همت بلند دولت سیزدهم برای ارتقای شاخص‌های فرهنگی و هنری در گلستان

دولت سیزدهم در استان گلستان علاوه بر اقدامات زیرساختی، توجه ویژه‌ای به ارتقای شاخص‌های فرهنگی و هنری در این استان محروم و کمتر برخوردار داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان گلستان، اهمیت مقوله فرهنگ بر هیچ کسی پوشیده نیست و رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت موضوع فرهنگ معتقدند: «فرهنگ از اقتصاد هم مهم‌تر است. چرا؟ چون فرهنگ، به معنای هوایی است که ما تنفّس میکنیم؛ شما ناچار هوا را تنفّس می کنید، چه بخواهید، چه نخواهید؛ اگر این هوا تمیز باشد، آثاری دارد در بدن شما؛ اگر این هوا کثیف باشد، آثار دیگری دارد. فرهنگ یک کشور مثل هوا است؛ اگر درست باشد، آثاری دارد».  

بسیاری از مسائل و مشکلاتی که جامعه کنونی با آن مواجه است با توسعه فرهنگی قابل رفع خواهد بود. به عبارت دیگر به زعم بسیاری از کارشناسان، توسعه سیاسی، اجتماعی و حتی اقتصادی با توسعه فرهنگی گره خورده و بدون آن امکانپذیر نخواهد بود.

به طور قطع توجه به شاخص‌های فرهنگی و هنری، می‌تواند زمینه رشد و حفظ هویت فرهنگی یک جامعه را فراهم کند. بنابراین سیاستگذاران در حوزه فرهنگی باید براساس شناخت کافی از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری هر منطقه، برنامه جامعی تدوین کنند.

براساس منابع تاریخی موجود مردم استان گلستان وارث تمدن و فرهنگی حدود هفت هزار ساله هستند. وجود آثار تاریخی و فرهنگی متعدد از برج جهانی قابوس گرفته تا دیوار دفاعی گرگان، از میل رادکان تا شهر تاریخی تمیشه در غرب و شهر تاریخی جرجان در شرق، از آرامگاه خالدنبی در کلاله تا امامزادگان در گوشه و کنار، تا مسجد جامع تا بافت تاریخی گرگان و ... همه و همه از فرهنگی کهن و دیرینه حکایت دارد.

گلستان از حیث جمعیتی نیز پذیرای اقوام مختلف شامل فارس‌ها، ترکمن‌ها، مازنی‌ها، سیستانی‌ها و بلوچ‌ها، قزاق‌ها، آذری‌ها و ... است و همین امر سبب شده تا این استان به ایرانی کوچک و نگارستان اقوام ایرانی شهره شود.

مفاخر و مشاهیر این خطه نیز نشانه‌ای بر فرهنگ و هنر مردم این دیار است. شاعر مسلمانِ ترکمن مختومقلی فراغی تا میرداماد و میرفندرسکی، قابوس‌بن وشمگیر و ... میراث معنوی گرانبهای مردم این سرزمین هستند.

گلستان سرزمین فرصت‌ها است و متولیان در هر بخشی از جمله فرهنگ و هنر باید داشته‌های این مردم را تقویت و مفاخر و مشاهیرشان را تکریم کنند.

دولت سیزدهم در کنار موضوعات اقتصادی، تقویت حوزه فرهنگ و هنر را هم یکی از اولویت‌های خود قرار داده است و برای اینکه هوای بیشتری برای تنفس وجود داشته باشد، فضاهای فرهنگی و هنری این استان را توسعه می‌دهد.

اتفاقی که در سفر نخست دولت سیزدهم به استان گلستان با اختصاص ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل زیرساخت‌های این حوزه از جمله مجتمع‌های فرهنگی و هنری، رخ داده مصداق عینی توجه دولت به توسعه بخش فرهنگ و هنر است.

در دولت سیزدهم برخی از اقدامات شاخص در استان گلستان انجام شد که برخی‌ از آنها تا پیش از آن، سابقه نداشته است. برگزاری بزرگترین نمایشگاه و فروشگاه مد و لباس ایرانی اسلامی با حضور بیش از ۷۰ برند ملی کاری بود که برای نخستین بار در این استان انجام شد.

حمایت از هنرمندان با استفاده از ظرفیت صندوق هنر اقدام دیگر دولت سیزدهم بود و در این مدت حمایت ۶۰۰ میلیاردتومانی از اعضای صندوق هنر به عمل آمده است.

در حوزه کتاب نیز حدود ۲۱ هزار جلد کتاب به ارزش بیش از ۱۵ میلیارد ریال به بخش‌های مختلف در استان گلستان اهدا شده است.

از دیگر اقدامات انجام شده می‌توان به میزبانی گلستان از گروه‌های نمایشی ۳ کشور و ۲۰ استان در بیست‌ و یکمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی اشاره کرد. 

حمایت از طرح‌های موسسه‌های فرهنگی، هنری، رسانه‌ای و قرآنی با اعتبار ۷۵ میلیارد ریال در قالب اعتبارات جدول ۱۷ و تبصره ۱۴ از دیگر اقدامات دولت سیزدهم در این بخش است.

اهالی فرهنگ، هنر و رسانه استان گلستان امید دارند که در سفر دوم رئیس جمهور به استان بخش دیگری از گره‌های این حوزه باز شود.

کد خبر 1739972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha