فراز و فرودهای ساخت آثار تاریخی و مذهبی/ مساجد بستری مناسب برای اکران آثار دینی

سید مجتبی طباطبایی، تهیه کننده و کارگردان فیلم اخت الرضا(ع) با اشاره به لزوم ارتقای ظرفیت توجه و حمایت برای ساخت آثار تاریخی و دینی گفت: در کنار سالن های سینمایی، مساجد و محافل مذهبی بستر خوبی برای اکران آثاری همچون اخت الرضا(ع) است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان قم، فیلم سینمایی اخت الرضا به کارگردانی سیدمجتبی طباطبایی و محصول سازمان سینمایی سوره است، این فیلم سفر حضرت معصومه سلام الله علیها از مدینه تا قم را روایت می‌کند و در این مسیر به نقش آن حضرت در روشنگری میان شیعیان می‌پردازد. در همین ارتباط گفتگویی انجام داده ایم با  سید مجتبی طباطبایی، تهیه کننده و کارگردان فیلم اخت الرضا(ع) که در پی می آید:

ضمن تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، دوست داشتم بحث را از این جا آغاز کنیم که مراحل ساخت فیلم از زمان نگارش فیلمنامه تا پیش تولید و سپس فیلمبرداری و تدوین به چه نحوی انجام شد و در این مسیر چه افرادی به شما مشاوره داده و کمک کردند؟

ممنون از شما باید عرض کنم که حدود پنج سال پیش بود که بر اساس پژوهش اولیه که دوستان ما درباره زندگی حضرت معصومه(س) انجام دادند، عملاً کار آغاز شد و در آن موقع آقای محمد صادق رمضانی که بعدها خود ایشان هم مجری طرح و هم مدیر فیلمبرداری کار شدند، طرحی را کلید زدند.

البته نویسنده نهایی اثر آقای مصطفی نیکزاد بودند که تحت اشراف حجت الاسلام عبدالرحیم حجتی از سوی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) و آیت الله احمد عابدی از اساتید مطرح حوزه علمیه قم، کار را در بخش فیلمنامه به سرانجام رساندند.

فاز اول فیلمبرداری در سال ۱۴۰۰ انجام شد و بعد از وقفه ای چندماهه و البته پیگیری تیم فیلمساز و تأمین هزینه ها و اضافه شدن سازمان سینمایی سوره به مجموعه، کار در فاز دوم فیلمبرداری تکمیل شد.

جا دارد که یادی کنم از عزیزانی همچون آقای هادی مقدم دوست و بهروز افخمی که در راستای سینمایی شدن اثر و دراماتیزه کردن آن مشورت های خوبی به ما دادند.

به عنوان تجربه اول فیلمسازی تان در این ژانر بفرمایید که در مسیر تولید اثر با چه مشکلات و سختی های مواجه شدید و بعد از این تجربه توصیه و پیشنهاد شما به مسئولان و متولیان امر به منظور رفع این موانع در مسیر ساخت این گونه آثار تاریخی و دینی چیست؟

ببینید به هر حال در تولید این گونه آثار حتی اگر همه زمینه ها و امکانات هم فراهم باشد باز یک سری مشکلات پیش می آید به این معنا که مسیر دشواری طی می شود تا یک اثر تاریخی یا دینی تولید شده و مخاطب آن را ببیند.

از سوی دیگر علاوه بر مشکلات رایجی که در کارهای تاریخی و دینی وجود دارد، بحث بعدی ناظر به این است که باید با نگاه دقیق و محتوای غیرقابل اغماضی کار را انجام داد به نحوی که نظر آقایان علما و آستان های مقدس و مردم شریف در آن تأمین شود، ضمن آن که بعد از پژوهش و سپس نگارش فیلمنامه، باید فکر جدی برای تأمین هزینه های پیش از تولید تا پس از تولید داشت تا آثار به شکل مطلوب و خوبی ساخته و عرضه شود.

در این کار به لطف الهی هر کسی هر کاری که از دستش بر می آمد به لحاظ پشتیبانی انجام داد ضمن آن که بسیاری از امور نیز به شکل مردمی انجام شد و در بخش دولتی نیز با پیگیری ها مشکلات حل شد، اما عرض بنده این است کسانی که قصد تولید این قبیل آثار را دارند نباید در برابر مشکلات و سختی ها ناامید شوند چرا که در سایه ممارست و پیگیری نتیجه حاصل می شود.

برای خود ما که اولین تجربه تاریخی گروهمان به این شکل بود باید بگویم که شاید در ابتدا، اطمینان لازم به ما وجود نداشت اما به لطف الهی و عنایت حضرت معصومه(س) این اعتماد و پشت بند آن حمایت محقق شد.

از زمان اکران فیلم در جمع های خصوصی و یا به صورت عمومی چه بازخوردهایی از استقبال مخاطب از این اثر گرفتید؟

بنده به شخصه به عنوان کارگردان و تهیه کننده اثر بسیار علاقه مند به حضور در انواع اکران ها بوده ام و البته در یک ماه اخیر در دانشگاه ها و حوزه های علمیه ، محافل مذهبی و حتی ندامتگاه ها که حاضر می شدیم باید بگویم که با وجود برخی ضعف هایی که فیلم مثل هر فیلم دیگری دارد، اقبال مردمی خوبی را شاهد بودیم و این حس بعد از تماشای اثر برای من ارزشمند بود.

در اکران ها اکثراً با استقبال مخاطب روبرو بودیم، هر چند که عرض کردم به هر حال نقدهایی به فیلم و ساختار آن وارد است اما خوشبختانه فیلم اخت الرضا(ع) با اقبال حداکثری مخاطبان مواجه شد.

به نظر شما پرداختن به چنین سوژه ها و موضوعاتی در فضای امروز سینمای کشور چقدر ضرورت دارد و این که چرا فیلمسازان و تهیه کنندگان کمتر به سراغ ساخت این قبیل آثار می روند؟

تمایلی ندارم حرف های تکراری و کلیشه ای بزنم اما به هر صورت کیست که متوجه ضرورت تولید این قبیل آثار نباشد اما مهم این است که چطور به آن ها بپردازیم و محصول چگونه باشد.

به خصوص وقتی درباره شخصیت های مقدس می خواهیم فیلم یا سریالی بسازیم ناگزیر باید شرایط و ملاحظاتی را در نظر بگیریم و البته باید کوشید که از دو وجه قصه یعنی تکنیک و فرم و دیگری محتوا غافل نشویم. به هر حال فیلمنامه این آثار شامل محتوای حساسی است و چه بسا بعضاً افرادی به خاطر برخی سختی ها و یا وسواس های بیجا کمتر به سراغ این آثار می روند، هر چند که قبول دارم باید حساسیت ها و ملاحظات را مدنظر قرار داد و فیلمساز و تیمش متعهد و وفادار به این مباحث باشند و از توجه به بنیان های دینی و علمی غافل نشوند.

اما با این وجود معتقدم که این ظرفیت را باید ارتقا داد که برخی ملاحظات بی جا مانع از تولید آثار دینی و مذهبی به خصوص با رویکرد پرداختن به زندگی اهل بیت(ع) و وابستگان به ایشان نشود.

میخواهم نظر شما را درباره  اکران چنین آثاری در سطح مساجد و محافل مذهبی بدانم به خصوص با توجه به این که کار شما در این محافل و مراکز هم دیده شده است.

از علاقه مندی های شخصی خود بنده و جمع تیم ما این بوده و هست که با توجه به قالبی که اثر دارد و موضوع آن، ظرفیت پخش حداکثری پیدا کند، ضمن آن که باید توجه داشت به هر حال مخاطب این اثر متفاوت از دیگر آثار است.

همین جا این نکته را هم متذکر شوم که ما باید کاری کنیم که بخش بیشتری از مردم این فیلم ها را ببینند آن هم در سینما اما به جهت تفاوت جنس کار و بخشی از مخاطبان، این امر می طلبد که در مساجد و محافل مذهبی نیز به نمایش درآید، کما این که ما درباره اخت الرضا(ع) با همکاری سازمان سینمایی سوره و بچه های جشنواره عمار، اکران مردمی سیار در مساجد و برخی محافل داشتیم که تجربه خوب و ارزشمندی بود.

در مناطقی که شاید مردم از نعمت سینما بهره مند نیستند، این کار خوب است اما به هر حال بهترین مکان با توجه به استانداردهای فنی فیلم دیدن  در سالن سینماست و ما باید کاری کنیم که مردم با سینما آشتی پیدا کنند و آثار را در اینجا ببینند، اما بخشی از جامعه که امکان رفتن به سینما یا علاقه ای به این کار ندارد ، زمینه برایشان فراهم است که در محافل مذهبی و مساجد بیننده این قبیل آثار باشند و ما در اکران های مردمی در شهرهای مختلف نیز به عینه دیدیم که چه شور و شعفی برای دیدن اثر در بین مخاطبان وجود دارد.

کد خبر 1734886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha