«فین تک» اسلامی، دریچه ای به سوی شکوفایی اقتصاد در مالزی

فناوری مالی اسلامی (فین تک) به دلیل افزایش تقاضا از سوی جمعیت اکثریت مسلمان و جمعیت علاقه مند به فناوری به سرعت در مالزی در حال گسترش است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از « themalaysianreserve»، فناوری مالی اسلامی (فین تک) به دلیل افزایش تقاضا از سوی جمعیت اکثریت مسلمان و جمعیت علاقه مند به فناوری به سرعت در مالزی در حال گسترش است.

بر اساس یک گزارش صنعتی، چشم انداز «فین تک» کشور همچنان به رشد قوی خود ادامه می دهد.

از سال ۲۰۲۳، بیش از ۳۰۰ شرکت فین‌تک در مالزی فعالیت می‌کنند که دسته‌های مختلفی از جمله کیف‌پول‌های الکترونیکی، پرداخت‌ها، وام‌دهی، فناوری ثروت، فناوری بیمه و بلاک‌چین یا ارزهای دیجیتال را شامل می‌شوند.

مجموع جذب سرمایه فین‌تک در مالزی در سال ۲۰۲۲ به بالاترین حد خود رسید.

همچنین چندین تحول سیاستی دیگر در مالزی به دنبال فعال کردن نوآوری فین‌تک و در عین حال حفظ منافع مصرف‌کننده هستند که از آن جمله می‎‌توان به قانون پیشنهادی اعتبار مصرف‌کننده اشاره کرد که هیئت نظارت بر اعتبار مصرف‌کننده را ایجاد می‌کند.

این زمینه همچنین با ظهور بانک های دیجیتال به سرعت در حال توسعه است. راه اندازی اولین بانک دیجیتال مالزی به نام بانک «جی ایکس اس» و تلاش های مستمر برای گسترش اتصال پرداخت منطقه ای در دست اقدام است.

با تقویت چارچوب‌های نظارتی و افزایش پذیرش پرداخت‌های غیرنقدی و سایر راه‌حل‌های فین‌تک در سطح محلی، مالزی به‌عنوان یک مرکز فین‌تک پیشرو در آسیا موقعیت خوبی دارد.

«محمد حمودی عبدالخالد»، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل شرکت « Orpheus Capital» در این باره گفت: من معتقدم که صنعت فین‌تک اسلامی در مالزی پتانسیل رشد فوق‌العاده‌ای دارد.

وی افزود: پیشرفت‌های اخیر شامل پلت‌فرم‌های دیجیتالی جدید مطابق با شریعت است.

کمیسیون اوراق بهادار مالزی، ابتکاراتی را برای تسهیل امور مالی اسلامی اجرا کرده است، در حالی که بانک نگارا مالزی نیز چارچوبی را برای بانکداری دیجیتال معرفی کرده است.

شرکت‌های داخلی مانند Orpheus Capital در تامین مالی اسلامی برای بخش‌های مختلف پیشگام هستند.

همچنین انتظار می‌رود تلفن‌های هوشمند و گسترش اینترنت در سال‌های آینده منجر به پذیرش قابل توجه خدمات فین‌تک اسلامی در مالزی شود.

بر اساس گزارش جهانی فین‌تک اسلامی ۲۰۲۲، که به طور مشترک توسط شرکت مشاوره اقتصاد اسلامی «دینار اسناندارد» و شرکت مشاوره مالی دیجیتال اخلاقی و شرکت سرمایه‌گذاری «الیپسس» تهیه شده است، پیش‌بینی می‌شود که اندازه بازار فین‌تک اسلامی تا سال ۲۰۲۶ به ۱۷۹ میلیارد دلار آمریکا برسد.

مشارکت بین بانک‌های مرسوم و استارت‌آپ‌های فین‌تک اسلامی ارزش متقابلی را ایجاد می‌کند. بسیاری از مشتریان مسلمان بانک های معمولی به پیشنهادات مطابق با شرع دسترسی ندارند، شکافی که فین تک اسلامی می تواند آن پر کند.

محمد حمودی گفت: این اتحادهای مشترک، بانک‌های سنتی را قادر می‌سازد تا به بخش خدمات مالی منطبق با شریعت به سرعت در حال گسترش دسترسی پیدا کنند.

او گفت: موسسات مالی تثبیت شده دارای مشتریان قابل توجه، پیروی دقیق از استانداردهای نظارتی و آگاهی از نام تجاری قابل توجه هستند  که همه اینها دارایی های فوق العاده سودمندی برای شرکت های نوپای فین تک به حساب می‌آیند.

با ایجاد مشترک محصولات یکپارچه برای مشتریان معمولی و اسلامی، این مشارکت‌ها می‌توانند پذیرش جریان اصلی فین‌تک اسلامی را تسریع بخشند و گنجایش مالی را گسترش دهند.

کد خبر 1735898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha