا طراح صحنه، فیلمبردار، کارگردان و… همه تلاش کرده‌اند تا نتیجه کار یک فیلم سینمایی خوب، حرفه‌ای و قابل دفاع و تماشایی باشد.

او افزود: این فیلم در شرایط سختی تولید شد. هم به دلیل ماجراهایی که جامعه را دچار بحران کرده بود و هم به دلیل سرمای شدید لوکشین؛ چون دکور اردوگاه اشرف در بیابان ساخته شده بود و در فصل پاییز و نزدیک زمستان هم خیلی سرد بود و عوامل را دچار بحران و دشواری کرد. با این حال تمام عوامل با جان و دل دست به دست هم دادند تا توانستیم پروژه این فیلم سینمایی را به خوبی، به درستی و به موقع به اتمام برسانیم و برای اکران در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر آماده کنیم.

جلیل شعبانی با تاکید بر توانمندی لیلی عاج به عنوان یک کارگردان زن جوان با استعداد گفت: درمورد لیلا عاج این اطمینان را می‌دهم سینمای ایران با ورود ایشان در زمینه کارگردانی یک کارگردان زن جوان با استعداد، توانمند و با انگیزه را از آن‌ خود کرده که قرار است در آینده شاهد آثار ارزشمند و بسیار خوبی از ایشان باشیم. لیلی عاج کارگردان فوق العاده باهوش و با استعدادی است و به نظر می‌رسد عرصه‌های فیلمسازی را می‌شناسد و چون برآمده از صحنه تئاتر است و برای همین از صحنه و بازیگر آگاهی کامل دارد. او متن، سناریو و قصه را به خوبی می‌شناسد. بنابراین به نظر من حتما شاهد موفقیت ایشان در زمینه کارگردانی در سال‌های آینده خواهیم بود.

یادآور می شود فیلم سینمایی «سرهنگ ثریا» با بازی ژاله صامتی، وحید آقاپور، حمیدرضا محمدی، دیبا زاهدی، شهروز آقاپور و... در حال اکران عمومی است.

کد خبر 1734553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha