تراژدی غزه و حقوق بشر پوشالی غرب

امروز در حالی مصادف با روز جهانی حقوق بشر است که کشورهای جهان هنوز نتوانسته‌اند در خصوص کشتار غزه و مقابله با جنایت جنگی کاری انجام دهند.

خبرگزاری شبستان، گروه بین‌الملل: امروز یکشنبه (۱۹ دی ماه) مصادف با ۱۰ دسامبر، روزجهانی حقوق بشر است. این روز، یک رویداد سالانه است که توسط  یونسکو نامگذاری شده است.

اعلامیه حقوق بشرسازمان ملل متحد در تاریخ ۱۰ دسامبر ۱۹۴۸ در پاریس تصویب شده است. این اعلامیه نتیجه مستقیم جنگ جهانی دوم بوده و برای اولین بار حقوقی را که تمام انسان ها مستحق آن هستند، به صورت جهانی بیان می‌کند.

اعلامیه ی مذکور شامل ۳۰ ماده است که به تشریح دیدگاه سازمان ملل متحد در مورد حقوق بشر می‌پردازد.

مفاد این اعلامیه از نظر بسیاری از پژوهشگران الزام‌آور بوده و از اعتبار حقوق بین‌الملل برخوردارست، زیرا به صورت گسترده‌ای پذیرفته شده و برای سنجش رفتار کشورها به کار می‌رود.

با وجود همه امضاهایی که کشورهای دنیا در پای اعلامیه جهانی حقوق بشر کرده‌اند،  در عمل در سراسر جهان هر روز این حقوق نقض می‌شود.

هنوز هم وضعیت جهان به گونه‌ای است که انسانها از اینکه حقوقی انسانی دارند آگاه نیستند و تنها آنجا که انسان بداند حقوقی دارد می‌تواند برای برخوردار شدن از آن حقوق مبارزه کند.

از جمله موارد مهم و چالش‌برانگیز روز جهان، مسئله جنگ غزه است که بیش از دو ماه از این جنگ گذشته و بیش از ۱۷ هزار کشته برجای گذاشته است و با وجود آنکه بیشتر کشورهای جهان، حملات رژیم صهیونیستی به غزه را کشتار و جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت می‌دانند، هنوز کشورهای عضو سازمان ملل متحد نتوانسته‌اند با یکدیگر به اجماع برسند.

آمریکا که خود مدعی حقوق بشر است از سویی چند کشور از جمله مسئولانی از ایران و افغانستان را در لیست جدید تحریم‌های خود اضافه کرده است و از طرفی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، از حق وتوی خود برای توقف جنگ در غزه استفاده کرده است.

پیش نویس قطعنامه چهارشنبه گذشته توسط هیئت امارات به سازمان ملل ارائه شد و در آن تصمیم فوری برای توقف آتش به دلایل بشردوستانه در نوار غزه را خواستار شده بودند، اما در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، آمریکا از حق وتوی خود برای جلوگیری از اجرای پیش نویس قطعنامه استفاده کرد. نماینده روسیه نیز نسبت به این اقدام واکنش نشان دادند و گفتند: انفعال این شورا باعث ویرانی‌های گسترده در غزه و فاجعه انسانی شده است.

نماینده فرانسه نیز گفت: بار دیگر این شورا شکست خورد.ف رانسه به شدت درباره تراژدی انسانی که در حال وقوع در غزه است نگران است.

این درحالی است که جنگ در غزه همچنان ادامه دارد و هر روز قربانیان غیر نظامی بیشتری را می‌گیرد.

با این وجود برخی کشورها از جمله کویت، ترکیه، مصر و مراکش خواستار توقف جنگ هستند.

تظاهرات در کشورهای مختلف جهان از جمله مراکش ادامه دارد و قرار است در این روز در حمایت از فلسطین و محکومیت کشتار مردم غزه توسط صهیونیست‌ها بار دیگر در خیابان‌ها گردهم آیند.

همچنین به همین مناسبت قرار است امروز مراسمی در کویت برگزار شود. در همین راستا، سفیر جاسم المبارکی، رئیس دیوان ملی حقوق بشر کویت گفت: جنگ در غزه  یا علیه غزه وجود ندارد، بلکه آنچه در حال وقوع است «جنایت نسل کشی، جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت در دید جامعه بین المللی» است و مردم فلسطین خواستار آزادی سرزمین خود هستند و حق دارند از خود دفاع کنند.

باید در این روز که به نام روز جهانی حقوق بشر است آیا نباید برای پایان دادن به جنگ غزه و کشتار اقدامی علمی صورت گیرد و این داستان تلخ پایان یابد.

کد خبر 1737984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha