گرامیداشت روز همبستگی با مردم فلسطین در مجمع عمومی سازمان ملل متحد

سازمان ملل متحد امروز چهارشنبه، روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین را گرامی می‌دارد.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل:  امروز چهارشنبه (هشتم آذر ماه) مصادف با ۲۹ نوامبر روز بین‌المللی همبستگی با مردم فلسطین است.

نامگذاری این روز توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۷۷ به منظور نشان دادن توجه جهانی به مشکلات جامعه فلسطینی انجام شده‌ است.

بر همین اساس، امروز چهارشنبه، سازمان ملل متحد«روز بین‌المللی همبستگی با مردم فلسطین» را گرامی می ‌دارد و در این روز در مقر سازمان ملل در نیویورک شاهد رویدادهای متعددی خواهیم بود.

به همین مناسبت شورای امنیت سازمان ملل ، جلساتی امروز در نشست ماهانه خود درباره وضعیت فلسطین  برگزار خواهد کرد  و چین که ریاست این شورا را برعهده دارد خواستار برگزاری آن در سطح وزیران شد.

در آستانه این نشست، مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه نشست طولانی‌ای برگزار کرد و در آن «کمیته سازمان ملل متحد مربوط به حق غیر قابل تصرف مردم فلسطین» گزارش سالانه خود را ارائه کرد و طی آن ده ها کشور موضع خود را در مورد آنچه در فلسطین و به ویژه غزه در حال وقوع است، ارائه کردند.

احمد فیصل محمد، سفیر مالزی و نایب رئیس کمیته، در جریان ارائه گزارش سالانه خود که سال اخیر را در بر می گیرد، گفت: «این گزارش شامل توصیه‌های بسیاری بر اساس اجماع بین المللی و موضع آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل است.

وی افزود:  این کمیته از اسرائیل می‌خواهد که تخریب ساختمان‌ها، توسعه شهرک‌ها و اخراج غیرنظامیان به‌ویژه کودکان و زنان را متوقف کند.

وی همچنین تأکید کرد:  اسرائیل باید استفاده از نیروی مرگبار را متوقف کند و بر اساس تعهدات خود به قطعنامه‌های سازمان ملل متحد از غیرنظامیان فلسطینی در برابر حملات شهرک‌نشینان اسرائیلی محافظت کند.

این کمیته از اسرائیل خواست به وضعیت موجود اماکن مقدسه در قدس احترام بگذارد و به اجری مسالمت‌آمیز مناسک دینی مسلمانان ضمانت دهد و محاصره زمینی، دریایی و هوایی تحمیل شده بر غزه را لغو کند.

فیصل محمد با اشاره به اینکه کمیته اقدامات و تصمیمات اتخاذ شده یک‌جانبه توسط برخی کشورها را باطل و بی اعتبار می‌داند، از کشورها خواست راه حل دو دولتی، کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند.

وی تصریح کرد: این کمیته خواستار تامین بودجه آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) شده است.

گفتنی است،هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه نیز امروز چهارشنبه برای شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل به نیویورک می رود.

وزارت امور خارجه ترکیه روز سه شنبه در بیانیه ای اعلام کرد که در این نشست آخرین تحولات غزه مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

کد خبر 1736172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha