چرا نماز باران؟

نماز و دعای باران ادبی از آداب عبد در مقابل مولای خویش است آنگاه که آسمان خساست می ورزد و زمین در عطش جرعه ای آب به نفس نفس می افتد.

خبرگزاری شبستان-استان فارس؛ حجت الاسلام محمد استوارمیمندی

نماز و دعای باران ادبی از آداب عبد در مقابل مولای خویش است آنگاه که آسمان خساست می ورزد و زمین در عطش جرعه ای آب به نفس نفس می افتد.

نماز باران اظهار تذلل انسان در مقابل معبودی است که قادر مطلق است و حکمتش تنظیم گر همه پدیده های عالم و تدبیرش غایت همه تدبیرها.

چه بد می کنند افرادی که با متدینین بغض ورزی می کنند و همیشه در صف مقابل دین مداران قرار می گیرند و مدام به کنش گری اهل ایمان می تازند و آن ها را به سخره می گیرند.

سال های قبل وقتی در برخی از استان ها اعلام نماز باران می شد همین جماعت به مدد اربابان ابلیسیشان و با استفاده از ابزارهای اجاره ای رسانه ای، آنچنان به مراسم نماز باران می تاختند و آن را به سخره می گرفتند که بعضی از به ظاهر موجّهان قوم هم منفعل می شدند گاهی می گفتند نماز باران خرافات است و تقابل با علم و گاهی هم می گفتند چرا روزی باید نماز باران خوانده شود که هواشناسی دو روز بعد از آن را اعلام باران کرده است؟!
آن روز پاسخ دادیم که؛
اولا برنامه ریزان این مراسم معمولا توجهی به اعلام هواشناسی ندارند و آنچه که برای آنها مهم است خشکسالی ناشی از بی بارانی است که در کنار توجه به گزاره های علمی، باید با تضرع به درگاه پروردگار و التماس به او رحمت ویژه او را طلب نمود.
ثانیا پیشبینی های سازمان هواشناسی در بسیاری موارد به خطا می رود و نمی توان به آن اطمینان کرد و هیچ عاقلی اعتبار خود را به پیشبینی های پرخطای این کارشناسان گره نمی زند.
ثالثا بر فرض هم که پیشبینی ها درست از آب دربیاید و سامانه بارشی وارد شود اما تا فرمان باریدن صادر نشود ابرهای متراکم می آیند و می روند و بارش خود را دریغ می کنند و این فقط خداست که فرمان بارش را صادر می کند و مؤمنان با نماز باران از خدای خویش طلب فرمان می کنند.
رابعا در ادعیه طلب باران همانطور که از خداوند طلب بارش باران شده همچنین از او خواسته شده که آن باران را باران رحمت قرار دهد نه بارانی که سبب آفت و ویرانی گردد.

و اینک می بینیم پیشبینی هواشناسی که می گفت امسال پاییز پربارشی داریم باز هم درست درنیامده است و ضرورت توجه به مبدأ حقیقی عالم و خالق هستی و التجاء به درگاه او بیش از هر وقت دیگری عیان شده است.

ومَا أَرْسَلْنَا فِی قَرْیَةٍ مِنْ نَبِیٍّ إِلَّا أَخَذْنَا أَهْلَهَا بِالْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ یَضَّرَّعُونَ( اعراف ۹۴)

کد خبر 1738485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha