نور قرآن، راه‌حل مشکلات بشریت است

وزیر امور دینی ترکیه در سخنانی در مجمع علمای سازمان کشورهای ترک در تاشکند، گفت: نور قرآن و سنت برای حل مشکلات بزرگ پیش روی بشریت و به ویژه جهان اسلام کافی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از تی آر تی، تاشکند، پایتخت ازبکستان روز شنبه (چهار آذر ماه) میزبان مجمع علمای سازمان کشورهای ترک بود و علی ارباش، وزیر امور دینی ترکیه از شرکت در مجمع علمای کشورهای ترک در تاشکند ابراز خوشحالی کرد و از شرکت کنندگان و همه کشورهای اسلامی خواست تا دانشی تولید کنند که مشکلات عصر را حل کند.

علی ارباش که به نمایندگی از ترکیه گفت: ازبکستان و آسیای مرکزی در طول عصور مختلف بسیاری از علما، متفکران و روشنفکران مانند بیرونی، ابن سینا، علی قوشجو و اولوگبای، بخاری و ترمذی، ابی معین النسفی و بهاءالدین نقشبندی را در خود پرورش داده است.

وی با اشاره به اینکه تمدن اسلامی، تمدن دانش، علم و حکمت است، گفت: در دوره‌هایی که مسلمانان زندگی و جامعه را بر اساس قرآن و سنت ساختند، زمین برای همه مردم از نظر صلح و امنیت وضعیت بهتری داشت.

ارباش معتقد است فاصله گرفتن مسلمانان از پیام‌ها و اصولی که اسلام در چند قرن گذشته به ارمغان آورده است، یکی از دلایل اصلی وضعیت بدی است که مسلمانان در این دوران تجربه می‌کنند.

به گفته این مقام ترکیه ای، مشکلات تصنعی ناشی از انگیزه‌های مذهبی و اختلافات منطقه ای و فرهنگی، سال‌هاست که جوامع اسلامی را به نبردهای پوچ با یکدیگر سوق داده است.

به گفته ارباش، این وضعیت جهان اسلام را در معرض سیاست‌های استعمار و تسخیر امپریالیسم جهانی قرار داد و جهان اسلام در دوران جنگ و اشغال دوران سخت و پرتلاطمی را پشت سر گذاشته است.

وی همچنین تاکید کرد که مسلمانان بیگانه از ریشه و ارزش‌های تمدنی خود در طول قرن ها ضعیف شده و هدف حملات وحشیانه و کشتارهای هولناک قرار گرفته اند.

در این زمینه، رئیس امور دینی ترکیه از مسلمانان خواست تا خود را نقد کنند و به صورت ریشه‌ای و جدی خود را مورد محاسبه قرار دهند.

وی با بیان اینکه نباید تسلیم ناامیدی و بدبینی شویم، گفت: الحمدلله با عزم و ایمان و تمدن می‌توانیم همه مشکلات خود را حل کنیم. ما پیرو آخرین و کامل‌ترین شریعتی هستیم که خداوند متعال برای ما فرستاده است.

ارباش تاکید کرد: نور قرآن و سنت برای حل مشکلات بزرگ پیش روی بشریت و به ویژه جهان اسلام کافی است.

وی ادامه داد: وظیفه علما، متفکرین و هیئت‌های  دینی است که با توجه به قرآن، سنت و دستاوردهای تمدنی، معرفتی را که مشکلات عصر را حل می کند، تولید کنند و آن را به نفع بشریت ارائه دهند.

 رئیس اداره مسلمانان ازبکستان، مفتی اعظم نورالدین خالق نذر و قبانیچ بک عمر علی اف، دبیر کل سازمان کشورهای ترک، الله شکر پاشازاده، رئیس اداره مسلمانان آذربایجان - قفقاز، نوروز بی تاگانولی، رئیس اداره مسلمانان قزاقستان ، عبدالماناپ ماسالیف، رئیس اداره شورای علمای مسلمان قرقیز، یالقاب خوجه قلی اف، مفتی عمومی ترکمنستان و تعداد زیادی از مدعوین نیز در این مجمع شرکت کردند.

سازمان کشورهای ترک (شورای ترک سابق) در 3 اکتبر 2009 تأسیس شده است و شامل ترکیه، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان می شود. مجارستان، ترکمنستان و قبرس شمالی ترک هر کدام عضو ناظر هستند.

کد خبر 1735602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha