گیلان در پرفشاری خون اولین و در دیابت سومین استان کشور است

رضوانی با دعوت از افراد ۱۸ سال به بالا جهت غربالگری پرفشاری خون و دیابت در مراکز بهداشتی گفت: گیلان در گروه سنی ۳۰ سال به بالا دارای بالاترین میزان پرفشاری خون و سومین استان کشور در ابتلا به دیابت است.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، دکتر سید محمود رضوانی- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اجرای پویش ملی سلامت با محوریت غربالگری دیابت و پرفشاری خون در سراسر استان، اظهار کرد؛ استان گیلان در گروه سنی ۳۰ سال به بالا در بیماری فشار خون بالا رتبه اول کشور و در بیماری دیابت رتبه ی سوم کشور را به خود اختصاص داده و این مهم نشاندهنده  اهمیت غربالگری دیابت و فشارخون بالا در استان است.

وی در ادامه تصریح کرد؛ فشار خون بالا و دیابت از بی علامت ترین بیماری ها می باشند که فرد با وجود ابتلا به آن بیماری ها، از بیماری خود بی اطلاع است تا زمانیکه دچار عوارض و آسیب شود. بنابراین در صورتی که بتوانیم با رصد و غربالگری، پیش از بروز عوارض این بیماری ها، مبتلایان را شناسایی کنیم تا حدود زیادی از بروز عوارض و آسیب های شدید ناشی از این بیماریها جلوگیری کرده و یا بروز عوارض را در بیمار دیابتی و پرفشاری خون به تعویق می اندازیم.

معاون بهداشتی دانشگاه  با دعوت از همه گیلانی های ۱۸ سال به بالا برای شرکت در غربالگری دیابت و پرفشاری خون،   تاکید کرد؛ در همه مراکز بهداشتی شهری و روستایی در سراسر استان غربالگری رایگان فشار خون و دیابت انجام می شود و مردم می توانند با مراجعه به این مراکز از وضعیت سلامت خود از لحاظ این دو بیماری اطلاع یابند.

رضوانی در خاتمه شناسایی افراد مبتلا به دیابت و پرفشاری خون را گام نخست طرح پویش ملی سلامت برشمرد و گفت؛ پس از شناسایی افراد جدید مبتلا، مراقبت و ارائه  درمان برای این افراد همانند سایر مبتلایان پیشین شناسایی شده مبتلا به دیابت و فشار خون بالا در اولویت اقدام قرار می گیرد.

لازم به ذکر است؛ طرح پویش ملی سلامت تا ۱۵ دی ماه در تمامی مراکز خدمات جامع سلامت و خانه های بهداشت در شهرها و روستاهای استان در حال اجرا است.  

کد خبر 1736639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha