اسرائیل در جنگ رسانه ای تحقیر شد/ موج جهانی حمایت از غزه باید با محتوای دقیق و مستند هدایت شود

یک پژوهشگر رسانه ای با تبیین ابعاد رسانه ای طوفان الاقصی گفت: اسرائیل دیگر تک تولیدکننده محتوای رسانه ای دنیا نیست و باید امیدوار باشیم افکار عمومی به تدریج تأثیرگذاری خود را داشته باشد و این موج باید با محتوای مستند و دقیق درست هدایت شود، فروکش نکند و منتج به یک نتیجه شود.

عباس تقی زاده، دکترای علوم ارتباطات و پژوهشگر رسانه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان با اشاره به اینکه در غزه با دو نوع جنگ مواجه هستیم؛ افزود: بخشی از جنگ، همان واقعیت میدانی و بمباران و کودک کشی است که سلاح و اسلحه در آن نقش دارد.

عدم همگرایی رسانه ای درباره غزه از سوی کشورهای اسلامی 

وی بخش دوم را جنگ رسانه ای دانست و با این توضیح که رژیم صهیونیستی نفوذ بیشتری بر رسانه های بین المللی دارد و رسانه های بین المللی بیشتر هوای او را دارند؛ افزود: در جنگ رسانه ای با فضایی نابرابر روبرو هستیم که رسانه های قدرتمند و جهانی و بین المللی عمدتاً در خدمت اسرائیل بوده و کمتر به فلسطین و غزه می پردازند.

تقی زاده با اشاره به عدم همگرایی رسانه ای در کشورهای اسلامی گفت: بیش از ۵۰ کشور عضو کنفرانس اسلامی هستند اما وحدت رویه در تولید محتوا ندارند که سیاستِ حداقلی در زمینه غزه دنبال و مظلومیت این کشور را منتشر کنند؛ پس طبیعی است روایت غالب آن چیزی است که برای اسرائیل ساخته و منتشر می شود و به شکل موردی و به ندرت برخی محتوای جبهه مقاومت هم منتشر می شود.

اسرائیل در جنگ رسانه ای تحقیر شد/ موج جهانی حمایت از غزه باید با محتوای دقیق و مستند هدایت شود

لزوم تولید محتوا برای مخاطب داخلی و به زبان بین المللی 

وی با تأکید بر اینکه در چنین شرایطی رسانه ها باید در دو بخش محتوا تولید کنند؛ اظهار کرد: نخست اینکه در کشور خود شبهات را بشناسند و واقعیت را بدانند و متناسب با آن فضا محتوا تولید کنند و دوم اینکه بخشی از محتوا بین المللی و به زبان های مختلف باشد؛ اگر مراسم برگزار می کنیم به زبان های زنده دنیا هم شعارهای خود را بنویسیم.
 

این پژوهشگر رسانه ای ادامه داد: جنگ رسانه ای در فضای نرم و  بستر فرهنگی اجتماعی ورود می کند و خود را با پوشش  خبر عینی و یک مستند نشان می دهد در حالیکه داخل آن سوگیری وجود دارد و مخاطب باور می کند پس باید باید مستندات کافی ارائه بدهیم.

وی در خصوص اهمیت پاسخ به شایعات، با بیان این مطلب که در هر اتفاقی به ویژه وقتی اسرائیل یک پای قضیه بوده؛ اخبار جعلی و ادعاهای مختلف مطرح کرده و در این زمینه سابقه طولانی دارد؛ گفت: او ضربات خود را در راستای مظلوم نمایی بزرگ می کند، نسبت های ناروا می دهد و صفاتی را کاملاً هدفمند به فلسطین نسبت می دهد تا منظور خود را در ذهن مخاطب منتقل کند.

اسرائیل، تبلیغات سیاسی از طریق رسانه را جزیی از جنگ خود قرار داد

تقی زاده خاطرنشان کرد: اسرائیل، تبلیغات سیاسی از طریق رسانه را جزیی از جنگ خود قرار داده تا افکار عمومی دنیا را با خود همراه کند اما به طور کامل موفق نشده که شاهد آن تظاهراتی است که در کشورهای  مختلف می بینیم.


وی با تأکید بر اینکه باید با تولید محتوا در رسانه های داخلی و بین المللی، افکار عمومی روی دولت ها تأثیر بگذارد زیرا تا زمانی که این اثرگذاری برای جلوگیری از جنایات اسرائیل نباشد ما موفق نخواهیم بود؛ افزود: درباره برخی کشورهای منطقه که به سمت عادی سازی با اسرائیل می روند، باید از طریق برنامه های رسانه ای، هزینه سازش با اسرائیل را برای دولتمردان سازشکار بالا برد و این از طریق آگاه سازی مردمی است که در آن کشورها زندگی می کنند زیرا هر چه آنان را آگاه تر کنیم فشار عمومی بر دولتمردان زیاد شده و هزینه سازش بالا می رود.

اسرائیل در جنگ رسانه ای تحقیر شد/ موج جهانی حمایت از غزه باید با محتوای دقیق و مستند هدایت شود

پژوهشگر رسانه و دکترای علوم ارتباطات تأکید کرد: اگر روشنگری دقیق و درستی بکنیم از خیلی اقدامات حتی نظامی جلوگیری می شود که باید در این زمینه سازمان های اسلامی تلاش کنند و رسانه ها را کنار هم قرار داده و صدای واحد داشته باشند.

وی افزود: وقتی روایت جعلی ساخته می شود بلافاصله باید روایت های دقیق و روشن در کمترین زمان منتشر شود زیرا افکار عمومی در داخل کشور قدرت کافی ندارد  و جریان رسانه ای آزاد و مستقل و آزاداندیش باید ورود کند و آگاهی بدهد؛ ضعف ها را شناسایی و تبدیل به قدرت رسانه ای کند.

تقی زاده با متذکر شدن این نکته که همراه با آنچه در میدان می گذرد؛ باید همراهی رسانه ای وجود داشته باشد؛ طوفان الاقصی را به جهت شگفت انگیز بودن، خبر مهمی دانست که در رسانه های بین المللی منتشر شد و اسرائیل را دچار شوک کرد اما او به تدریج خود را از این شوک خارج کرد و چون در جعل سازی سابقه دارد ساختن اخبار جعلی کار خیلی راحت تری است.

وی با این توضیح که محدودیت های شدید در غزه شاید تا حدودی مانع از آن شد که جریان رسانه ای همزمان با جنگ نظامی پیش برود؛ افزود: از طرفی رسانه ها بیشتر تحت تأثیر خود عملیات الاقصی قرار گرفتند اما چون زمینه مساعد می شد باید محتوای کارشناسی تحلیلی و تبیینی هم منتشر می شد زیرا بهترین فرصت برای گفتن تاریخ غارتگری و اشغال و سابقه جنایات اسرائیل است.

اسرائیل در جنگ رسانه ای تحقیر شد/ موج جهانی حمایت از غزه باید با محتوای دقیق و مستند هدایت شود

برای ایستادگی مقابل اخبار جعلی باید به محتوای مستند استدلال کرد

عضو شورای اطلاع رسانی استان کرمان اظهار کرد: اسرائیل اخبار جعلی منتشر می کرد تا حملات خود را مشروع جلوه دهد که در این بسترِ زمانی باید آمادگی داشته باشیم تا به جامعه جهانی اطلاعات دقیق داده شود و بعد از طوفان الاقصی چون زمینه آماده می شد باید در این زمینه تولید محتوا شود زیرا وقتی می خواهی مقابل جعل بایستی باید به محتوای مستند استدلال کرد و رسانه ها باید این را به زبان های مختلف در اختیار جامعه جهانی  قرار بدهند.


وی تأکید بیش از حد بر صحنه جنگ را منجر به عادی شدن و خستگی مخاطب دانست و بیان کرد: باید تنوع ایجاد کرد در کنار انتشار تصاویر جنگ، بحث کارشناسی هم ارائه داد تا ضمن آنکه احساس مخاطب تحریک می شود، اطلاعات او هم افزایش یابد و رضایت بیشتری بگیرد.

اسرائیل در جنگ رسانه ای تحقیر شد و شکست خورد

تقی زاده یادآور شد: اسرائیل دیگر تک تولیدکننده محتوای رسانه ای نیست و نمی تواند جلوی انتشار بسیاری از محتواها را بگیرد و از طرفی جریان مقاومت جدای از پیشرفت نظامی، در بُعد رسانه ای هم پیشرفت کرده و به زبان رسانه های اجتماعی محتوا تولید کردند که با این اقدام، دیگر امکان سانسورکردن بسیاری از اخبار جنگ برای اسرائیل وجود نداشت در نتیجه با تصاویری که از غزه منتشر می شد، اسرائیل شکست خورد و تحقیر شد.

وی ادامه داد: در عین حال برخی جنایات اسرائیل به موقع منتشر شد و در جهان هم اذهان و اندیشه های آزادی وجود دارد که به بازنشر این محتواها کمک کرده و قدرت رسانه ای اسرائیل کاهش یافت و وقتی غافلگیر شد در بحث رسانه ای هم عقب افتاد و با تأخیر ورود کرد و به اخبار جعلی و دروغ متوسل شد.

این پژوهشگر حوزه رسانه افزود: نوع جنایات او اعم از هدف قراردادن کودکان و زنان و بیمارستان و... برای هیچ انسان آزاده ای در دنیا قابل پذیرش نیست و وجدان جامعه جهانی به درد آمده گرچه آنگونه که باید واکنش نشان ندادند اما باید امیدوار باشیم افکار عمومی به تدریج تأثیرگذاری خود را داشته باشد و این موج باید با محتوای مستند و دقیق درست هدایت شود، فروکش نکند و منتج به یک نتیجه شود زیرا فلسطینی ها هم وقتی این همراهی جهانی را ببینند امیدوارانه تر بر خواسته های به حق خود پافشاری می کنند.

اسرائیل در جنگ رسانه ای تحقیر شد/ موج جهانی حمایت از غزه باید با محتوای دقیق و مستند هدایت شود

باید هزینه های بی تفاوتی برخی کشورها آنقدر افزایش یابد که مجبور به واکنش شوند

وی با تأکید بر اینکه باید هزینه های بی تفاوتی برخی کشورها آنقدر افزایش یابد که مجبور به واکنش شوند؛ افزود: دانشجویان کشورهای مقاومت که در ایران تحصیل می کنند هم باید با توجه به آشنایی با فرهنگ ایران و زبان فارسی از ظرفیت رسانه ای ایران استفاده و بهره برادری و واقعیت ها را منتقل کنند  و زبان مردم خود باشند که اثرگذاری بیشتری هم دارد.

پاسخ شبهات را باید در همان فضایی که مطرح شده، داد

تقی زاده در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه خیلی شبهات از جمله چرایی هزینه کرد ایران در غزه و سوریه و... پاسخ داده نشده است؛ گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال اسرائیل و کشورهای منطقه  با همه جنبه های آن باید توضیح داده شود و در این راستا رسانه فقط، صدا و سیما نیست زیرا بسیاری از شبهات در فضای اجتماعی منتشر می شود اما پاسخ آن را در تلویزیون می دهیم یعنی ضربه را جای دیگر و پاسخ را جای دیگری می دهیم و چنین پاسخی اثربخشی کافی ندارد.

وی افزود: باید در این فضاها هم حضور داشت و محتوا تولید کرد؛ محتوایی که شعارزده نباشد و در آن تحلیل هم وجود داشته باشد یعنی باید بسته های ترکیبی ببینیم  و تلویزیون هم به زبان شبکه های اجتماعی آن را بازتولید و منتشر کند.

کد خبر 1735488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha