ازدواج رکن اصلی تشکیل خانواده/ بالا زدن آستین همت برای تقویت بنیان خانواده

آنچه در جامعه امروز ضرورت دارد، تقویت بنیان خانواده است تا در گیر و دار روزمرگی ها، این مهم به ورطه نابودی کشیده نشود.

خبرگزاری شبستان-استان فارس؛ مهدی رحمانیان

«خانواده» یک واژه نام آشنا که در فرهنگ اصیل ایرانی مفعوم خاص خود را دارد؛ چرا که فرهنگ غنی مردم ما از دیرباز به امر خانواده توجه ویژه ای داشته اند.

همین امر سبب شده در آیین های کهن ایرانی نقش خانواده پررنگ تر جلوه کند و در بیشتر این آیین ها خانواده رکن اساسی و محوری داشته باشد.

آنچه در جامعه امروز اهمیت دارد، تقویت بنیان خانواده است تا در گیر و دار روزمرگی ها، این مهم به ورطه نابودی کشیده نشود.

خانواده با پیوند یک زوج آغاز می شود و در ادامه با آمدن فرزندان تقویت شده و یک شکل منسجم تری به خود می گیرد.

اکنون که در شرایطی به سر می بریم که مشکلات مختلف دامن گیر جامعه شده، این وظیفه دولت و همچنین ملت است تا با فراهم آوردن زمینه ازدواج، امکان تشکیل خانواده را مهیا کرده و ضمن ترویج فرهنگ اصیل خانواده درتقویت بنیان آن پشتکار داشته باشند.

جامعه در اسلام خانواده محور است

«جامعه در اسلام خانواده محور است و همان طور که تک تک مسلمانان در مورد تشکیل، تحکیم و اعتلای خانواده موظف هستند، مسئولان کشور هم در این زمینه وظایفی دارند.» این مطلب را امام جمعه شیراز می گوید و عنوان می کند: رهبر انقلاب اسلامی به حسب وظیفه ولایتی که به عهده دارند سیاست های کلی خانواده را ابلاغ فرموده اند برای اینکه مردم و مسئولین نسبت به این سیاست های دینی و الهی برنامه ریزی کنیم.

آیت الله لطف الله دژکام با تاکید بر اینکه در مقابل ما تمدن غربی براساسی پایه گذاری شده که خانواده در آنجا دچار تزلزل بسیار شده است، می گوید: به اصطلاح آنان خانواده های پست مدرن از دو همسر هم جنس شکل می گیرد و رسما ازدواج می کنند و رسوایی آن تا ابد برای تمدن اروپایی و آمریکایی خواهد ماند.

ازدواج رکن اصلی تشکیل خانواده/ ضرورت بالا زدن آستین همت برای تقویت بنیان خانواده

سیاست های کلی خانواده که رهبر معظم ابلاغ فرموده اند به نوعی ترجمه و نتیجه گیری از آیات قرآن است؛ مسئله ای که امام جمعه شیراز به آن اشاره کرده و سخن خود را با کلام خداوند متعال کامل می کند؛ آنجا که می فرماید: «وَأَنْکِحُوا الْأَیَامَی مِنْکُمْ وَالصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَإِمَائِکُمْ إِنْ یَکُونُوا فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ»، دختر و پسر مجرد را به ازدواج هم در بیاورید تا خانواده تشکیل شود.

خانواده یعنی احساس مسئولیت در قبال یکدیگر

وی خانواده را احساس مسئولیت در قبال یکدیگر می داند که البته برعکس روابط نامشروع است که طرفین نسبت به هم احساس مسئولیتی ندارند و صرفا لذت گذرایی هست که تمام می شود.

امام جمعه شیراز با تاکید بر اینکه با ازدواج، پسر مرد خانه می شود نه یک فرد لاابالی خوش گذران و برای خود مسئولیت هایی دارد، اضافه می کند: همچنین با ازدواج، دختر نیز کدبانوی خانه می شود که برای خود وظایفی دارد، اما در رابطه نامشروع هیچ کدام از این مسئولیت پذیری ها معنی پیدا نمی کند.

وی همچنین ادامه می دهد: بچه ای که از رابطه نامشروع به دنیا می آید را کسی گردن نمی گیرد و در قبال آن احساس مسئولیت نمی کند اما بچه ای که مشروع است و در خانواده است همه نسبت به او احساس مسئولیت می کنند.

آیت الله دژکام مسئولیت پذیری را رکن و نتیجه اصلی تشکیل خانواده می داند که بعد از ازدواج رسمی و شرعی به وجود می آید.

تشکیل خانواده یک وظیفه همگانی

وی تشکیل خانواده را وظیفه همگانی می داند که کم رویی در آن مفهومی ندارد چرا که جوانی که می بیند امکانات لازم را دارد باید همسرگزینی کند. این استاد دانشگاه در عین حال می گوید: برای اینکه جوان در امر ازدواج کم رویی نکند فرموده اند دو رکعت نماز کسی که ازدواج می کند به اندازه ۷۰ رکعت نماز فرد مجرد ثواب دارد، پس نکاح و ازدواج در ابتدا وظیفه خود طرفین است.

آیت الله دژکام پدر و مادر را رکن دیگر در مسئله ازدواج می داند و تاکید می کند وقتی فرزند به سنی رسیده که باید ازدواج کند به فکر باشند و زمینه آن را فراهم کرده و برنامه ریزی کنند.

وی البته بزرگان و ریش سفیدهای اجتماع را هم  از این قائده مستثنی نمی داند که وظیفه شان این است که بزرگ تری کرده و نباید دست روی دست بگذارند تا سن جوان بالا برود و کسی پیگیر مسئله ازدواج او نباشد.

ازدواج رکن اصلی تشکیل خانواده/ ضرورت بالا زدن آستین همت برای تقویت بنیان خانواده

سمن‌ها پای کار بیایند

عضو مجلس خبرگان با اشاره به تشکیل سمن ها و سازمان های مردم نهاد در رابطه با مقوله ازدواج آن را امر نیک اما ناکافی می داند و در عین حال می گوید: در جامعه ۸۰ میلیونی کشور چند سمن کافی نیست و چنین مراکزی باید بیشتر تشکیل شده و خیراندیشان نیز به میدان بیایند.

امام جمعه شیراز انگشت اشاره ای نیز به سوی مسئولان و مدیران نشانه می رود و به وظایف آنها در تسهیل امر ازدواج اشاره می کند و می گوید: وقتی سیاست های کلی نظام ابلاغ می شود یعنی رهبر معظم انقلاب برای مجموعه دولت و حاکمیت در بحث ازدواج وظیفه و مسئولیت تعیین کرده است.

وقتی سیاست های کلی نظام ابلاغ می شود یعنی رهبر معظم انقلاب برای مجموعه دولت و حاکمیت در بحث ازدواج وظیفه و مسئولیت تعیین کرده است.

وی ادامه می دهد: برای تشکیل خانواده اسلامی تشویق های زیادی در دین ما شده است برای اینکه سن ازدواج ما بالای ۳۰ سال نرود. پزشکان در زمینه باروری و فرزندآوری می گویند بهترین سن برای فرزندآوری بین ۲۰ تا ۳۵ سالگی است، بعد از آن می شود صاحب اولاد شد اما بچه کسی که در این سن جوانی به دنیا می آید از نظر سلامت، قدرت و جهات مختلف خیلی متفاوت است.

امام جمعه شیراز با اشاره به اینکه وقتی جوانی می خواهد مشغول کار شود می بینید زمان بر است و امکانش نیست چطوری مرحله بعدی که ازدواج است را توقع کنیم، می گوید: سن اشتغال باید در همین حدود بیاید تا بعد بحث ازدواج و فرزندآوری در این سن بتوان توقع داشت. 

او همچنین تاکید می کند در بحث تشکیل خانواده اگر ما عوامل مختلف آن را زمینه سازی کردیم و موانع آن را برداشتیم در ادامه می توانیم سراغ تحکیم خانواده برویم.

کد خبر 1737130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha