«جامع زنان» در مسجد الاقصی+ فیلم

جامع یا مصلای زنان داخل مسجد الاقصی از بناهای قدیمی متعلق به دوره صیلبیون است که در زمان صلاح ایوبی به عنوان مکانی برای نماز زنان اختصاص داده شد.

خبرگزاری شبستان، جهان اسلام: قدس شریف مهم‌ترین محور منازعه اسلامی و صهیونیستی به شمار می‌آید و علت آن جایگاه این مکان مقدس در میان مسلمانان است. مسئله‌ای که منازعات را تشدید کرده ادعای صهیونیست‌ها درباره وجود معبد سلیمان در زیر مسجد الاقصی است.

مسجد الاقصی نامی است که بر محوطه و صحن داخل دیواری چهار ضلعی واقع در جنوب شرقی شهر قدیمی قدس اطلاق می شود. مسجد الاقصی شامل  قبة الصخره، جامع یا مصلای «القبلی» و جامع یا مصلای زنان و ۲۰۰ اثر و مکان متبرک است.

«جامع زنان» در مسجد الاقصی+ فیلم

جامع یا مصلای زنان

جامع زنان داخل مسجد الاقصی قرار دارد و در مجاورت دیوار جنوبی امتداد دارد. از دیوار غربی جامع القبلی شروع می شود تا دیوار غربی مسجد کشیده می شود. این جامع در دورترین بخش جنوب غربی مسجد الاقصی است.

جامع زنان امروز به سه بخش تقسیم شده است: اولین بخش در غرب متصل به موزه اسلامی، دومین بخش در مرکز کتابخانه اصلی الاقصی و سومین بخش در شرق چسبیده به جامع القبلی است. اکنون به عنوان انبار از آن استفاده می شود.

جامع زنان بنای بزرگ و مرتفع در سطح جامع القبلی است. بنای آن بر ۱۰ ستون از غرب تا شرق بنا شده است.

به احتمال بسیار ساخت جامع زنان به دوره صیلبیون برمی گردد، زیرا به عنوان کلیسا داخل مسجد الاقصی ساخته شد، سپس صلاح الدین ایوبی آن را پاکسازی کرد و آن را به عنوان محل نماز احیا کرد. در دوره ایوبی برای نماز زنان اختصاص یافت و نام «جامع النساء»(جامع زنان) برآن نهاده شد.

مسجد الاقصی از تعدادی بنا تشکیل شده است و ۲۰۰ اثر قدیمی از جمله گنبد، رواق، محراب، منبرها، مناره‌ها، چاه‌ها و سایر بناهای دیگر در این مکان قرار دارد.

این مسجد هفت رواق دارد، این رواق‌ها بر ۵۳ ستون مرمرین و۴۹ ستون سنگی بنا شدند.

مسجد الاقصی ۱۱ باب دارد که هفت باب در شمال و یک باب در شرق و دو باب در غرب و یک باب در جنوب است.

کد خبر 1735262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha