اسلام هراسی در سوئد؛ از گفتمان متعصبانه سیاسی تا رسانه‌های معاند

با وجود ادعاهایی مانند دیگر کشورهای اروپایی در سوئد هم مبنی بر رعایت فرهنگ مدارا و چندفرهنگی بودن وجود دارد، موارد تبعیض و تعصب علیه مسلمانان در جنبه های مختلف جامعه سوئد همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری شبستان، گروه بین‌الملل: کشور سوئد با اینکه خود را متعهد به حقوق بشر و برابری اجتماعی می‌داند؛ از پدیده جهانی اسلام هراسی مصون نمانده است.

با وجود ادعاهایی مانند دیگر کشورهای اروپایی در سوئد هم مبنی بر رعایت فرهنگ مدارا و چندفرهنگی بودن وجود دارد، موارد تبعیض و تعصب علیه مسلمانان در جنبه های مختلف جامعه سوئد همچنان ادامه دارد.

در سال های اخیر، سوئد شاهد افزایش نگران کننده احساسات ضد مسلمانان بوده است. این روند اغلب ناشی از باورهای غلط، کلیشه ها و عدم درک اسلام و پیروان آن است و مسلمانان در سوئد که اقلیت قابل توجهی را تشکیل می دهند، مواردی از آزار کلامی و در برخی موارد حملات فیزیکی را گزارش کرده اند.

گفتمان سیاسی می تواند به طور قابل توجهی بر افکار عمومی تأثیر بگذارد و در سوئد هم مانند سایر بخش‌های اروپا، مواردی وجود داشته است که لفاظی‌های سیاسی مسلمانان را هدف قرار داده و کل جامعه را به موضوعاتی مانند تروریسم و ​​ناسازگاری فرهنگی مرتبط می‌کند.

برخی از بحث‌های سیاسی، مانند بحث‌های پیرامون پوشش مذهبی از جمله حجاب اسلامی، افکار عمومی را بیشتر دوقطبی کرده و فضایی را ایجاد کرده است که مسلمانان احساس می‌کنند هدف قرار گرفته‌اند.

رسانه ها هم نقش مهمی در شکل دادن به برداشت های عمومی غلط نسبت یه اسلام و مسلمانان دارند.

تصویرسازی منفی از مسلمانان در رسانه‌ها به تداوم کلیشه‌ها و تقویت نگرش‌های اسلام‌هراسی کمک می‌کند. مسلمانان اغلب به شیوه‌ای یکپارچه و غیرانسانی به تصویر کشیده می‌شوند و گزارش‌های هیجان‌انگیز در مورد مسائل مربوط به اسلام منجر به برچسب زدن علیه مسلمانان در درون جامعه شده است.

همچنین تبعیض بر اساس هویت مذهبی یک واقعیت ناگوار در محیط‌های کاری سوئد است. کارمندان مسلمان ممکن است با تعصب، رفتار نابرابر، یا کلیشه ای مواجه شوند که مانع پیشرفت حرفه ای آنها می شود.

علاوه بر این، مواردی وجود داشته است که زنان مسلمان محجبه گزارش داده‌اند که در طول فرآیندهای استخدام با تبعیض مواجه شده‌اند.

افزایش احساسات اسلام هراسی اغلب با افزایش جنایات ناشی از نفرت علیه مسلمانان در سوئد همراه است. مساجد و مراکز فرهنگی اسلامی تخریب شده اند و افراد مورد خشونت فیزیکی قرار گرفته اند. این حوادث نه تنها امنیت جامعه مسلمانان را تهدید می کند، بلکه ارزش های مدارا که برای هر جامعه ای لازم است را نیز تضعیف می کند.

جامعه مدنی سوئد، از جمله سازمان های غیردولتی و گروه های مدافع حقوق بشر، فعالانه برای مقابله با اسلام هراسی تلاش کرده است. هدف ابتکارات مردمی ترویج تفاهم و پر کردن شکاف‌های فرهنگی است، اما چالش ها همچنان ادامه دارد.

ابتکارات برای آموزش مردم در مورد اسلام، تشویق گفتگوی میان‌ادیانی و تقویت آموزش‌های مربوط به احترام گذاشتن به تنوع از جمله مواردی است که می‌تواند به از بین بردن کلیشه ها و تقویت انسجام اجتماعی بیشتر کمک کند.

به رسمیت شناختن وجود اسلام هراسی چه در سوئد و چه در سایر کشورهای اروپایی، اولین گام برای مقابله با آن است. تلاش برای مبارزه با تبعیض و تقویت فراگیر باید شامل همکاری بین نهادهای دولتی، جامعه مدنی و رسانه ها باشد.

ترویج آموزش، گفتگوهای میان ادیانی و سیاست‌هایی که از آزادی مذهبی محافظت می‌کنند، می‌توانند در جهت ایجاد جامعه‌ای تلاش کنند که در آن همه افراد، صرف‌نظر از پیشینه مذهبی‌شان احساس ارزشمندی و مشارکت داشته باشند و این وظیفه مسلمانان است که در میان همه چالش‌ها برای ایجاد چنین جامعه ای تلاش کنند.

کد خبر 1739913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha