قطعنامه جدید برای آتش بس در غزه به رای گذاشته می‌شود

شورای امنیت سازمان ملل متحد، امروز قطعنامه جدید برای برقراری آتش بس فوری در غزه را به رای خواهد گذاشت.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «arabnews»، شورای امنیت سازمان ملل متحد، امروز (دوشنبه ۲۷ آذر)، قطعنامه جدید برای برقراری آتش بس فوری در غزه را به رای خواهد گذاشت.

این رای گیری چند روز پس از آن صورت می گیرد که آمریکا قطعنامه قبلی شورای امنیت را که خواستار «آتش بس بشردوستانه» در اراضی آسیب دیده فلسطینی می شد، وتو کرد.

اما در مجمع عمومی، ۱۹۳ عضو سازمان ملل متحد با اکثریت قاطع با ۱۵۳ رای موافق به آتش‌بس رای دادند.

قطعنامه جدید شورای امنیت توسط کشورهای عربی ارائه شده که از رای گیری مجمع عمومی سه شنبه گذشته خارج شده بودند.

پیش نویس جدید که توسط امارات تهیه شده است، خواستار توقف فوری و پایدار خصومت‌ها برای دسترسی ایمن و بدون مانع به کمک های بشردوستانه در نوار غزه است.

این قطعنامه همچنین بر حمایت از راه حل تشکیل کشور مستقل فلسطینی در منطقه اشاره می‌کند و بر اهمیت اتحاد نوار غزه با کرانه باختری تحت حاکمیت تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید دارد.

این در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل با انتقاد شدید بین‌المللی مواجه شده است، زیرا از زمان آغاز جنگ تنها یک قطعنامه در مورد غزه تصویب کرده است.

به گفته منابع دیپلماتیک، چند روز پس از آنکه جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا هشدار داد که اسرائیل به دلیل بمباران بی رویه غزه در خطر از دست دادن حمایت بین المللی قرار دارد، مذاکرات بر سر متن جدید قطعنامه در تلاش برای جلوگیری از یک بن بست دیگر ادامه یافت.

«لویی شاربونو»، مدیر سازمان ملل در دیده بان حقوق بشر گفت: آمریکا اکنون باید با اقدام در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تحت فشار گذاشتن اسرائیل برای رعایت قوانین بشردوستانه بین المللی و حمایت از غیرنظامیان، تلاش کند.

وی خطاب به مقامات آمریکایی گفت: از وتو برای جلوگیری از قطعنامه‌هایی که هدفشان توقف قساوت‌های جمعی است، استفاده نکنید.

قطعنامه های شورای امنیت الزام آور هستند، اما اغلب توسط کشورهای درگیر نادیده گرفته می شوند.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت غزه، از زمان آغاز بمباران اسرائیل در این منطقه حدود ۱۸ و ۸۰۰ نفر، عمدتا غیرنظامی و کودک، کشته شده اند.

«ریاض منصور»، سفیر فلسطین در سازمان ملل روز جمعه گفت: در برابر چنین جنایاتی، تنها یک موضع اخلاقی و قابل دفاع وجود دارد و آن آتش بس است.

کد خبر 1739450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha