تبدیل مساجد دبی امارات به مساجد سبز

سازمان امور اسلامی و فعالیت‌های خیریه در دبی، امارات متحده عربی قصد داردمساجد این شهر را به مسجد سبز و سازگار با محیط زیست تبدیل می کند، «مسجد خلیفه التاجر» اولین مسجد سازگار محیط در جهان اسلام ساخته شده در دبی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الخلیج ۳۶، سازمان امور اسلامی و فعالیت‌های خیریه در دبی، پرجمعیت‌ترین شهر امارات متحده عربی تعدادی از مساجد این شهر را به مسجد سبز و سازگار با محیط زیست تبدیل می کند.

سازمان امور اسلامی دبی قصد دارد تعداد مساجد سبز وسازگار با محیط زیست را در آینده افزایش دهد.

این سازمان در بیست و هشتمین کنفرانس اعضای کنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوا برای سال ۲۰۲۳ (COP۲۸) که از ۳۰ نوامبر تا ۱۲ دسامبر ۲۰۲۳ در اکسپو سیتی دبی برگزار می شود، شرکت می کند.

این سازمان  در "غرفه ایمان" کنفرانس کاپ ۲۸ مشارکت می کند که این کنفرانس توسط شورای حکمای مسلمان و با همکاری ریاست COP۲۸، وزارتخانه مدارا و همزیستی و آژانس محیط زیست سازمان ملل برگزار می شود.

احمد درویش المهیری، مدیر کل سازمان امور اسلامی و فعالیت‌های خیریه در دبی درباره توجه اسلام به محیط زیست و آب و هوا، گفت: آیات قرآنی و احادیث نبوی در حفاظت از زمین و محیط زیست و هشدار نسبت به تخریب آن وجود دارد.

المهیزی ادامه داد: تلاش حمکرانی خوب در این زمینه مهم است که کشور از صحرایی برهوت به باغی سرسبز و پربار تبدیل شود. حفاظت از این اقلیم باهدف کاهش هدر رفتن آب در وضوخانه‌های مساجد، حوض‌های آنها و کاهش مصرف انرژی الکترویکی در صورت نیاز انجام می شود. علاوه براین ، برخی مساجد سبز و سازگار با محیط زیست ساخته شود و برای گسترش مساجد سبز در آینده تلاش می شود.

قصة جامع| بالصور: "خلیفة التاجر" أول مسجد صدیق للبیئة فی العالم الإسلامی -  موقع 24

امارات تجربه ساخت مساجد سازگار با محیط زیست را پیش از این نیز داشته است، به همین دلیل سازمان امور اسلامی دبی قصد دارد طرح مساجد سبز در دبی را اجرا کند. اولین مسجد سازگار محیط در جهان اسلام سال ۲۰۱۴ در دبی بانام «مسجد خلیفه التاجر» ساخته شد.

مساحت مسجد خلیفه التاجر ۱۰۵ هزار متر مربع دارد که زیربنای آن مساحتی برابر با ۴۵ هزار متر مربع است. این مسجد سه هزار و ۵۰۰ نمازگزار ظرفیت دارد. این مسجد از سنسورهای AC و روشنایی به همراه بخاری‌های خورشیدی برخوردار است.

این مسجد دو مناره بلند و یک گنبد زیبا دارد که بیشتر از رنگ‌های قهوه‌ای و سبز در آن استفاده شده است.این مسجد برای تامین نیرو از نور طبیعی خورشید و از دستگاه‌های تهویه هوا برای کاهش گازهای گلخانه‌ای استفاده می کند.

وضوخانه این مسجد برای صرفه جویی آب طراحی شده است. آب وضوخانه بازیافت می شود و برای کشاورزی از آن استفاده می شود. طراحی این مسجد با استانداردهای بناهای سازگار با محیط زیست سازمان جهانی آمریکایی USGBC انجام شده است.

کد خبر 1737220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha