همایش بین المللی همبستگی با ملت فلسطین در بلگراد

همایش بین المللی قدس به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در با همکاری جنبش بین المللی اوراسیا بلگراد با حضور سخنراننانی از ایران، صربستان و روسیه در محل خانه روزنامه نگاران بلگراد( (press centarبرگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی  سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی،  در این همایش جمع قابل توجهی از  حامیان فلسطین، نماینده پاتریارک پورفیریه اسقف اعظم صربستان، سفیر کوبا، هنرمندان، فعالان رسانه ای و مراکز مردم نهاد، نماینده سفارت فلسطین در بلگراد و رشید حسن پور سفیر جمهوری اسلامی ایران و امیر پورپرشک رایزن فرهنگی حضور داشتند.

رشید حسن پورسفیر جمهوری اسلامی ایران و شش تن از صاحبنطران، روزنامه نگاران و فعالان اجتماعی سخنرانان این همایش بین المللی را تشکیل می دادند. در این سمینار که بطور مستقیم از کانال یوتیوب خانه روزنامه نگاران پخش می شد در ابتدا به احترام قربانیان فلسطین در یکماه گذشته یک دقیقه سکوت اعلام گردید.

در ادامه اعلام شد که درگیریهای فلسطین اتفاق تازه ای نیست بلکه از زمانی شروع شد که اسرائیل بوجود آمد و مهاجرت یهودیان به فلسطین آغاز گردید. حرکات گروه تروریستی صهیونیست ها خیلی پیشتر شروع و از جنگ جهانی دوم و با مهاجرتهای گروهی بزرگ یهودیان به فلسطین شدت گرفت. حماس این رشد فیزیکی و این واقعیت را خوب درک کرد. امپریالیست در حال ضعف است و مبارزات آزادیخواهانه در حال افزایش. رژیم صهیونیستی با بمباران مردم از هوا و یورش زمینی نشان داد که از آشپزخانه ناتو بیرون آمده است. در سواحل غربی و غزه ارتش صهیونیستی هرورز در حال ویرانسازی مدارس، بیمارستانها ، اماکن مسکونی، قطع آب بر روی مردم و دشوار سازی شرایط زیستی برای سکنه است، اقدام به قتل عام و زندانی کردن سکنه می کند و غزه تبدیل به کمپ زندانیان شده است. صهیونیست ها لجام گسیخته و بدون توقف در حال وحشی گری هستند.

نخستین سخنران رشید حسن پور سفیر جمهوری اسلامی ایران در سخنان خود با بیان اینکه افکار عمومی و تکنولوژی های جدید موجب شده است که مردم بتوانند اراده خود را تحمیل کنند گفت: بیش از 80 سال است که پرونده فلسطین باز است و اراده سیاسی قوی از سوی دولت ها و سازمان های بین المللی برای حل آن دیده نمی شود. این بی عدالتی و استانداردهای دوگانه و آپارتاید است .آمریکا هر زمان اراده می کند به عراق، لیبی، سوریه و... حمله می کند ولی برای دفاع از مردم فلسطین هیچ کاری انجام نمی شود. در این قضیه استاندارد دوگانه را بخوبی مشاهده می کنیم. وی افزود: اما افکار عمومی در جهان و بخصوص غرب قدرت خود را نشان داد. در کمتر نقطه ای از جهان است که مردم برای حمایت از فلسطین به صحنه نیامده باشند. آلمان که در باره یهودیان احساس می کند اجازه نمی دهد که افکار عمومی به صحنه بیایند.

حسن پور تاکید کرد که تنها پارامتری که می تواند سرنوشت مردم فلسطین را تعیین کند اعلام همبستگی جهانی با مردم فلسطین است. بسیج افکار عمومی اگر نبود همین آتش بس موقت را هم نمی پذیرفتند. امروز دولتها به شدت تحت تاثیر افکار عمومی خود هستند و این موضوع باید پررنگ و فعال باشد و مطکئن باشید سونامی افکار عمومی، دولت ها را مجبور به پذیرش خواهد کرد. سفیر جمهوری اسلامی گفت: چشم انداز آینده درنهایت به نفع مردم فلسطین است و امیدواریم آنها بتوانند کشور مستقل خود را تشکیل دهند و به عنوان این کشور مستقل در عرصه بین المللی ایفای نقش کنند. وی تاکید کرد جنبش ها و سازمان های فلسطینی از کیان و سرزمین خود دفاع می کنند و تروریست نیستند و این جنبش ها باید مسلح باشند زیرا اسرائیل جز زبان زور زبان دیگری را نمی فهمد.   

سخنران بعدی سمینار، خانم اولگا لیتوینا از انجمن روسی برادران رزمنده اظهار داشت: از سال 1914 تاکنون پرونده فلسطین همچنان باز مانده است. انجمن  برادران رزمنده کاملا از موضع گیری ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه حمایت می کند که گفته است، باید تصمیمات جامعه بین الملل را قبول کرد و طرفدار تشکیل دو دو دولت در منطقه بود، در عمل می بینیم کشور اسرائیل تشکیل شد اما فلسطین هنوز خیر، اسرائیلی ها روز به روز مرزهایشان را گسترش می دهد، امروز هزاران کودک در آن زندگی می کنند و فردا شاهد جای خالی آنها هستیم . هر روز در مورد این مسئله صحبت می  شود لیکن روز بعد به فراموشی سپرده می شود. همین سناریو در اوکراین هم در حال تکرار است. دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد  فلسطین به قبرستان کودکان تبدیل شده است.نظم  نوین جهانی در حال بوقوع پیوستن است اما این به این معنی نیست که کودکان قربانی شوند. صهیونیست ها با چه کسانی در حال جنگند؟ جنگ باید با مردان انجام شود، باید میان دو ارتش انجام شود نه جنگ ارتش با کودکان بی پناه. در حال حاضر همه اروپا را تبدیل به اوکراین به معنای واقعی کلمه کرده اند چرا که اوکراین به زبان روسی معنی بخش کوچکی از یک دهکده  را می دهد. با نگاهی بر روی نقشه کره زمین متوجه می شویم که چگونه آمریکا که در مقایسه با دنیا یک دهکده کوچک است، راه چگونه زیستن را به دیگران دیکته می کند. آنها خود را نوع دیگری از انسانها می دانند و به کودکان فلسطین به عنوان بچه های انسان نگاه نمی کنند. برای آنها غربی ها انسان هستند و دیگران نوعی حیوان!

خانم کریستینا لالیچ خبرنگار مجله پچات سخنران بعدی گفت: در زمانی که باید درمورد فرهنگ وادبیات سخن به میان آید، متاسفانه از مرگ سخن به میان می آید، در اینجا در حال حاضر منظور فلسطین و مردم آن هستند جایی که بزرگترها می میرند و کوچکترها مجالی برای بزرگ شدن  ندارند. صهیونیست ها در مورد قرابت مردم صحبت می کنند، که در واقع منظورشان از دوستی با مرده های ما است. هر آنکس مزاحمت ایجاد کند باید ازبین برود، در این میان خبرنگاران نیز مستثنی نیستند و بسیاری از خبرنگاران مورد هدف اسرائیلی ها واقع شده اند. ازجمله فرح عمر دختر زیبای خبرنگار لبنانی به همراه فیلمبردار ربیع معماری که هواپیماهای اسرائیلی با بمبهایشان به آنها حمله کردند اما آنچه مسلم است این است که از مرگ فرح میلیونها فرح دیگر بوجودخواهند آمد.

خبرنگار کتلین جانسون از استرالیا نوشته است: از بمباران کودکان دست بردارید، خبرنگاران را نکشید، و با تانک و بولدوزر از روی جان باختگان عبور نکنید، به بیماران و بیمارستانها آمبولانسها، اماکن مذهبی و اماکن عمومی حمله نکنید، نسل کشی نکنید، انسانها را حیوان خطاب نکنید، آپارتاید انجام ندهید.

اسرائیل در انتهای سال 2023 فرهنگ واژگان خود را کامل کرد: کودکانی که کشته شدند را متهم می کند که در حال آتش برپا کردن بودند، بیمارستان را خراب می کنند - زیرا لانه بزعم آنها لانه  تروریزم است. پزشکان را قتل عام می کنند - زیرا به نظرشان تروریست هستند. ساختمان های مسکونی خراب می شوند - زیرا مدعی هستند کارخانه بمب سازی هستند، کشتن پناهندگان در بیمارستانها را به بهانه از بین بردن رهبرتروریستها انجام می دهند.

وی افزود: کریست روجرز خبرنگار نیویورک تایمز، اسرائیلی ها را دروغگویان بزرگ می نامد. تل آویو نژادپرستی را درمیان پیروان خود رواج می دهد و آنها را به ترور سوق می دهد . دمکراسی را در یک سو قرار می دهد و اسلام و وحشیگری را در سوی دیگر  امادر آمریکا یهودیان طبقه زبدگان و نخبگان را تشکیل می دهند. نیمی از میلیاردرهای آمریکا را یهودیان تشکیل میدهند که تعدادشان 2.4 درصدساکنین آمریکاست. با همدیگر همیاری وهمدردی می کنند و خود را فراتر از دیگران می دانند. از نظر آنها غیر یهودیان  از ارزش کمتری برخوردارهستند و قانون و ضوابط و اخلاق شامل حال غیر یهویان نمی شود.

این دقیقا یک بیماری روانی است که گریبانشان را گرفته است واقعیت برایشان وجود  خارجی ندارد و دروغ دارای ارجحیت است و خود را نسل برتر می دانند. فورتر فیلسوف فرانسوی  می گوید: اگر میخواهید بدانید چه کسی بر شما حکومت میکند ببینید حق انتقاد از چه کسی را ندارید. آنها قدرت فراوانی در آمریکا دارند.  جورج فلوید قربانی تبعیض نژادی شد و بهانه برای قتل او برقراری آرامش و حفاظت از حقوق شهروندان بود و پزشکی قانونی اعلام کرد او به مرگ طبیعی فوت شده است. امروز 29 نوامبر روز  جهانی همدردی با مردم فلسطین  است و ما دراینجا به خود این حق را دادیم که جمع شویم چرا که فکرمی کنیم، وقت آن رسیده که باید دست بکار شد. حمله به ساختمان ها و کشتار افراد بی گناه غیر قابل چشم پوشی است. بمباران اسرائیل قربانیان زیادی را برجای گذاشته است.

به بیمارستان های فلسطینیان حمله می کنند و دست به قتل عام زنان و کودکان می زنند به بهانه مخفی شدن نیروهای مسلح اما هیچ مدرکی دال بر این ادعا پیدا نمی کنند. بیمارستانها تبدیل به قبرستان شده است و غزه تبدیل به یک زندان بزرگ . از همه جهانیان درخواست می  کنیم این را در نظر داشته باشند، نباید هیچ شخص یا گروهی حق و حقوق دیگران را پایمال کند و از مردم بی گناه انتقام گرفته شود.

دراگان وویچیچ ، خبرنگار روزنامه نووستی سخنران دیگر همایش گفت: باعث افتخار است که به دعوت رایزنی فرهنگی ایران که همچون مردم صرب به تاریخ وتمدن و ملل احترام می گذارند، در این همایش سخن بگویم. جرات انسان در این است که در دروغ شرکت نجوید، چرا که یک کلمه می تواند دنیا را به هم بریزد.

صربستان در قرون19 و 20در کنار یهودیان زندگی می کرد و این صحت دارد که در سال 1917 طی نامه ای مسئله تشکیل دولت یهود مطرح شد تا مردم یهود سرزمینی داشته باشند. در پی آن دولت وقت صربستان نیز نامه ای مبنی بر موافقت خود ارائه داد که در آن قیدشده بود که تشکیل دولت با احترام به حقوق دینی و اجتماعی دیگر افراد و بدون تعدی بر فلسطینیان و دیگر اقوامی که در آنجا زندگی میکنند و بدون پایمالی حقوق دیگران می بایستی صورت پذیرد که متاسفانه با حضور صهیونیستها در منطقه روبرو شد. غرب در کلام،ادعای حمایت از مسلمانان کرد و با همین بهانه به صربستان حمله کرد و با نیرنگ صربستان را دشمن مسمانان خواند و نمایشی را برگزار کردند که سناریوی آن از غرب بیرون آمده بود و صربها را محکوم کردند چرا که از ابتدا کمر به نابودی ما بسته بودند اما دیدیم که صربستان همچنان باقیست و فلسطین پس از این همه زمان هنوز باقی است و باقی خواهد ماند. نتانیاهو بهانه نسل کشی خود را به مستندات مذهبی ارتباط می دهد در صورتی که می دانیم هیچ ارتباطی با کتاب مقدس ندارد.

غرب اجازه می دهد تا به حق مردم فلسطین تعدی شود و دقیقا همین مسئله در مورد مردم صربستان که در منطقه کوزوو زندگی می کنند در حال وقوع است. صربستان و صرب ها مخالف مسلمانان نیستند لیکن غرب در تبلیغات سوء خود به گونه ای عمل می کند که این پندار که صرب ها مقصرند حاصل می شود. غرب به دنبال از بین بردن صربها است همانگونه که در پی نابودی مردم و سرزمین فلسطین  است لیکن  می بینیم که نام صربها و نام فلسطینیان همچنان زنده مانده است. فلسطین همواره بدنبال ایجاد کشوری برای مردم خود بوده است و دروغ برای جلوگیری از آن فراوان است. در حق مردم فلسطین و در حق مسلمانان منطقه اجحاف شده است. می بینیم  که حماس توسط نتانیاهو در تاریخ 7 اکتبر به کودک  کشی محکوم می شود در حالی که در حملات حماس کودکانی که از آنها یاد  می  شود ساختگی هستند. و شهادتهای دروغین مهاجرین یهود در جلوی دوربین تلویزیون آن را تکمیل  می کنند. که حتی عنوان شده است که 40کودک کشته شده اند.  اسرائیلی ها مردم غزه را با بمبهای هزار کیلویی قتل عام می کنند که از آمریکا تهیه شده اند یت. این شبیه همان بمبی است که در طول یکشب در ژاپن 100 هزار نفر را قتل عام کردو تا کنون به اندازه سه برابر هیروشیما بمب بر سر مردم ریخته اند. نتیجه گیری اینکه غزه باید مقاومت کند، جهان اسلام باید متحد شود. راه حل وجود دارد و آن برپایی فلسطین است همانطور که اولین بار در سال 1948 بعنوان راه حل مطرح شده  بود. اما همچنان رژیم صهیونیستی بدون مجازات به جنایات خود ادامه می دهد و این درحالی است که 85درصد مردم جهان از جمله چین، ایران، ترکیه آفریقا و...حرفی را که باید بزنند، گفتند.

پلاتفرم اسرائیل اطلاع داده که در شبکه اجتماعی تیک تاک و اینستاگرام 7.39 میلیارد لایک برای اسرائیل داده شده است. و این در حالی است که در  همان مدت 109 میلیارد علامت در همان شبکه ها از سوی طرفداران فلسطین لایک شده است. یعنی فلسطینی ها 15 برابر طرفداران بیشتری از اسرائیلی ها دارند.

دارکو دلیچ از انجمن "خط قرمز نازک" در این همایش گفت: ما و انجمن مان به جنگ سوریه توجه کردیم، توجه به محور مقاومت کردیم، ارتباطات ارتش روسیه و حزب الله و پلیس فلسطین و از این قبیل را دنبال کردیم. این تنها از نوع ارتباطات نظامی نبود بلکه مربوط به مسائل تمدنی بود ، تنها چیزی که می تواند نجات این جهان و چیرگی بر وقایع امروز را در پی داشته باشد ایده اوراسیا و ایده شرق است که باید برنده شود. ، وظیفه ما این است که همانطور که سفیر محترم ایران اشاره کرد، درک کنیم که ما در وضعیت جنگ هستیم. از حمله به مقاومت ضد فاشیستی در اوکراین در مقابل نیروهای ناتو گرفته تا مسئله فلسطین. باید بدانیم بیشتر جمعیت این کره خاکی یک منفعت مشترک دارند و آن صلح در کره زمین است، همکاری است، امکان زندگی آرام با خانواده و با دوستان است و پرواضح است که این موضوع به کام چه کسی خوش نمی آید، و برای ما آشکار است که دشمن مشترک ما سرمایه داری غرب است. و موضوع لنگر صهیونیسم هم چیز جدیدی نیست و از قدیم وجود داشته است. باید اعتراف کرد که ما اینجا با اسلام مشکل داشتیم، اما بعدا واقعیت معلوم شد، وقتی که غرب بعد از ما ده ها جنگ غیابی دیگر را هدایت کرد که گویا ما آغازین این جنگهای غیابی بودیم، جنگ علیه اسلام چیزی است که ساموئل هامینگتون جامعه شناس آمریکایی طرح کرد که  پس از فروپاشی سوسیالیسم اسلام اولین حریف بعدی بر علیه هژمونی غرب است. این کتابی بود که قبل از فرو ریزی دیوار برلین نوشته شده است. در ابتدا که جنگ در یوگسلاوی شروع شد مسائل و اتفاقات روشن نبود. و ما خط و مشی نظامی، ایدئولوژیکی و تمدنی مشخصی نداشتیم و در سالهای 91، 95 و 99 مورد حمله واقع شدیم و موفق  به فرار از جنگ نشدیم. و بعد در میان سوریه، ایران وروسیه محور مقاومت پدید آمد، واین واقعه در اصل یک رویداد تمدنی بود که تبدیل به بریکس و سازمان همکاری شانگهای تبدیل شد و این است که می تواند یک گارانتی نظامی و سیاسی برای مردم فلسطین باشد. چرا که مردم فلسطین  نیاز به حمایت جدی دارند نه حمایت کاغذی. نیاز به ضمانتی دارند که دیگر هیچکس به آنها تعدی و تجاوز نکند. اینچنین چیزی نیاز به یک نظم حقوقی بین المللی  دارد.

در نهایت می  خواهم بگویم که زخم وارده بر دوستان شرقی ما باید التیام یابد و زخم وارده بر دشمنان غربی ما باید عمیق تر شود. زنده باد فلسطین، زنده باد صربستان و زنده باد جهان آزادیخواه.

در بخش پایانی این همایش شرکت کنندگان پرسش های خود را مطرح و به دیدگاههای خود را در حمایت از مردم فلسطین بیان داشتند. 

کد خبر 1736655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha