بازدید مدیران و کتابداران کانون‌های مساجد قم از کتابخانه آیت‌الله مرعشی

جمعی از مدیران و کتابداران کتابخانه های کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان قم از کتابخانه بزرگ آیت‌الله مرعشی نجفی بازدید کردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان قم، به مناسبت هفته کتاب جمعی از مدیران و کتابداران کتابخانه های کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان قم از کتابخانه بزرگ آیت‌الله مرعشی نجفی بازدید کردند.

در این بازدید مدیران کانون ها با تلاش های مجاهدانه مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی که سالها به جمع آوری و حفظ متون کهن اسلامی پرداخته آشنا شدند.

کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی بزرگترین کتابخانه نسخه‌های خطی ایران و سومین مجموعه نسخه‌های خطی در جهان اسلام به شمار می‌رود. تعداد نسخه‌های خطی این کتابخانه در سال ۱۳۹۳ش، ۳۱۰۰۰ عنوان، مشتمل بر بیش از ۶۰۰۰۰ جلد بوده است. آرامگاه آیت الله مرعشی نجفی در قسمت ورودی این کتابخانه قرار دارد.

هسته اولیه این کتابخانه هنگامی که آیت الله مرعشی نجفی در حوزه علمیه نجف به تحصیل اشتغال داشت شکل گرفت. انگیزه وی جمع‌آوری نسخ ارزشمند خطی و جلوگیری از خروج این آثار از ممالک اسلامی بود. وی روزی بر سر خرید یک نسخه خطی با نماینده کنسول انگلیس در عراق درگیر شد و شبی را در زندان سپری نمود. آیت الله مرعشی نجفی با انجام نماز و روزه استیجاری، حذف یک وعده غذای روزانه، کاستن بخشی از مخارج زندگی و کار شبانه در کارگاه‌های برنج‌کوبی در نجف‌اشرف پس از فراغت از درس به جمع‌آوری این کتاب‌ها پرداخت و مجموعه‌ای از نسخه‌های خطی و کتاب‌های چاپی نایاب را گردآوری کرد.

با مهاجرت آیت الله مرعشی از عراق به ایران در سال ۱۳۴۲ق، مجموعه‌های فراهم شده نیز به ایران انتقال یافت و در منزل شخصی خویش به نگهداری از آنها پرداخت و به جمع‌آوری دیگر نسخه‌های نفیس همّت گمارد. در همان دوران استادان مشهور دانشگاه به قم می‌آمدند و از نسخه‌های نفیس موجود در منزل وی که در هیچ کتابخانه‌ای یافت نمی‌شد بهره می‌گرفتند. آقا بزرگ تهرانی در تألیف الذریعة، از کتابخانه او بیشترین بهره را برده و در جای‌جای این اثر از کتابخانه آیت الله مرعشی یاد می‌کند.

مرعشی نجفی پس از تأسیس مدرسه مرعشیه، در سال ۱۳۸۵ق/۱۹۶۵م نخست کتابخانه کوچکی در دو اتاق مدرسه مزبور دایر کرد. آن‌گاه در سوم شعبان همان سال، مطابق ۱۳۴۴ش، با انتقال مجموعه‌ای از کتاب‌های چاپی و بخشی از نسخه‌های خطی به طبقه سوم مدرسه مرعشیه، با حضور وی و بسیاری از علما و مدرسان حوزه علمیه قم کتابخانه جدید گشایش یافت.

چهار سال بعد، زمینی به مساحت هزار مترمربع، روبه‌روی مدرسه مرعشیه که کتابخانه در طبقه سوم آن قرار داشت خریداری گردید. در سال ۱۳۹۰ق/۱۹۷۰م به دست آیت الله مرعشی کلنگ بنای کتابخانه‌ای بزرگ بر زمین زده شد. آن‌گاه در پانزدهم شعبان ۱۳۹۴/دوازدهم شهریور۱۳۵۳/سوم سپتامبر۱۹۷۴ به نام کتابخانه عمومی آیت الله العظمی مرعشی نجفی با بیش از شانزده هزار جلد کتاب خطی و چاپی افتتاح گردید. در سال ۱۳۵۸ش/۱۹۷۹م پانصد مترمربع دیگر از زمین‌های سمت غربی کتابخانه خریداری و به آن ضمیمه شد. به این ترتیب، مجموع زیربنای کتابخانه در پنج طبقه بالغ بر ۴۵۰۰ مترمربع گردید.

کد خبر 1734917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha