رژیم صهیونیستی به دنبال کوچ اجباری مردم غزه به صحرای سینا بود

ایده آل برای اسراییل این است که همه به صحرای سینا پناهنده شوند، هرچند که مصر این موضوع را نمی پذیرد و کشورهایی مانند آمریکا سعی کردند با عبدالفتاح السیسی این اجازه را بگیرند اما هیچ گاه این گذرگاه ها به سوی مردم غزه گشوده نشد.

خبرگزاری شبستان_ گروه سیاسی _ فرزانه تهجا: عملیات طوفان الاقصی یکی از پیچیده ترین عملیات های حماس علیه رژیم غاصب اسراییل بود که می توان از آن به عنوان یک عملیات غافلگیری برای رژیم صهیونیستی نام برد. با گذشت بیش از ۴۵ روز از این عملیات جنبش حماس در بیانیه‌ای تاکید کرد که بعد از مذاکرات سخت ‌و پیچیده که روزهای زیادی زمان برد به یاری خداوند و تلاش‌های گسترده قطری و مصری به توافق آتش بس انسانی (آتش بس موقت) به مدت چهار روز دست یافتیم. در همین رابطه گفتگویی با سرهنگ رضا اکبری پویا، جانشین اداره عقیدتی سیاسی ستاد مشترک ارتش در مورد عملیات طوفان الاقصی و سناریوهای مختلف و عکس العمل های رژیم صهیونیستی در این موضوع به شرح زیر ارایه می شود.

عملیات طوفان الاقصی را چگونه می توان ارزیابی کرد؟

عملیات طوفات الاقصی برای اولین بار حماس را از حالت افندی خارج کرد

حمله حماس به رژیم صهیونیستی در هفتم اکتبر در ۲۰۲۳ میلادی برای اولین بار بود که حماس از حالت پدافندی خارج شد و دقیقا در رویکرد آفندی قرار گرفت، حمله ای که با بیش از ۱۲۰۰ نفر کماندو طی سه گردان از مرز بیت حاتون گذشتند که تنها مرزی است که به نوار باختری رود اردن راه دارد تا جایی که شین بت، آی دی اف، موساد و ... به نوعی غافلگیر شدند، به طوری که اسراییلی ها اظهار می کنند بعد از جنگ یوم الکیپور در ۱۹۷۳ میلادی که به آن جنگ اصطکاک گفته می شود و از نظر کشورهای عربی جنگ رمضان نامیده شده است، این دومین غافلگیری است که برای رژیم صهیونیستی به نوعی رخ داده است.

دستاورد حماس در این عملیات را توضیح بفرمایید؟

حماس در این عملیات ابعاد سرزمینی خود را گسترش داد

حماس توانست ابعاد سرزمینی خود را از ۳۶۵ کیلومتر مربع به ۱۰۷۰ کیلومتر مربع گسترش دهد و از هشت لایه محافظتی دیوارهای حائل بگذرد و به نوعی ۱۹ معبر را باز کند، در ۲۳ شهرک حمله خود را شکل دهد. این غافلگیری نوعی خوب کار کردن و هوشمندانه اقدام کردن جهاد اسلامی و حماس است و دوم موضوع اختلافاتی است که در طی سه سال گذشته در فضای داخلی رژیم صهیونیستی به نوعی وجود داشته است تا جایی که نتانیاهو درصدد این بوده است که اختیارات قوه قضاییه را کاهش دهد زیرا قوه قضاییه قابلیت این را داشت که بتواند مصوبات کنیست را و حتی دولت را وتو کند. حاکمیت ۱۲۰ عضو مجلس اسراییل ۶۲ رای مثبت را در این موضوع به خود اختصاص داد اما در پایان هفته راهپیمایی های ۱۰۰ هزار نفری را شکل می داد و این غافلگیری زمانی شکل یافت که عید عبری آنها بود و در هفتمین روز عید واقع شد و به نوعی در غافلگیری محض اجرا شد.

رژیم صهیونیستی در این عملیات چه اقدامی خواهد کرد در این زمینه توضیح بفرمایید؟

 رژیم صهیونیستی می خواهد حماس را ایینه عبرت سایر گروهها قرار بگیرد

در این موضوع به دکترین نظامی رژیم صهیونیستی نگاه کنیم که طی سه بخش این موضوع را ترسیم می کند. از نظر رژیم صهیونیستی رفتار حماس یک مدل است که اگر بخواهد فراگیر شود به آن پترن یا الگو می گویند، پس باید حماس آینه عبرت دیگر گروه ها قرار بگیرد. ما در فلسطین در حدود ۱۳ گروه جهادی داریم که علیه رژیم صهیونیستی به شکل مقاومت میهنی اقدام می کنند، برای اینکه رژیم صهیونیستی بتواند فضا را از آنها در آینده سلب کند بدترین نوع مجازات را برای حماس و جهاد اسلامی و مردم مظلوم غزه در نظر می گیرد و آنچه در نظر اندیشه نظامی رژیم صهیونیستی وجود دارد، رسیدن به بازدارندگی بیشتر است و آتش بس و چیزهایی از این عنوان دقیقا ضعف و شکست رژیم صهیونیستی محسوب می شود زیرا به اهداف حداکثری خود نرسیده است، هنوز گروگان ها آزاد نشده اند و به نوعی اراده مقاومت هنوز نشکسته است، پس اسراییل تمام تلاش خود را خواهد کرد تا در فضای غزه به درک جدیدی از امنیت برسد.

سناریوی بدبینانه این جنگ را چگونه ارزیابی می کنید؟

کوچ اجباری سناریوی خوش بینانه اندیشه رژیم صهیونیستی/ایده ال برای اسراییل این است که همه به صحرای سینا پناهنده شوند

آن چیزی که از نظر ما در سناریوی بدبینانه اندیشه رژیم صهیونیستی وجود دارد، این است که بتواند کوچ اجباری مردم را از شمال به جنوب آغاز کند و یک و یک دهم میلیون نفر را وقت تعیین کند وبگوید طی ۲۴ ساعت این اقدام را انجام دهند. در حقیقت نتانیاهو یک مجازات گروهی برای آنها در نظر گرفته است. ایده آل برای اسراییل این است که همه به صحرای سینا پناهنده شوند هرچند که مصر این موضوع را نمی پذیرد و کشورهایی مانند آمریکا سعی کردند با عبدالفتاح السیسی این اجازه را بگیرند اما هیچ گاه این گذرگاه ها به سوی مردم غزه گشوده نشد و از طرف دیگر مردم غزه نیز حاضر به ترک سرزمین خود نیستند. آمریکا می خواست مدیریت این موضوع را به محمود عباس یا کشورهایی عربی و یا ائتلافی از کشورهای بین المللی از این دست بدهد و در شمال غزه منطقه حائل را تشکیل دهد، تونل ها منهدم شود و نهایتا دفتر حماس در دوحه تعطیل شود. این سناریوی ایده آل از نظر اسراییل و بدبینانه از نظر محور مقاومت است.

وزیر خارجه امریکا: غزه شخم خواهد خورد. وزیر جنگ اسراییل: حماس تغییر می خواهد و ما این تغییر را به او می دهیم اما غزه جایی برای زندگی کردن نخواهد بود

اما سناریوی میان دامنه دیگری نیز وجود دارد که در این موضوع نیز زیاد خوش بین نیستیم زیرا زیرساخت های حماس و غزه را اسراییل از بین خواهد برد. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی یوآو گالانت عنوان کرد که" حماس تغییر می خواهد و ما این تغییر را به او می دهیم اما غزه دیگر جایی برای زندگی کردن نخواهد بود". آقای آنتونی بیریکن وزیر خارجه آمریکا عنوان کرده بود" غزه شخم خواهد خورد و تمام تلاش این خواهد بود که در بخش شمال غزه منطقه حائل تشکیل شود" و اداره غزه با محمود عباس باشد و کوچ اجباری اتفاق نیفتد.

سناریوی خوش بینانه در مورد فشار بین المللی بر اسراییل را چگونه ارزیابی می کنید؟

اما سناریوی خوش بینانه دیگری وجود دارد و آن این است که فشار بین المللی بر رژیم صهیونیستی زیاد شود و موضوع افکار عمومی جهانی علیه اسراییل تقویت شود. در سیاتل، در کانادا، در استرالیا راهپیمایی هایی به پا شد اما هیچ وقت غرب نتوانسته است راهپیمایی هایی به این گستردگی را علیه روسیه در جنگ اوکراین شکل دهد اما برای محکوم کردن رژیم صهیونیستی به نوعی شکل گرفته تا این افکار عمومی منجر شود تا آتش بسی در اینجا شکل بگیرد، از طرفی نیروهای مقاومت علیه افکار آمریکا در منطقه حمله کنند که تاکنون قریب ۴۰ مورد از این حملات به ثبت رسیده است، به نوعی که به طرح "ابراهام " عادی سازی روابط ختم شود و کشورهای عربی به رهبری عربستان با رژیم صهیونیستی روابط خود را عادی کنند.

در معنای علوم سیاسی راهپیمایی در سراسر جهان  بازدارنده نیست زیرا اسراییل به حداکثر امنیت خود فکر می کند و وقتی امنیت اصل قرار بگیرد، اقتصاد و سایر حوزه های دیگر مانند حقوق بشر ذیل آن معنی می شوند.

در این فضا موضوع بحث گروگان ها می تواند نقش اصلی را بازی کند که با این میانجی گری های کشورهایی مانند قطر، ترکیه و کشورهای دیگر، تا رژیم صهیونیستی را وادار به آتش بس و کم کردن حملات و در نهایت متوقف کردن حملات را در پیش بگیرد اما فضایی که وجود دارد، این است که آیا راهپیمایی هایی که در سراسر جهان وجود دارد برای اسراییل بازدارنده است یا خیر؟ که در معنای علوم سیاسی بازدارنده نیست زیرا اسراییل به حداکثر امنیت خود فکر می کند و وقتی امنیت اصل قرار بگیرد، اقتصاد و سایر حوزه های دیگر مانند حقوق بشر ذیل آن معنی می شوند.

نظر سید حسن نصرالله در مورد جنگ اسراییل و فلسطین چیست؟ امریکا در مورد جنگ اکراین چه برنامه ای در پیش دارد؟

حضور آمریکایی ها و ناو آیزنهاور، جنرال فورد، ناوشکن توماس آدنر و زیردریایی های کلاس اوهایو، ۲۰ کشتی رزمی و ۳۵ هزار نفر نیروی نظامی همه و همه برای این است که جبهه هایی علیه رژیم صهیونیستی به نوعی فعال نشود.

در این فضا آن چیزی که وجود دارد در سخنرانی سید حسن نصرالله دبیر کل جنبش مقاومت حزب الله لبنان عنوان کرد که" کسی که می تواند جنگ را متوقف کند همان کسی است که اداره جنگ را بر عهده دارد" و منظور آن رژیم آمریکا است. در نشستی که ناتو در کانادا تشکیل داد، بحثی که عنوان شد این است که دوباره باید توجهات به جبهه اوکراین بازگردد زیرا ایالات متحده آمریکا طی سند امنیت ملی ۲۰۲۲ میلادی که سال گذشته در همین ایام منتشر شد از سه دشمن نام می برد که در راس آنها چین، روسیه و کشورهایی چون ایران را مطرح می کند. آمریکا نمی خواهد جبهه های اصلی مانند دریای چین جنوبی و به خصوص جبهه اوکراین تحت الشعاع موضوع فلسطین قرار بگیرند زیرا اولویتی در این حوزه نیستند، حتی حضور آمریکایی ها و ناو آیزنهاور، جنرال فورد، ناوشکن توماس آدنر و زیردریایی های کلاس اوهایو، ۲۰ کشتی رزمی و ۳۵ هزار نفر نیروی نظامی همه و همه برای این است که جبهه هایی علیه رژیم صهیونیستی به نوعی فعال نشود.

سرانجام و سرنوشت عملیات طوفان الاقصی را چگونه ارزیابی می کنید؟

جبهه جنگ اوکراین هدف اصلی آمریکا است، کم کم فتیله جنگ را به نوعی پایین می کشد

معتقدم از این به بعد این جنگ را باید جنگ تونل ها نام برد که در عمق ۱۸ متر افراد زندگی می کنند و ۳۵ هزار نفر رزمندگان گردان های عزالدین قسام که در عمق زمین نماز و قرآن می خوانند و زندگی می کنند تا ۳۰۰ هزار نفر سرباز اسراییلی بر آنها قدم بگذارند و جهنمی دیگر به پا شود. در فضای فعلی اگر بخواهیم بررسی دقیق تری داشته باشیم نبرد آمریکا در موصل علیه داعش هفت ماه زمان برد تا انهدام تونل ها شکل بگیرد. در رفقه سوریه ۹ ماه زمان برد، پس نبرد تونل ها نبردی کوتاه مدت نخواهد بود اما بسیار امیدوار هستیم که جبهه جنگ اوکراین هدف اصلی آمریکا است، کم کم فتیله جنگ را به نوعی پایین بکشد اما در مجموع معتقدم شانسی برای حماس نمی توان قایل شد و صدمات بسیار سختی وارد شده است و ۷۵ سال است در این سرزمین این ناآرامی ها از این نوع وجود دارد و از سوی دیگر باید بگوییم که حماس در خلا شکل نگرفته است و در سال ۲۰۰۶ میلادی طی یک فرآیند دموکراتیک به قدرت رسید اما رفتار اسراییل در نوار باختری رود اردن و عکس العمل محمود عباس نسبت به این گروه مقاومت همیشه ظالمانه بوده است و آن چیزی که اسراییل آن را پذیرفته است که با کشتن و اشغال سرزمینی قانع خواهد شد که به طور کلی این سرزمین را از بین ببرد، این فکر بسیار اشتباه است. این همه کشتار از کودکان قریب به ۱۲ هزار نفر از مردم این سرزمین نشان می دهد که آنها تصمیم را برای بقیه مسلمانان در فلسطین اشغالی گرفته اند تا به جز مقاومت و انتقام به چیز دیگری فکر نکنند.

جنبش های اجتماعی چه تاثیری بر روی فشار اسراییل می گذارند؟

جنبش های عمومی در محکومیت اسراییل به عنوان یک متغییر است و سیاستمداران را تحت تاثیر قرار می دهد. امریکا معتقد به جنگ اوکراین هستند تا داستان تجاوز غزه به نوعی جمع و جور شود زیرا آمریکا بسیار مایل است با بیش از ۲۰ ماه سرمایه گذاری کردن علیه روسیه این جبهه به فراموشی سپرده نشود.

در موضوع دیپلماسی عمومی جنبش ها، حرکت ها و ان جی اوهایی که در جهت محکومیت رژیم صهیونیستی تشکیل می شود، می تواند چهره این رژیم را در سراسر جهان کاملا مخدوش کند اما اینکه می تواند بازدارنده صرف باشد، خیر اما به عنوان یکی از متغیرهایی است که می تواند تاثیرگذاری مطلوبی داشته باشد، بله و نکته مهم این است که در علوم سیاسی و روابط بین الملل عرصه سیاست جای ارزش گذاری مسایل اخلاقی نیست و کشورهای غربی اولویت شان به اخلاق مداری در عرصه نبردها نیست اما کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی می توانند دولت های خود را تحت تاثیر قرار دهند تا جایی که در استرالیا کشتی ای که برای کمک کردن به اسراییل پهلو می گیرد، مردم اجازه نمی دهند و با جت اسکی جلوی آن را می بندند. این موضوع در سیاتل و نیویورک نیز تکرار شد زیرا دولت ها محتاج رای مردم هستند و تا جایی می توانند در مقابل افکار عمومی مقاومت کنند و افکار عمومی به نوعی قادر است سیاستمداران را تحت تاثیر خود قرار دهد.  انها معتقد به جنگ اوکراین هستند تا داستان تجاوز غزه به نوعی جمع و جور شود زیرا آمریکا بسیار مایل است با بیش از ۲۰ ماه سرمایه گذاری کردن علیه روسیه این جبهه به فراموشی سپرده نشود.

کد خبر 1734995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha